ضیاییان گفت: مجموع بارش های کشور از ابتدای سال زراعی تا ۹ بهمن ماه بیانگر رشد ۲۲ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت است.

رشد ۲۲ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/کمبود بارش در استان اردبیل جبران شدصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آخرین ماه از ابتدای مهر تا ۹ بهمن ماه، مجموع بارش های کشور ۱۲۷.۴ میلی متر بوده، در حالیکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳.۸ درصد و بلندمدت ۱۰۴.۵ میلی متر رشد داشته است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۲ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که استان های سیستان و بلوچستان کماکان ۹۰ درصد، یزد ۶۵ درصد، کرمان ۵۴ درصد، هرمزگان ۵۴ درصد، خراسان جنوبی ۴۷ درصد و فارس ۲۸ درصد کمبود بارش نسبت به دوره بلندمدت را داشتند.

ضیاییان با اشاره به اینکه میزان بارش در سایر استان ها بیش از نرمال بوده است، بیان کرد: در این میان استان های ایلام ۱۴۳ درصد،لرستان ۹۹ درصد و خوزستان ۹۴ درصد نسبت به دوره بلندمدت را تجربه کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال زراعی جدید به غیر از استان اردبیل مابقی استان ها نسبت به سال زراعی گذشته بارش های نرمال و بیش از نرمال داشتند که خوشبختانه با بهبود بارش ها در چند وقت اخیر کمبود بارش در این استان جبران شد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش در بهمن ماه در استان های مختلف نرمال و قدری کمتر از نرمال است، بیان کرد: در سه ماه پیش رو به غیر از اسفندماه، بارش های نرمال پیش بینی می شود.

رئیس مرکز خشکسالی از افزایش دما نسبت به دوره بلندمدت خبر داد و گفت: براساس آخرین داده های هواشناسی به طور متوسط میزان دما نسبت به دوره بلندمدت ۱ تا ۲ درجه در کل کشور افزایش خواهد داشت.

به گفته ضیاییان، مجموع بارش های سال زراعی گذشته تا کنون نشان می دهد که میزان بارش در این بازه زمانی نسبت به دوره بلندمدت ۱۴ درصد کاهش داشته است که با استمرار بارش های نرمال در فصل زمستان پیش بینی می شود که تنها بخشی از کمبود بارش در سال زراعی گذشته جبران خواهد شد.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان ذخایر برف در سال زراعی جدید را مطلوب دانست و گفت: با توجه به بارش های مناسب پیش رو انتظار می رود که ذخایر برفی در ماه های بهمن و اسفند همچنان مطلوب باشد تا بتواند بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان در فصل بهار را تامین کند‌.
انتهای پیام/

افزایش ۱ تا ۲ درجه ای دما در راه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار