مدیرعامل منطقه آزاد ارس،گفت: ارس می‌تواند به قطب تولید گلخانه‌ای مناطق آزاد تبدیل شود چراکه امروز بزرگترین گلخانه کشوردر منطقه آزاد ارس است.

بزرگترین گلخانه کشوردر منطقه آزاد ارسبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ، بعد از ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه صاحب بزرگترین گلخانه کشور درمنطقه آزاد ارس هستیم و در محیطی به مساحت ۵۰ هکتاری فعالیت داردوگفت:در این منطقه درهرهکتار ده هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌ شود ،محیطی به مساحت ۸۰ هکتار نیز برای انجام امور گلخانه‌ای افزوده خواهد شد که در سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد که تبدیل به بزرگترین گلخانه در خاورمیانه خواهد شد.

وی افزود: برخی تصمیمات خارج از مجموعه مناطق آزاد گرفته می‌شوند و دارای ابعاد کشوری و یا استانی بوده و خارج از حیطه اختیارات هیات مدیره مناطق آزاد می‌باشند و به تبع آن ما ناگزیر هستیم تابع این بخشنامه‌ها و مصوبات ابلاغی باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از معیار‌های ارزیابی مناطق آزاد میزان صادرات است، گفت: در ده ماهه سال ۹۷ میزان صادرات با مدت مشابه سال قبل برابر است، ما در زمانی اقدام به قبول مسوولیت کردیم که تحت تاثیر تحریم‌ها بودیم، اما علی‌رغم این قضایا توانستیم به میزان ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس،اضافه کرد: مناطق آزاد تبدیل به دروازه وادرات کشور شده‌اند، اما هر وارداتی بد نیست بطوریکه وارداتی که تولید ارزش افزوده می‌کنند مطلوب کشور هستتد و ما باید بین واردات عام و خاص تفاوت قائل شویم.

نریمان در ادامه، با اشاره به افزایش تراز تجاری منطقه آزاد، تصریح کرد: در سالجاری واردات منطقه آزاد از میزان ۱۱۹ میلیون دلار به میزان ۴۵ میلیون دلار کاهش یافته یعنی با درنظرگیری میزان صادرات ثابت نسبت به سال گذشته، تراز تجاری نسبت به سال پیش افزایش پیدا کرده است. این عدد‌ها نشان می‌دهد که وضعیت مطلوبی داشتیم بطوریکه تراز تجاری سال ۹۶ حدود ۱۰۵ میلیون دلار بود، اما در سال ۹۷ به ۱۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

وی،با تاکید بر اینکه باید در جریان کار بود تا پی برد که کار اقتصادی این روز‌ها بسیار سخت است، افزود: در سال گذشته گواهی‌های تولید صادرشده حدود ۴۰ هزار تن بود که در سال ۹۷ تاکنون با افزایش ۵۸ درصدی به ۶۳ هزار تن رسیده است.

وی، با اشاره به آمار گردشگران ورودی در منطقه آزاد گفت: میزان گردشگران ورودی داخلی و خارجی به منطقه آزاد در سالجاری به ترتیب ۶۳ و ۲۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس،ابراز کرد: امروز در منطقه آزاد جذب واحد‌های دانش‌بنیان با افزایش ۲۵ درصدی مواجه هست و تعداد واحد‌های نوپای دانش‌بنیان جذب شده در سال ۹۶ به تعداد ۱۲ عدد بود که در ده ماهه سال ۹۷ به ۱۸ واحد رسیده است.

نریمان،در خصوص آمار عوارض خروج از کشور در منطقه آزاد ارس، گفت: سال گذشته حدود پنج میلیارد تومان از این محل درآمد به‌دست آمد، اما متاسفانه بر اساس بخشنامه‌ای که اخیراً صادر شده این درآمد باید به خزانه واریز و از منطقه آزاد ارس کسر شود، اما ما توانستیم این مبلغ را برگردانیم.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به گمانه‎زنی‎های موجود شما بازنشسته هستید و با این وجود به کار خود ادامه می‎دهید؟، گفت: من ۱۶ سال از عمرم در مجلس بوده‌ام، اما اکنون بازنشسته و مشمول هیچ قانونی نیستم چراکه در دوره‌ی آقای احمدی‌نژاد از کار کنار گذاشته شدم و اکنون حدود ۲۴ سال سابقه‌ی رسمی دارم. در هیچ جای جهان هیچ کارمندی حق ندارد خودش را بازنشسته کند بنده نیز از رئیس‌جمهور و هیات وزیران ابلاغ و حکم گرفته‌ام و با حکم همان عزیزان از ارس خداحافظی خواهم کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های منطقه تمرکز بر موضوع گردشگری را به ما تحمیل می‌کند، اظهارداشت: نام منطقه، آزاد است، اما وجود جنگل‌های ارسباران، آثار تاریخی و … ما را وادار کرده که طرح‌های گردشگری در منطقه آزاد اولویت داشته باشند و به زودی در محافل بین‌المللی طرح «ژئوپارک ارس» ارائه و در یونسکو ثبت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: برنامه معرفی شهر جلفا در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان شهر ایمن و جامعه سالم تدوین شده و مصوبات بین‌المللی آن نیز در حال اجراست.

نریمان، توطئه‌های اقتصادی دشمنان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از همکاران من در دولت حتی در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دچار مشکل شده‌اند، اما به جرأت اعلام می‌کنم ما تا نیمه سال آینده نیز تدارک حقوق کارکنان و تمام طرح‌های عمرانی را پیش‌بینی کرده‌ایم. در کل هنرمان باید این باشد که دولت را زیاد درگیر طرح‌ها نکرده و به تبع آن بخش خصوصی را وارد عمل کنیم.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد علت لغو مرخصی خودرو‌های ارس پلاک، گفت: خیلی تلاش می‌کنیم در منطقه آزاد به دنبال هر کاری، تبریز و استان را مطرح کنیم. هم‌اکنون حدود هشت هزار خودروی ارس پلاک در سطح استان داریم که پیگیری کردیم که مرخصی یک ماهه به این خودرو‌ها ارائه شود و صاحبان این خودرو‌ها بتوانند در کل ایران تردد داشته باشند. اعطای مرخصی هیچ خروجی مالی برای منطقه آزاد ارس ندارد، اما یک اعتبار برای استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات پیشروی خریداران خودرو‌های ارس پلاک و عدم ارائه مجوز مرخصی به آن‌ها، توضیح داد: این قانونی‌ست که تمام خریداران خودرو‌های مناطق آزاد اروند و انزلی و … از آن بهره می‌برند، اما چرا نباید برای ارس پلاک‌ها چنین امکانی وجود داشته باشد؟ بنده از حقوق حقه افرادی که با خرید خودرو‌های ارس پلاک چنین حقی شامل‌شان شده، دفاع می‌کنم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اهتمام منطقه آزاد به تبدیل بازار‌های محلی به بازار‌های منطقه‌ای، یادآور شد: تبدیل اقتصاد گردشگری به اقتصاد شاپینگ (خریدمحور) لازمه رونق اقتصادی منطقه آزاد ارس است یعنی هرکسی وارد جلفا می‌شود همانند کیش، باید خرید کند که این امر در نهایت باعث رونق اقتصادی منطقه آزاد ارس خواهد شد.

نریمان، در پاسخ به این سوال که آمار اشتغال در منطقه آزاد ارس به چه میزانی است؟، گفت: جنس کاری که در منطقه آزاد تولید می‌شود با جنس بی‌کاری موجود متفاوت است چراکه برای منطقه آزاد بایستی سرمایه‌گذار از دیگر مناطق جذب شود و از تبریز، تهران و سایر شهر‌ها سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم پس فضای اشتغالی منطقه آزاد ارس بالاتر از آمار معمول دیگر مناطق است بطوریکه ما اکنون بستر اشتغالزایی را آماده کرده‌ایم فلذا منطقه آزاد در این بخش موفق عمل کرده است.

وی در مورد آخرین وضعیت فرودگاه منطقه آزاد ارس نیز گفت: فرودگاه ارس جزو آرمان‌های مردم جلفا شده و من نیز شبیه آن‌ها فکر می‌کنم. منطقه آزاد بدون مرز هوایی نمی‌تواند در مقیاس بالا ظاهر شود چراکه فرودگاه را فقط به موضوع حمل و نقل مسافر نباید محدود کرد و در بحث لجستیکی و صادرات منطقه نیز تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه طرح فرودگاه در منطقه آزاد ارس یک قدم هم جلو نرفته بود، خاطرنشان کرد: در کمیسیون مربوطه وزارت راه و شهرسازی حتی طرح این فرودگاه تصویب نشده بود، اما با تلاش‌های انجام‌گرفته، طرح بررسی این فرودگاه با حضور مشاور دوباره اجرا و محل آن مقداری جابجا شد و الان در مرحله ارائه به کمیته فضایی کشور است، اما در کل چالش‌های وجود دارد که به دنبال حل آن‌ها هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس،در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد علت عدم تکمیل پروژه مسجد مرکزی شهر جلفا، گفت: منطقه آزاد ارس در سطح کشور در خصوص تجهیز مساجد مناطق آزاد به‌عنوان سازمان نمونه انتخاب شده است. مقرر شده بود مسجد تاریخی جلفا توسعه یابد که هیات امنا مسجد مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بودجه خواستند که این کار را انجام دهند، اما در مرحله خاکبرداری با ایرادی مواجه شدند و کل مسجد متاسفانه تخریب شد. امام جمعه محترم جلفا نیز دستور دادند از این پیمانکار شکایت شود. منطقه آزاد ارس نیز در این باره ذی‌نفع است چراکه در سال‎های ۹۴ و ۹۵ ششصد میلیون تومان، سال ۹۶ حدود ۴۵۰ میلیون و در سال ۹۷ هم حدود یک میلیارد تومان برای تکمیل این مسجد از سوی سازمان منطقه آزاد اختصاص یافته و امیدواریم این پروژه به زودی به اتمام رسد.

نریمان، در ادامه به اجرای طرح‌های زیرساختی و عمرانی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم وجود تحریم‌ها و کاهش بودجه‌های عمرانی، نسبت به طرح‌های عمرانی سال قبل عقب که نیستیم جلو نیز هستیم، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ما برنامه و طرح‌های مصوب مدیریت قبلی در انتهای سال مالی ۹۶ را طی سالجاری اجرا کردیم.

وی در پایان نسبت به انتقاد خبرنگاری درباره‌ی انتصابش که مدیری غیر بومی در منطقه آزاد ارس محسوب می‌شود واکنش نشان داد و خاطرنشان کرد: همانطور که شما آذربایجانی‌ها ترکیب تیم تراکتور را جهت کسب عنوان قهرمانی، با ستارگان خارجی از ایرلند، انگلیس و بلژیک بسته‌اید من نیز بر اساس همین شایسته‌سالاری انتخاب شده و بهترین تیم را تشکیل داده‌ام و نباید فراموش کنیم که ما یک جمعیت یک‌پارچه هستیم و مطرح نمودن چنین صحبت‌هایی اصلا قابل پذیرش نیست کمااینکه مدیرلنی همچون آقای مهرعلیزاده از استان آذربایجان‌شرقی برای استانی همچون اصفهان منصوب شده‌اند.

 

انتهای پیام/

تشبیه انتصاب غیربومی مدیرعامل منطقه آزاد ارس به خریدهای خارجی تراکتور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.