نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان میهمان بیست و هفتمین برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان است.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در بیست و هفتمین برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافت.
نعمت بخش در این برنامه درباره افزایش قیمت خودروها، برکناری مدیرعامل سایپا، خودروی شخصی خود و... صحبت کرد.
گفتنی است، برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفتوگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزههای مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه ای بررسی کند.
این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید میشود، یکشنبه شبها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار میگیرد؛ لذا مخاطبان میتوانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.
سلام شب شما بخیر باشد به ۱۰:۱۰ دقیقه این هفته خوش آمدید، من وحید ایمانی هستم و مثل هفتههای گذشته مجددا قرار است با برنامه ۱۰:۱۰ در خدمت شما باشم، مهمان برنامه امروز ما آقای احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران هستند که قبول زحمت کردند و محبت کردند به برنامه خودشون ۱۰:۱۰ دقیقه تشریف آوردند.
نعمت بخش: خواهش می کنم در خدمتتان هستم.
عنوان می شود شما خیلی زود عصبانی می شوید؛ من اول برنامه خواستم از شما یک قولی بگیرم اجازه بدهید که ما همه سوالهایی که در حوزه خودرو وجود دارد از شما بپرسیم حتی سوالهایی که اشتباه است و شما قول بدهید با صبر در این برنامه به این سوالات پاسخ بدهید.
نعمت بخش: ان شاالله امیدواریم.
اجازه بدهید از مسائل روز شروع کنم این روزها به صورت مرتب مردم با افزایش قیمت خودرو مواجه هستند آیا این افزایش قیمتها با مجوز اتفاق میافتد یا خیر؟
.نعمت بخش:بسم الله الرحمن الرحیم؛ بله این افزایش قیمتها با مجوز اتفاق افتاده است
از چه ارگانی مجوز دریافت شده است؟
نعمت بخش: اجازه بدهید یک تاریخچهای خدمتتان ارائه کنم، خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان در شوراری رقابت بررسی می شد و قیمت گذاری آنجا صورت می گرفت که در ادامه همه را توضیح می دهم.
بله بفرمایید
نعمت بخش: بنا بر مشکلاتی که در تصمیم گیری های شورای رقابت وجود داشت شرکتهای خودروساز سالیانه زیانهای زیادی را متحمل می شدند. آقای شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، طرحی را به کمیته اقتصادی سران قوه ارائه کردند و به این دلایلی که بنده خدمتتان عرض خواهم کردم، موافقت کردند که قیمت گذاری از شورای رقابت گرفته شود.
زمانی که گفته شد بر اساس مصوبه سال ۹۰ شورای اقتصاد، خودرو کالای انحصاری است، ما گرفتار شورای رقابت شدیم. در ابتدا قرار بود شورای رقابت تورم بخشی بانک مرکزی را هر سه ماه یکبار بر قیمتها اعمال کند، اما این کار را انجام نداد و پس از یک سال تاخیر در اجرا با ترسیم فرمول من درآوردی، زمانی که نرخ تورم بخشی را از بانک مرکزی میگرفتند، ۵ درصد از قیمت تمام شده خودرو را کم میکردند، ۲.۵ درصد به عنوان بهره وری و ۲.۵ درصد به دلیل کیفیت خودرو.
این در حالی است که اداره کل خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت بر اساس معیارهایی که تعیین کرده، اعلام کرد که کیفیت خودرو بهتر شده است اما شورای رقابت اعلام کرد که کفایت نمیکند و یا میگفتند بهره وری شما کم است در حالی که ما در سال ۱۳۹۰ یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو تولید کردیم که بیشترین آمار خودرو سازی کشور است و بعد از آن مرتب به دلیل مسائلی که در کشور بود میزان تولید کاهش یافت و از سوی دیگر اجازه اخراج و یا تعدیل کارگران و کارکنان را نداشتیم.
یکی از دلایل عدم بهره وری، وجود کارکنان مازاد است و از سویی دولت اجازه نمیداد که نیروی انسانی را تعدیل کنیم به همین دلیل مجبور بودیم حقوق اضافه بدهیم و از طرفی شورای رقابت به دلیل کاهش بهره وری ۲.۵ درصد از رقم تورم بانک مرکزی کم می کرد؛ این باعث شد از سال ۹۱ که ما گرفتار شورای رقابت شدیم میلیاردها تومان زیان کنیم.
در یک برنامه تلویزیونی که با حضور آقای شیوا رئیس شورای رقابت برگزار شد استدلالی کردم پس از آن با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیدار داشتیم با استناد به آن و صحبتهای آقای شریعتمداری تصویب شد که از شورای رقابت خروج کنیم و سازمان حمایت قیمت گذاری را انجام دهد.
ببینید بالاخره شورای رقابت یک مجموعه قانونی بوده و زیر نظر سازمان استاندارد و مطابق با استاندارهای این سازمان فعالیت میکند حتما معیارهایی داشته است و حالا اینکه شما می فرمایید قیمتهای من درآوردی بوده با این حال یک سری کارشناسی میکردند برای ارزش گذاری خودرو، چرا قبول نمیکردید؟
نعمت بخش: بحث قبول کردن ما نیست؛ عملکرد این تصمیمات نشان از زیان خودروسازان را دارد.
در جلسه مناظره با شیوا رئیس شورای رقابت، لیست افزایش قیمت از اسفند ۹۴ تا آبان ۹۷ را با ذکر قیمت مواد اولیه بیان کردم که ایشان مسخره کردند، گفتم بنده تمام مواد اولیه تولید خودرو را در این لیست آوردم، به طور مثال در تولید سمند ۱۰۰ کیلو آلومینیوم مصرف میشود که قیمتش ۶۱۰۰ تومان بوده و در حال حاضر ۲۶ هزار شده است یعنی ۴۲۶ درصد افزایش قیمت داشته است.
از عدد و ارقام بیرون بیایم و یکسری بحثها را با هم کنیم و ماشین حساب جلوی من نیست که بخواهیم ضرب و تقسیم کنیم
نعمت بخش: من به شما میگم تا شما کنترل کنید.
آخر سر با قیمتهایی که شما میگویید مثلا قیمت سمند چند است؟
نعمت بخش: اجازه بدید دو دوتا چهارتا است.
کسی میدونه قیمت سمند چند است؟
نعمت بخش: قیمت سمند ۵۳ میلون تومان است، بخواهیم اینها را ضرب و تقسیم کنم، من اینجا نمیخواهم اینها را ضرب و تقسیم کنم.
آیا وقتی شورای رقابت حذف شد، انجمن خودروسازان همه قیمت هایی که باید به مروز زمان اضافه میکردند می خواهند یک جا اضافه کنند؟
نعمت بخش: اصلا این گونه نیست شما اجازه ندادید من صحبتهای خود را ادامه بدهم، جزییات رو عنوان نمیکنم، اما آلومینیوم ۴۲۶ درصد و مواد پلمیری ۳۷۰ درصد ورقه فولادی ۲۷۰ درصد گران شده است یک قلم را ذکر میکنم در یک خودرو سمند ۵۱ کیلو مواد پلیمیری مصرف میشود این قیمتش ۴ هزار تومان بوده الان ۱۴۸۰۰ تومان شده است. در همین یک مورد به خاطر افزایش مواد پلمیری ۶ میلیون تومان قیمت خودرو در یک قلم افزایش داشته است.
طی سه سال گذشته ۱۲.۵ درصد اجازه افزایش قیمت داشتیم و برای همین شرکتها زیان ده شدند، در حالی که بنده و انجمن خودرو سازان چنین تصمیمی نگرفتیم و در افزایش قیمت کمیسیون تصمیم گیرنده بود، حتی شریعتمداری هم به تنهایی نمیتوانست قیمت خودرو را افزایش دهد.
افزایش قیمتهای اخیر از کجا مجوز گرفته است؟
نعمت بخش: قدرت کارشناسی سازمان حمایت ۱۰ برابر بیشتر از شورای رقابت است یعنی مو را از ماست بیرون میکشند چون چندین سال در قیمت گذاری خودرو و سایر کالاها بودند به مسائل اشراف دارند و خیلی از هزینههای خودرو سازان را نیز نمیپذیرند.
پروسه به این صورت شد که در سازمان حمایت اسناد و مدارک خودرو سازان بررسی میشود بعد کمیته خودرو نظرات خود را اعمال میکند و بعد از آن ستاد تنظیم بازار تصمیم نهایی را ابلاغ می کند.
پس ستاد تنظیم بازار قیمت خودور را افزایش داده است، چون من می خواهم در هر بخش نتیجه گیری کنیم و جلو بریم اگر این افزایش قیمت نتیجه ستاد تنظیم بازار است پس چرا باید مدیرعامل سایپا به به خاطر افزایش قیمت خودرو برکنار شود؟
نعمت بخش: اجازه بدهید ما وارد بحثها و بازی های سیاسی نشویم، چون اعتقاد دارم که باید نظر هر دو طرف را بشنویم.
چرا ما در این برنامه همه چیز را شفاف اعلام میکنیم حالا ما میخواهیم برداشت شما را به عنوان دبیر انجمن خودرو سازان بدانیم؟
نعمت بخش: برداشت من این است که آقای سروش به دلیل افزایش قیمت خودرو برکنار نشد و به نظرم هر وزیری که سرکار میآید، علاقمند است با مدیرهایی کار کند که از لحاظ فکری به وی نزدیکتر هستند. شخصا اینگونه برداشت میکنم، چون افزایش قیمت صورت گرفته بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار است و بنده جایی از وزیر صنعت نشنیده ام آقای رحمانی عنوان کند که به دلیل افزایش قیمت خودرو رییس سایپا را برکنار کردیم این نظر افکار عمومی است که اینگونه برداشت کرده است.
اما در رسانهها اینگونه مطرح شد.
نعمت بخش: اما به هرترتیب افزایش قیمت همچنان به قوت خود باقی است و کار جلو می رود.
اگر قرار است افزایش قیمت ها به دلیل افزایش مواد اولیه صورت بگیرد چرا این طرح یکباره صورت نمیگیرد، مثلا قیمت سمند را ۶۰ میلیون اعلام کنیم، در حالی که قیمت خودرو به تدریج هر باره ۵ تا ۶ میلیون گران میشود؟ آن هم در شرایطی که قیمت ارز در بازار ثباتی دارد و این برای مردم توجیه پذیر نیست؟
آقای ایمانی من انتظار دارم از شما به عنوان مجری در مقام قضاوت ننشینید، بنده در دیدار با مدیر سابق صدا وسیما یک انتقادی کردم مبنی بر اینکه مجریان در مقام قضاوت قرار می گیرند اما مردم باید قضاوت کنند.
من در مقام قضاوت قرار نگرفتم و تنها سوال خود را پرسیدم.
نعمت بخش: این تصمیم ستاد تنظیم بازار است و برداشت من این است که با افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو، رسانهها و روزنامه ها جوی بر علیه وزرات صنعت و خودروسازان راه انداختند که اگر یک مرتبه قیمت خودرو را ۱۰۰ درصد افزایش میدادیم ممکن بود انقلاب در کشور رخ دهد.
اقای نعمت بخش شما تند قضاوت میکنید شما دوست دارید افزایش قیمت شکل بگیرد و مردم اعلام نارضایتی کنند، اما تلویزیون و رسانهها به این نارضایتی نپردازند؟
نعمت بخش: این خیلی مهم است که مردم بدانند با قیمت گذاری که برای خودرو سازان تا آبان صورت گرفته، این دو خودرو ساز در ۶ ماه اول سال ۵۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند و این به دلایلی مانند افزایش ۴۷۵ درصدی و ۲۵۰ درصدی و ۳۷۰ درصدی مواد اولیه است که در ابتدای بحث به آن پرداختم با این حال ۳۰ درصد قیمت خودرو افزایش یافت که در این میان همه به آن نیز اعتراض کردند مگر مدیران خودروسازی میتوانند معجزه کنند در حالی که مواد اولیه تولید به صورت میانگین بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است خودرو سازان باید چکار کنند با این افزایش ۳۰ درصد قیمت در شش ماه اول ۵۵۰۰ میلیارد تومان زیان کردند و در نه ماه این زیان به ۱۰هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان رسید که به دلیل حضور این دو شرکت در بورس اسناد آن موجود و شفاف است.
حکم شورای رقابت را رئیس جمهور امضا میکند و هم سیستم که سازمان حمایت و کمیته خودرو و ستاد تنطیم بازار را دولت مشخص میکند. در قانون برنامه پنجم آمده اگر دولت قیمت گذاری کالایی را کمتر از واقعی انجام بدهد موظف است که کمک زیان بدهد که این کار را نکردند.
بنده از همین برنامه به آقای نوبخت و رئیس جمهور اعلام می کنم که شما با دست خودتان باعث شدید این دو خودرو ساز بیچاره شوند و بیش از ۱۰ هزار میلیارد زیان به آنها وارد کردید. به استناد قانون ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه دولت باید کمک زیان را به خودرو سازان بدهند، اگر این کار را نکند دولت مدیون سهام داران ایران خودرو سایپا هستند و خیلی از مردم با سود سهام همین کارخانهها امرار معاش میکنند اگر این کار را نکنند گویی دولت دست در جیب مردم کرده است.
جناب نعمت بخش دارید از سوال من طفره می روید و سوالم این بود که چرا یکباره افزایش قیمت انجام نمیشود؟
نعمت بخش: عرض کردم مراعات حال مردم را کردند.
این افزایش تدریجی قیمت به نحوی که شما عنوان کردید بازار را ملتهب کرده است؟بهتر نیست شکل دیگری را انتخاب کنید؟
نعمت بخش:این همه قیمت در مملکت اضافه شده مشکلی ندارد و تنها خودرو مهم است، به طور نمونه شیری که از ۲ هزار تومان به ۵ هزار تومان رسید و در سبد غذایی کل مردم است التهاب ایجاد نمی کند؟ اما خودرو که در بهترین وضعیت امسال یک میلیون دستگاه تولید شده است و سالانه تنها یک میلیون مشتری در بازار دارد و ۷۹ میلیون دیگر خورو نمیخرند التهاب ایجاد می کند؟ اینجاست که می گویم قضاوت میکنید.
ما در مورد همه مسائل صحبت میکنیم ما ظرفیت تولید یک برنامه درهفته را داریم و در صورت مشاهده سایر رسانه ها متوجه خواهید شد همکاران ما به سایر مسائل مانند خوراک و شیر میپردازند و حالا قرعه به من افتاده است که در مسائل خودرو با شما گفتگو کنم.
نعمت بخش: بنده عرض کردم خودرو بازار را ملتهب نکرده است. این حرف را قبول ندارم دلیلش این است که کلیه خوراکیها گران شده است و مردم میدانند و لازم نیست اسم بیاورم، بسیاری از خوراکیها بالای ۳۰ درصد افزایش داشته اند، اما بازار ملتهب نشده است، این هم می گذرد. شما میفرمایید دلار الان ثابت شده است و ما حرفی نداریم و دلار در بازار آزاد ۱۱ هزار تومان و در نیما ۹ هزار تومان است.
اگه بشود قیمت دلار را اعلام نکنید که نگویند ما قیمت دلار را برای افزایش اعلام کردیم.
نعمت بخش: خودرو سازی که از ارز مبادلاتی ۳ هزار تومانی استفاده میکرد، در کنار افزایش وحشتناک مواد اولیه تولید خودرو، تغییر قیمت دلار نیمایی از ۳ هزار تومان به ۹ هزار تومان رسیده است. بالاخره هر خودروسازی بخشی از نیازهای خود را خارج وارد میکند و قطعه سازان نیز را شامل میشود . ایر بگ و سیستم ترمز ای بی اس و خیلی از اقلام که در کشور تولید نمیشود ارزبری دارد که ارزبری آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است و همین ارز از ۳ تومان به ۹ تومان رسیده است و مواد اولیه از ۴۳۶ درصد افزایش داشته است.
آقای نعمت بخش مگر کل خودروهای ما با قیمت ارز تامین میشود؟
نعمت بخش: آقای ایمانی گوش نمیکنید من می گویم خودرو متشکل از این اقلام است و هیچی غیر این نیست.
مگر ما در کشور آلومینیوم نداریم؟
نعمت بخش: آلومینیوم در کشور داریم اما از ۶ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده است و ۴۲۶ درصد افزایش داشته است در حالی که این قیمت برای خودرو ساز است که آلومینیوم را با خرید انبوه انجام میدهد وخریداران خرد نمی توانند با این قیمت الومینیوم تهیه کنند، بنده حرفم این است که وابستگی ما به خارج کم شده است ولی همین داخلیها خودروسازان را بیچاره کردند.
در اتاق بازرگانی ایران که من بنده عضو آن هستم در حال بررسی این موضوع هستیم که همه کالاها باید رقابتی باشند، چه دلایلی دارد پتروشیمیهای ها و آلومینیومی ها و فولادسازان ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمتها را بالا ببرند و پایین دستیها بخواهند زیان کنند دور از انصاف است.
نعمت بخش: شما الان به بورس بروید بعضی از شرکتهای داخلی سود بالا میبرند و من قبول دارم که بخش زیادی از قطعات خودرو در داخل تولید می شود، اما همین افزایش قیمت داخلیها صنعت خودرو را بدبخت کرده است و آنها سه برابر شده است به نظر شما چکار کنیم وقتی که قیمت ار زو مواد اولیه افزایش یافته است ما نمیتوانیم معجزه کنیم ما ۳۰ درصد اضافه کردیم گفتند داریم جامعه را به هم می زنیم.
این روزها در کنار افزایش قیمت که صحبت کردیم، خلف وعدههای که خودروسازان در تامین قطعات دارند که صدای مردم را درآورده است و نظر دارند که این تاخیرها از روی عمد است، انصافا خودروها در تامین قطعات مشکل دارند؟
نعمت بخش: به صراحت اعلام کنم هیچ عمدی وجود ندارد اتفاقا آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بس این مسائل مطرح شد شخصا به همراه کارشناسان به ایران خودرو مراجعه کردند و اذعان کردند عمدی در کار نیست.
وقتی شما مجبور هستید یک خودرو را با قیمت پایینتر از قیمت تمام شده بفروشید یعنی هر خودرویی که ما دست مردم میدادیم هزینه تمام شده خود را در نمی آورد و توان خودرو ساز کاهش می یابد و به دنبال آن پول قطعه سازان را هم نمی شود داد، در حال حاضر قطعه سازان ۱۵ هزار میلیارد تومان از ما طلب دارند. اگر دولت دخالت نمیکرد و اگر روال عادی آن طی میشد آن ده هزار میلیارد تومان زیان که من به شما عرض کردم را به قطعه ساز میدادیم که قطعه سازان مجبور نشود ۱۳۰ هزار نیرو تعدیل کند و قطعه سازی را رها کند. الان حدود ۸۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کارخانه وجود دارد که هزینههای زیادی برای خودرو سازان دارد.
اگر خودروهای ناقص وجود دارد چرا خودرو سازان اقدام به فروش و پیش فروش میکند؟ مگر طبق مصوبه هییت وزیران هر خودرو ساز نباید پیش از فروش خودرو از تامین قطعات و تجهیزات اطمینان پیدا کند.
نعمت بخش: این یکی از موضوعاتی که هست که باید وزیر سابق صنعت مورد سوال قرار گیرد که چرا دستور پیش فروش خودرو با قیمت قطعی را داده است می دانید قیمت قطعی برای خودرو ساز زیان دارد و همش زیان است منتها تصمیمی است که در ستاد تنظیم بازار گرفته شده. بله من هم معتقد هستم نباید این کار را میکردند و یکی از اشکالات این است که خودور سازان ایران مانند سایپا و ایران خودرو مدیرانش را وزارت صنعت انتخاب میکند و حرف شنوی دارند و نگاه هایی به کل مملکت دارند. بحث نقدینگی و پول جمع کردن مطرح می شود و باید از خودشان سوال کنند که چرا خودرو سازان را مجبور به پیش فروش کردند و این همه زیان به سهام داران ایران خودور و سایپا زدند.
اگر در تامین قطعات با مشکل مواجه هستیم چطوری بعضی از خودروها با افزایش قیمت سر و کله شون در بازار پیدا میشه وفروش فوری میگذارند.
نعمت بخش: سوالاتون را واضح مطرح بفرمایید.
اگر با کمبود قطعات مواجه هستیم چطور برخی از خودروسازان فروش فوری انجام می دهند؟
نعمت بخش :بله این تصمیم فروش فوری در ستاد تنطیم بازار گرفته شده است بببیند برای بارها در اخبار و مصاحبههای خود دلایلی که آورده ام یکی از دلایل این بود وقتی پیش فروش آغاز میشود و یک ربع ظرفیت پر میشود دلیلش اختلاف قیمت بازار و کارخانهها بود.
برای اینکه مردم میدانند در خودرو ارز بری دارد و از طرفی میدانند شورای رقابت و سیستم بعدی سرکوب مالی انجام میدهند و اجازه نمیدهند قیمت کارخانه بالا برود از این رو هجوم می آورند برای خرید تا وقت دریافت آن را بفروشند. ما تنها راهی که پیشنهاد دادیم این بود که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود تا دست دلالان قطع شود و تصمیمی که پس از دوسال گرفتند.
بارها اعلام کردیم که هنگام پیش فروش خودرو ایران خودرو و سایپا، اعلام شود موقعی که نوبت تحویل خودرو خریدار بود هرچقدر که حاشیه بازار بود سود مشارکت را کم میکنیم و مابقی را از شما میگیرم که در این صورت میزان تقاضا ۹۰ درصد کاهش مییابد برای اینکه کسانی میآمدند سرمایه گذاری میکردند که با درصد بالایی بفروشند.
نعمت بخش: اخیرا شروع به فروش به قیمت حاشیه بازار کردند. در گذشته کمیته خودرو مصوبه داشته وقتی میتوانند تحویل فوری بفروشند که تعهدات معوق نداشته باشند که تصمیم درستی گرفته اند، اما با توجه به شرایط کنونی که خودروسازان ۳۰۰ هزار خودرو معوق دارند، ما برای اینکه حاشیه بازار را بیاریم پایین مصوب شد ۲۰ درصد تولیدات را کاری نداشته باشیم که تعهد معوق داریم. برای کنترل قیمت بازار قرار شد ۲۰ درصد تولیدات بازار را با قیمت ۵ درصد کمتر از بازار در حاشیه بازار بفروشیم و ۸۰ درصد برای تعهدات بفروشیم. برای همین است که علی رغم بالا رفتن قیمت خودرو، قیمت حاشیه بازار پایین آمده است. اگر قیمت ۲۰۶ در بازار ۶۰ میلیون است به خودرو ساز اجازه بدهیم یک هفته خودرو را به قیمت ۵۸ به بازار بدهد هفته بعد قیمت کمتر می شود وقتی خود کارخانه کمتر از حاشیه بازار بدهد قیمت کمتر می شود و مسئولان به این نتیجه رسیدند که این روش درستی است لذا برای کنترل حاشیه بازار خودرو چشم پوشی از تعهدات به خودورهای معوق شد.
مردم ضرر نمیکنند؟ چون به خیلی از مردم به بهانه نبود قطعات خودرو تحویل داده نمیشود و معوق مانده است.
نعمت بخش: مامخلص مردم هستیم و عذرخواهی کردم، اما تاخیری که به وجود آمده مقصر ما نیستیم، تقصیر سیستمی است که گردن ما انداخته و باعث ضعیف شدن خودور ساز شده است، منتها مردمی که تعهد معوق دارند خودرو ساز موظف است جریمه دیرکرد بدهد آقای ایمانی سود مشارکت ۱۸ درصد تا زمان تحویل خودرو است و پس از دیرکرد تحویل ۱۲ درصد به آن اضافه می شود و ۳۰ درصد خواهد شد که مردم از آن زیانی نمیکنند متوجه شدید زیان تاخیر را خودرو ساز پذیرفته است و مکلف است که بپردازد.
چرا در زمان عقد قرارداد و تعاملات با چین و سایر کشورهای همسو، پیش بینیهای لازم انجام نشد و قطعات مورد نیاز ما دپو نشد؟
نعمت بخش: وقتی ترامپ اعلام کرد که تحریمهای طی ۶ ماه آینده باز خواهد گشت و اگر در جریان باشید اولین تحریمها مربوط به خودرو بود ، کمیتهای در وزارت صنعت برگزار شد و در این کمیته براورد کردیم نیاز برای هفت و هشت ماه صنعت خودرو چقدر است و براورد شد بانک مرکزی باید ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز به صنعت خودرو بدهد و بیش از ده نامه معاون وزیر اسبق صنعت اقای صالحی نیا به معاونت ارزی به ریاست احمد عراقچی نوشت که معاونت ارزی با ما همکاری لازم را انجام نداد و در واقع از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تنها ۷۰۰ میلیون دلار پرداخت شد. اگر کامل داده میشد ما شرمنده متقاضیان خرید ساندرو و ال ۹۰ نمی شدیم، اکنون ۳۵ هزار دستگاه آن را نمیتوانیم تحویل دهیم. بانک مرکزی در زمان سیف همکاری مناسبی با ما نداشته است ، منابع مالی دادند اما کافی نبود در صورت تامین منابع مالی ما میتوانستیم برای ۹ ماه قطعه ذخیره کنیم و بعد از آن با استفاده از کشورهای دیگر و فشار به تولیدکنندگان داخل این کار را جلو ببریم، اما بانک مرکزی همکاری نداشت.
طبق صحبتهایی که شما مطرح کردید موی لای درز اقدامات خودرو سازان نمیرود و دقیق دقیق انجام میدهند و مقصر بقیه هستند.
نعمت بخش : این است که می گویم شما قضاوت میکنید.
این برداشت شخصی من است من هرسوالی که از شما می پرسم به هیچ وجه خودروساز متهم نیست
الان یک سوالی که از بخش شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان و فضای مجازی بارها و بارها مطرح میشود و درخواست میکنند سوال مطرح شود شما خودتون را بگذارید جای مردم، مردم با کلی حساب و کتاب بنا بر اطلاعیه شما وسایلشون را فروختند و پول جمع کرده اند الان فضا طوری است که مردم برای تامین معیشت خود از شیوههای متفاوتی استفاده میکنند یک ماشین را ثبت نام کردند الان می گویند ماشین نداریم و یا به جای ماشین ثبت نامی محصول دیگر ببر و یا پول واریز کن شما خودتون را بگذارید جای مردم چه حسی دارید؟
نعمت بخش: من به مردم حق می دهم، اما شرایط کشور شرایط نرمالی نیست، ببینید شما گویی مدیران خودرو سازی را در استخری انداختید که به حای آب، از رب گوجه پر است و می گویند شنا کن مگر می شود؟. ترامپ با علم به اهمیت خودرو سازی این صنعت را مشمول تحریم کرد و اشتغالزایی این صنعت مهم است در حالت عادی ما آفتاب به آفتاب ۲۵۰۰ تریلی از سرتاسر کشور برای ایران قطعه میآوردند و ترامپ با علم به اهمیت آن دست گذاشته روی این صنعت حساس.
من عذر خواهی کردم، اما مردم خود را به جای خودرو ساز بگذارند و ببیند چه کاری میشود انجام داد.
آقای نعمت بخش من کاری ندارم که گروه خودرو ساز چه مشکلی دارد برای این گروه از مردم چه برنامه ای دارید؟
نعمت بخش: دو ستاد در خودرو سازی در قسمت فروش تشکیل شده است که آمادگی پاسخگویی به سوالات مردم را دارند. آن چیزی که بنده اطلاع دارم برای خودروهایی که اصلا نمی توانیم تحویل دهیم اعلام شده که از بین خودروهای موجود یک دستگاه دیگر انتخاب کند و یا سود مشارکت به همراه دیرکرد را از خودرو ساز را دریافت کند، اما کار دیگری را نمیتواند انجام دهد. در مورد خودروهایی که امکان تحویل آنها وجود دارد، اما تاخیر دارد جریمه تاخیر میدهند در این شرایط حداکثر سود بانک ۱۸ درصد است، اما خودرو سازان با پرداخت ۳۰ درصد سود بخشی از خسارت مصرف کنندگان را تامین میکنند.
خودتان جای خودرو ساز قرار دهید چکار می کنید وقتی به شما پاسخ میدهم شما می گوید مو لای درزش نمی رود ما گفتیم منابع مالی تخصیص داده نمیشود مشکل از این جاست.
موضوعی را بی رودربایستی بیان کنم در صنعت خودرو مافیا وجود دارد که مانع از سروسامان گرفتند صنعت خودرو میشود؟
نعمت بخش: من معتقد به مافیا نیستم.به نظر من دولت نمی تواند به عنوان یک بنگاه دار خوب باشد و باید ساختار صنعت خودرو سازی تغییر کند و خوشبختانه بنا به مصوبه مجلس، دولت باید ظرف ۳ سال سهم خود را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند. اگر خصوصی سازی به طور کامل انجام شود شاید مافیایی که شما می گویید برطرف شد اما من همچین حسی نداشتم که مافیا وجود داشته باشد.
مدیران بالایی حوزه خودرو عوض میشوند و مدیران میانی ثابت میمانند یه سوال میپرسم اجازه بدهید یک سوالی بپرسم، ولی قول بدهید نارحت نشوید، نحوه انتخاب شما چگونه بود؟
نعمت بخش: بنده درخواست بازنشستگی کردم.۱۴ سال مدیرکل وزارت خانه صنعت بودم آقایان خودرو سازان به سراغ من آمدند که مسئولیت انجمن را به عهده بگیرم، من گناهکارم؟
ما هر سال مجمع داریم و دوباره انتخاب میکنند و صورت جلسه مجمع می آید برای اطلاع از این کار کافی است که مکاتبهای کنید یا تماس با مدیران خودرو ساز بگیرید و از آنها بپرسید. هر وقت که نخواستند من میروم.من هیچوقت درخواست کار ندادم و همیشه دعوت به همکاری شدم . من شاگرد اول دانشگاه تهران بودم و استاد گلسرخی در دانشگاه تهران درس میداد که دانشجویان خبره را به شرکت خاور میبرد ایشون من را به خاور برد و بعد ظهر آنجا کار میکردم، استخدام شدم و بعد سایپا بعد سازمان گسترش تجارت و وزارتخانه. تا به حال درخواستی برای کار نکردم . خودرو سازان به دلیل اشراف بنده به مسائل خودرو از من تقاضا کردند که دبیر انجمن شوم. بنده بیشتر به دلیل مدیریت و اشراف کلی که به قوانین و وقانون گذاری و تعرفه خودرو دارم برای این سمت انتخاب شدم، شما اگر نارحتی دارید میتوانید فرمایش بفرمایید من را بردارند.
نه خواهش میکنم من نمیخوام شما را نارحت و عصبانی کنم برای همین سوالاتم را آرام میپرسم که شما هم نارحت نشوید این امکان وجود دارد به طور مثال وحید ایمانی در صنعت خودرو مدیری جوان است که میتواند با نگاه نو وارد صنعت خودرو شود و جایگزین شما نوعی شود و تحولی ایجاد کند؟
نعمت بخش: اگر خصوصی سازی واقعی انجام شود بخش خصوصی خودش میداند چکار کند از سرمایه اش استفاده کند مشتری را راضی کند و توسعه محسوس صورت بگیرد ضمن اینکه انجمن خودروسازان بر اساس اساس نامه انجمن هدف آن ایجاد همگرایی بین خودرو سازان است و اگر دولت ظلمی به این صنعت کند، انجمن بتواند حرف خود را بزند. شاید این حرفا را هر کسی نتواند عنوان کند، در بودجه با حضور در کمیسیونهای صنعت حرف خود را بزند. ما برای حفظ این صنعت تلاش می کنیم.
اینکه شما میگویید چرا بنده را انتخاب کردند من نمیخواهم از خودم تعریف کنم من خودم کلی عیب و ایراد دارم شاید به دلیل پختگی در این کار باشد اگر شما بروید تمام ngoها را بررسی کنید خواهید دید که مدیران آنها از میان افراد مسن و با تجربه انتخاب میشود.
نعمت بخش: انجمن خودروسازان شرایط خاصی برای پذیرفتن اعضای جدید دارد و هر خودروسازی که میخواهد عضو شود باید سه سال از پرونده تولید آن گذشته باشد و در این سه سال ۳۰ درصد ظرفیت تولید پروانه را پر کرده باشد و بدنام هم نباشد به طور مثال پیش فروش به موقع داشته باشد جواب مردم را بدهد و اگر پروانه بهره برداری ۱۰ هزار خودرو داشته باشد، حداقل ۳ هزار خودرو تولید کرده باشد ، در این صورت عضویت آن را میپذیریم با این شرایط ۲۶ عضو داریم که بخش خصوصی است مدیران خودرو، کرمان خودرو، گروه بهمن؛ دیار خودرو است و در بخش خودروهای سنگین الا ماشالا ما تولیدکننده داریم.
الان بسیاری از شرکتهای دانش بنیان گلایه مندی از عدم استقبال خودروسازان از خرید قطعات با فناوری نانو تولید شده در شرکتهای دانش بنیان دارند؟
نعمت بخش:من به صراحت اعلام میکنم و تعهد میدهم اگر قطعهای که در حوزه نانو تولید میکنند نرخ آن پایینتر از قیمت فعلی باشد ما دستشان را میبوسیم، ولی وقتی در شرایط فشار قیمت هستم نمیتوانم هزینههای تولید را افزایش دهم، اگر چیزی که دارند انجام میدهند با مواد اولیه که تولید کردند قیمتش از قیمت فعلی بازار پایینتر باشد خودرو سازان استقبال میکنند و در پی کاهش هزینههای تولید به منظور افزایش سود هستند.
اگر شما اجازه بدید قطعات پیشنهاد تولید شده در شرکتهای دانش بنیان به تولید انبوه برسد مسلما قیمت تولید کاهش خواهد یافت.
نعمت بخش: شرکتهای دانش بنیان بیایند اعلام کنند که هزینههای تولید انبوه قطعات آنها پایینتر میشود، اما چه تضمینی برای این قول وجود دارد،در صورت عدم اجرای آن شرکتهای خودرو ساز چیکار باید کند؟. به شرط اینکه تولید انبوه قطعات آنها قیمتش پایینتر از قیمت فعلی باشد شما مطمئن باش که خودروسازان با بستن قرارداد، محصولات آنها را میخرند، ولی اگر گرانتر باشد شرمنده ما نمیتوانیم قیمت خودرو را بالاتر ببریم.
بریم یک سوال شخصی بپرسیم امیدوارم ناراحت نشید الان چه خودرویی سوار می شوید؟
نعمت بخش : سراتو سوارم، اینکه شما عنوان میکنی من عصبانی شدم به این موضوع برمی گردد که دو جوان به دفتر من آمدند و از من سوال پرسیدند که چه خودرویی سوار میشی. من گفتم مگان بعد آن جوان به من گفت: چرا مثل ما پراید سوار نمیشی که من عصبانی شدم از سوال و البته باید جواب میدادم زمانی که من همسن شما بودم رنو ۵ سوار میشدم. متاسفانه به دلیل قیاس این جوان بیست ساله با من ۶۵ ساله عصبانی شدم.
جدیدا تعزیرات حکومتی اعلام کرده است که خودروهای یک خودروساز داخلی دچار مشکل است و باید ضمن اعلام فراخوان عمومی نسبت به جمع آوری خودرو و تعمیرات آن اقدام کند شما اطلاعی از این شرکت دارید؟ اما این شرکت هنوز واکنشی نداشته است.
نعمت بخش: ای کاش یک رونوشت به ما به عنوان انجمن میدادند که ما درجریان واقع میشدیم، ولی به صراحت اعلام میکنم خودرو سازان ما از لحاظ آلایندگی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و از لحاظ ایمنی و عملکرد از سوی سازمان ملی استاندارد تایید میشوند و در صورت مشکل در بخش عملکرد مطمئنا اجازه شماره گذاری به آنها داده نمیشود.
خیلی ممنون
نعمت بخش : دیدید عصبانی نشدم.
خیلی خوشحالم که دعوت ما را پذیرفتید
نعمت بخش: ما آرزو میکنیم خودروسازان بتوانند مشکلات را برطرف کنند و بدانید که خودروسازان هم از نارضایتی مردم نگران هستند و معتقدیم یک مشتری راضی کلی مشتری میآورد.
تمام تلاش ما در این برنامه این است که مشکلات مردم را بازگو کنیم
نعمت بخش:ما همه میدانیم یک مشتری راضی میتواند چندین مشتری فراهم کند، خودروسازان گرفتار شدند ۸۰ هزار خودرو ناقص مانده است که باید قطعه اش بیاد تا تحویل بدهیم. قولهای وزیر صنعت مبنی بر پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تسهیلات به این صنعت داده شده است که البته بنا به ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت زیانی که به خودرو سازان داده است باید به عنوان کمک زیان پرداخت کند تا خودرو سازان بتوانند بدهی خود را به قطعه سازان پرداخت کنند و افزایش تولید را تسریع بخشیم، چون در ماه دو خودرو ساز نزدیک به ۶ هزار خودور تولید میکردند که این رقم اکنون به ۲ هزار دستگاه رسیده است.
خیلی ممنون
نعمت بخش: خواهش می کنم.
خدانگهدار
انتهای پیام/
خب معادل ٢٥٠٠ دلار هم غير ارزي حساب كنيم رو هم ميشه ٥٠٠٠ دلار
اگه دلار ده هزار تومنم حساب كنيم بازم مثلا ال نود نباس از پنجاه ميليون بيشتر باشه
حتمآ توقع داره بگه آره
آیا مشورت با کره و ژاپن با این مدیریت میتواند رقابت کند و همپای آنان در عرصه جهانی بدود؟؟؟؟!!!!
پس بفکر اساسی تر باشید.
برید برای خودروسازی مدیر خارجی و سرپرست خارجی بیارید ببینید چطور تولید چند برابر و کیفیت هم بیشتر و قیمت هم رقابتی تر میشه ،اینقدر دلسوز خودروسازانی یکم هم بفکر جیب مردم باش
خودروسازی این نیست راه را اشتباه میرید؟؟؟؟!!!!
چرا نمیرید چنتا مشاور بازنشسته از خودرو سازای معتبر دنیا وردارین بیارین لاقل کمک دستتون بزارین بعد اگه موفقیتی بود بگید ماکردیم اگه هم گند زدین بندازین گردن امریکا و انگلیس دیگه
آنوقت می بینید که در کمتر از 5 سال از بسیاری از برندهای مطرح دنیا پیشی می گیریم .
من که هرجور حساب کردم به این عدد نرسیدم:
550800=10800×51
حالا 600هزار تومن کجا و 6 میلیون تومن کجا!
احتمالا با همین محاسبات دقیق به این قیمت های کذایی رسیدن!!
تازه این آقا نخبه بوده!!!
من که هرجور حساب کردم ، به 6 میلیون نرسیدم:
550800=51×10800
حالا 600هزار تومان کجا و 6 میلیون تومن کجا!
احتمالا همه محاسبات دقیقشون این طوریه که قیمت های کذایی برای خودرو اعلام می کنن.
چرا خودروسازها خودرویی که خودشون میسازن سوار نمیشن
اصلا اون نفر بر که ارتش ساخت را بسازید برای مردم.
خودروسازها یک سری ادله دارند.
مصرف کنندگان هم نماینده بفرستند و قوه قضاییه عادلانه حکم بده.
چرا مناظره فقط یک طرفه یارو میاد صحبت می کنه.
300 هزار نفر مصدوم و معلول و زنان بی سرپرست را نیز در نظر بگیرید.
من می گم چه کار می کنم:
1- تمام قیمت ها و شرکا را شفافسازی می کنم و می گم، حقوق کارگر ، حقوق سرکارگر و پرسنل اینقدر و خرج هم اینقدر. کسی پیشنهاد مدیریت بهتری داره بیاد تو سایت بزاره و مردم نظر بدن و بهترین راهکار را اجرا کنم.
2-سفرهای خارجی مدیران و مسئولین خودروسازی که اضافه است را لغو می کنم تا صرفه جویی بشه
3-حقوق را با توجه به توانمندی و کارایی می دم. الان مدیر خودروساز که صبح میاد صبحانه و ایسنتا چک می کنه باید از اون مدیری که واقعا کار می کنه بیشتر بگیره، چون بر اساس مدرک تحصیلی و حقوق می دید و نه بر اساس تقوا و مهارت.
4- پروژه تو دانشگاه تعریف می کنم تا با هزینه کمتر مشکل حل بشه و مدیران ناظر و قاضی باشند.
5- با فساد در تمام ابعاد مزاکره می کنم.
شما شفاف سازی می کردید.
حق و انصاف، رنو که ایشون سوار می شدن از پراید بهتر نبود؟
الان من حاضرم به جای پراید، اون رنو سوار بشم.
. یادتون رفته مسئولین دولت باید مثل مردم زندگی کنند؟ می خوای سراتو سوارشی،
واردات خودرو را برای مردم آزاد کنند و دولت دست از حمایت آنها بکشه ببینیم میتوننددر بازار رقابت کار کنند آخه پراید 38میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما پول جنس درجه یک رو میگیرید با کلی هم اضافی بعد این متریال و میدید دست مشتری
درایران خصوصی سازی ممنوع؟؟!! زیراهرگز به نتیجه نخواهید رسید وبه مردم ظلم بیشتری خواهد شد؟؟!!! درایران هیچ چیزسرجاش نیست ودولتهای ما نمی توانند بااین ژنهای خوب وپرسنل بی کیفیت؟؟!! برای مردم کارمفید انجام دهند؟؟!!
وخصوصی سازی درایران یعنی دزدی واختلاس وبی قانونی ودورزدن قانون و بی عدالتی وظلم به مردم ؟؟؟!!!!!!