در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی پژوهشگران ایرانی بر قله علم جهان اسلام ایستادند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پژوهشگران ایران اسلامی در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار رتبه نخست را در میان ۵۷ کشور اسلامی و رتبه ۱۸ جهان را در انتشار مقالات برتر از آن خود کردند.

وی با بیان اینکه مقالات برتر به عنوان یک شاخص کیفی در تولیدات علم دنیا مطرح است، افزود: از نظر کمیت و تولید علم، آخرین داده ‏های مستخرج از WoS نشان می‌دهد که پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی با بیش از ۵۱ هزار مدرک علمی و مشارکت حدوداً ۲ درصدی از کل انتشارات علمی دنیا جایگاه شانزدهم جهان را کسب کرده اند.

دهقانی ادامه داد: پژوهشگران ایرانی در انتشار بیش از ۲۰ درصد مدارک علمی، بیشترین مشارکت را در میان کشور‌های اسلامی داشته و توانسته اند همانند سال گذشته بار دیگر رتبه نخست تولید علم کشور‌های اسلامی را کسب کنند.

وی اظهار داشت: آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه WoS جایگاه ۲۰ کشور برتر جهان براساس تعداد انتشارات را نشان می‌دهد که رتبه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران مشابه سال قبل در جایگاه ۱۶ دنیا قرار داشته و کشور‌های سویس، ترکیه، لهستان و سوئد پس از جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و جایگاه ‏های هفدهم تا بیستم جهان را به خود اختصاص داده‏ اند.

سرپرست ISC ادامه داد: رتبه جهانی کشور‌های برتر اسلامی از نظر تعداد مدارک نمایه شده در WoS در سال ۲۰۱۸ حاکی از آن است که ۱۰ کشور برتر اسلامی از نظر کمیت تولید علم، در بازه رتبه شانزدهم تا پنجاه و ششم جهانی هستند. جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در میان ۲۰ کشور نخست جهان قرار گرفته و ۸ کشور اسلامی دیگر در میان ۶۰ کشور نخست جهان قرار دارند.

دهقانی تصریح کرد: پایگاه استنادی شاخص‌های اساسی علم (ESI) اطلاعات مهم وکیفی را در قلمرو‌های موضوعی ۲۲ گانه و برخی شاخص‌های علم‏ سنجی به کار رفته از جمله مقالات داغ و پراستناد و مقالات برتر (Top papers) را در طول ده سال اخیر نشان می‌دهد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: آخرین اطلاعات مستخرج از این پایگاه تعداد مقالات برتر ۲۰ کشور نخست در جهان را نشان می‌دهدکه جمهوری اسلامی ایران با ۳۷۱ مقاله برتر تنها کشور اسلامی است که در بین ۲۰ کشور نخست جهان دیده می‌شود.
انتهای پیام/م

کسب رتبه نخست انتشار مقالات برتر در جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ توسط دانشمندان ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.