حسین پور گفت: اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری در مدیریت ریسک سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه طبیعت تاثیر بسزایی دارد.

پایداری آب و کاهش ریسک سیل از مهم ترین مزایای اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داریابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ۶۰ سال از سابقه فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری در کشور می‌گذرد اظهار کرد: علی رغم گذشت ۶۰ سال از سابقه فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری در کشور، اما عمده درخشش و شکوفایی این حوزه مربوط به سه دهه اخیر است.

وی افزود: در گذشته فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری به شکل محدود و در سطح کشور به صورت نقطه‌ای صرفا به منظور حفظ خاک و کنترل رسوب در کشور کار می‌شد که هم اکنون به سبب شرایط اقلیمی، اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری از ناحیه مسئولان تراز اول به ویژه مردم مورد توجه قرار گرفته است.

حسین پور از گسترش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری طی سه دهه اخیر در کشور خبر داد و گفت: در گذشته مباحث مربوط به حوزه‌های آبخیز مشرف به شهر‌ها و روستا‌ها تحت عنوان آبخیز‌های روستایی، آبخیز‌های شهری، حوزه‌های آبخیز مشرف به دشت‌های کشور، مشرف به دشت‌های بحرانی و ممنوعه، حوزه‌های آبخیز بالادست و قنوات بود و به مرور توانست اثر بخشی خود را نشان دهد به طوریکه دامنه فعالیت‌های کنونی از بحث صرف خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب و پایداری آب در چرخه طبیعت و اکوسیستم‌های طبیعی در سطح کشور گسترش پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: فعالیت آبخیزداری، ۹۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل کرد


این مقام مسئول با اشاره به اینکه فعالیت سه دهه اخیر در حوزه آبخیز و آبخوان داری و اثر و نمود آن در مناطق روستایی و مرزی قابل قیاس با گذشته نیست، اظهار کرد: با اجرای این فعالیت‌ها تولید کشاورزی در اقلیم خشک و نیمه خشک مورد توجه قرار گرفته که این امر در پایداری جمعیت و فعالیت در مناطق روستایی تاثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته واحدی کوچک در وزارت جهاد کشاورزی وقت با بحث خاک در کشور فعالیت می‌کرد در حالیکه هم اکنون ساختار تشکیلاتی آبخیزداری و آبخوان داری در سازمان جنگل‌ها و مراتع به صورت دو دفتر تخصصی و جداگانه یکی موضوع آب و دیگری خاک را دنبال می‌کند.

حسین پور با اشاره به اینکه امروزه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز با رویکرد هماهنگی عناصر زیستی در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: این درحالی است که در پهنه‌های وسیع و طبیعی کشور، آبخیزداری با دیدگاه حفظ آب و آبخوان داری با رویکرد سنتی که با جمع آوری آب باران و روان آب‌های سطحی ناشی از بارندگی به تامین آب و توسعه فعالیت‌ها در نقاط مختلف کشور از دیرباز به صورت سنتی و با دانش بومی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها در پایان تصریح کرد: هم اکنون رویکرد یونسکو مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و تنوع زیستی به ایران که دارای تجارب بین المللی است، مجوز داده تا بتواند برای کشور‌های آسیایی و آفریقایی این تجارب را بین المللی کند. هم اکنون مرکزیت این موضوع در ایران است تا با رویکرد پارچه نگر و سیستم محور، منابع زیستی را در قالب یک واحد سرزمینی به نام حوزه‌های آبخیز تحت مدیریت منسجم قرار دهد.

انتهای پیام/

فعالیت  آبخیز و آبخوان داری در سه دهه اخیر قابل قیاس با گذشته نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار