![قیمت خودرو در بازار آزاد چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/17/20320969_642.jpg)
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اتومبیلی که هر روز سوار آن می شوید و کم کم به عضوی از خانواده شما تبدیل شده است قطعات مختلفی را در دل خود جای داده است که شاید از آن بی خبر باشید. قطعاتی مهم و حیاتی که در صورت نبودشان به مشکل برمی خورید!
در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با اجزای مختلف جلوبندی یک خودرو آشنا کند تا از اتومبیلتان بیشتر بدانید، پس با ما همراه باشید.
جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته میشود که وظیفه تعلیق یا خوشدستی (هندلینگ) خودرو در چالهها، دستاندازها و پیچهای جاده را برعهده دارد. تعمیر و نگهداری این قسمت از خودرو به عهده جلوبندی ساز است.
این مطلب را از دست ندهید: 5 نکته ساده که عمر خودروی شما را کم می کند!
در مبحث خودرو، بحثی است به نام خوشدستی (هندلینگ) که البته بخش عمدهای از آن مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین میشود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیمهای خودروست. ماشینی که به خوبی تنظیم باشد رانندگی راحتتری دارد.
در موتور رفت و برگشتی میلتعادل (به انگلیسی: Balance shaft)، میلهای چرخان با توزیع نامتقارن جرمی بوده که به خاطر نیروی گریز از مرکز و غیر بالانس بودن باعث ارتعاش خود خواسته با اختلاف فاز نسبت به ارتعاش میل لنگ می شود که این امر باعث میرایی ارتعاشات موتورهایی می شود که در آنها سامانه لرزهگیر موتور وجود ندارد.
این مطلب را از دست ندهید: چگونه کیلومتر کارکرد واقعی اتومبیل را تشخیص دهیم؟
میل تعادل موتور، نیروی دوران خود را از طریق چرخ دنده درگیر با چرخ دنده سر میل لنگ می گیرد هنگام تعمیرات این گونه موتورها باید دقت لازم در تایمینگ چرخ دنده سر میل تعادل صورت گیرد در غیر اینصورت نه تنها مفید نخواهد شد بلکه باعث تشدید و ارتعاش زیاد بدنه موتور خواهد شد.
این سامانه توسط یک سازنده بریتانیایی به نام (به انگلیسی: Frederick W. Lanchester) در سال ۱۹۰۴ ساخته شد.
سینی، طبق و تشت (طشت) ظرفی مسطح با لبه کوتاه و عمق کم است؛ که برای حمل و پذیرایی غذا، آشامیدنی و سایر ظروف به کار میرود.
این مطلب را از دست ندهید: چگونه در فصل سرما هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم؟
به همین دلیل معمولاً مسطح بوده، و لبه کوتاه آنها برای جلوگیری از لغزش و افتادن اشیایی است که بر روی آنها حمل میشود.
سینیها در اشکال گوناگونی ساخته میشوند، ولی کاربرد نوع مستطیل و بیضی آنها بیشتر است. جنس سینی ممکن است از فلزات گوناگون، پلاستیک، چوب، ملامین و سایر مواد باشد.
سگ دست در واقع لولایی است برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان که محورش یا سیبک است یا در ماشین های قدیمی با اکسل غیر مستقل (مثل کامیونها و یا شاسی بلندها) روی میل سگ دست می چرخد.
سگ دست وظیفه نگهداری چرخها را نیز بر عهده دارد.
دیسکهای ترمز و فرمان اتومبیل و اتصالات چرخها و توپی چرخ به سگدست بسته می شود و در اتومبیل با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن متصل میشود.
جالب است بدانید که در اتومبیل، شغال دست نیز وجود دارد که سیبک فرمان خودرو به آن متصل میشود و همچنین میل کمک نیز با دو پیچ و میل فرمان هم به شغال دست متصل شده است.
کمکفنر، وسیلهای مکانیکی در خودروست که در نزدیکی هر چرخ نصب میشود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند.
این مطلب را از دست ندهید: ناموفقترین خودروهای سال ۲۰۱۸ را بشناسید +تصاویر
یک سر کمکفنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل میشود و سر دیگر آن به قطعهای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است.
در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمکفنر میشود.
هدف از بکارگیری کمک فنر میرا کردن نوسانات فنر است. کمکفنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نمیگذارد بعضی از کمکفنرها میتوانند این کارکردها را نیز داشته باشند.
در یک تعریف کلی هر جسمی که دارای خاصیت ارتجاعی یا کشسان باشد فنر نامیده میشود. یعنی اگر جسمی چه در فاز جامد یا مایع یا گاز پس از بارگذاری تغییر شکل دهد و پس از برداشتن بار به حالت اولیه بازگردد فنر نام دارد؛ بنابراین هر فنر دارای سه کمیت فیزیکی شامل نیرو یا بار وارده بر آن F، مقدار تغییر شکل x، و سختی فنر k (که خاصیت ارتجاعی فنر را نشان میدهد) است.
ببینید: حادثه برای تریلی پس از تغییر لاین یک خودرو
سیبک فرمان قطعات کروی شکلی در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کمترین اصطکاک فراهم میکنند.
سیبکها در معرض نیروهای کششی و فشاری قرار میگیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار میگیرد تحت تأثیر نیروی کششی است، زیرا محور چرخ متمایل به بالا و طبق متمایل به پایین است و در نتیجه سیبک کشیده میشود وقتی سیبکی در زیر طبق بالایی و روی محور چرخ قرار گیرد تحت تأثیر نیروی فشاری است، زیرا محور چرخ به وسیله چرخ متمایل به بالا و طبق نیز با کشش فنر متمایل به پایین میشود در نتیجه سیبک کشیده میشود. یکی از دلایل لرزش فرمان، میتواند خرابی سیبک فرمان باشد.
سیستم تعلیق یا فنربندی قسمتی از خودروست که باعث میشود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود.
این مطلب را از دست ندهید: عمده دلایل خرابی جلوبندی خودرو
سیستم تعلیق از جِرم فنربندیشده، فنر، کمکفنر و جِرم فنربندینشده تشکیل شدهاست.
سیستم تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخها بر اثر ناهمواریهای جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخها با سطح جاده است.
در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده است؛ یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری میشود.
اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده است. در بعضی موارد، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده در جایش ثابت نگه داشته شود تا به چرخ یا دنده اجازه دهد که آزادانه به دور اکسل بچرخد.
انتهای پیام/
جلوبندی فقط پراید از دست اندازها هم بری خراب میشه