شرکت بلواوریون که طرحی نوآورانه در ساخت موشک فضایی برای رسیدن به لبه فضا دارد، برای دهمین بار با موفقیت موشک خود را به فضا پرتاب کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان شرکت بلو اوریون (Blue Origin) از دهمین پرتاب موفقیت آمیز موشک این شرکت به نام نیو شپرد (New Shepard) خبر دادند؛ جف بزوس مالک سایت اینترنتی فروش کالای آمازون در نظر دارد طرح ارسال توریست به فضا را با استفاده از کپسول فضایی نیو شپرد که حالت پرتابی عمودی داشته و می‌تواند تا لبه فضا اوج گیرد، انجام دهد.
 

دهمین پرتاب موفقیت آمیز کپسول فضایی نیو شپرد از محل پایگاه زمینی تگزاس انجام شده و کپسول به ارتفاع ۱۰۷ کیلومتری در طول پرواز یازده دقیقه‌ای خود رسیده است.
 

یکی از مزایای رقابتی کپسول فضایی بلو اوریون نسبت‌به رقبا، قابلیت استفاده دوباره از آن پس از اتمام ماموریت و بازگشت به زمین است.

در آخرین آزمایش پرتاب تک مرحله‌ای به وسیله موتور BE۳ انجام شد و در طول آن ماده سوختی به مدت ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه پیش از خاموش شدن سوخت و انرژی لازم برای پرتاب را ایجاد کرد، پس از این مدت کپسول از مخزن سوخت رسانی جدا و با حداکثر سرعت (درحدود ۳۵۸۲) کیلومتر به حرکت خود ادامه داد.
 

پس از رسیدن به حداکثر ارتفاع مورد نظر، مرحله دوم بازگشت به زمین انجام گرفت و کپسول با استفاده از تقویت کننده‌های خود به زمین بازگشت و در آخرین مرحله چتر نجات برای کاستن از سرعت کپسول با موفقیت باز شد.
 
 
در این موشک کپسول فضایی در قسمت بالای موتور و مخزن سوخت قراردارد که پس از طی مسافتی از بدنه اصلی جدا شده و با استفاده از وجود چترهای نجات به آرامی به زمین باز می‌گردد. بدنه اصلی موتور و مخزن سوخت نیز قابلیت استفاده دوباره پس از  هرماموریت را دارد و پس از جدا سازی کپسول از آن با کمک موتورهای جانبی به آرامی به زمین بازگشته و در مقر خود فرود می آید.
 

کارشناسان شرکت بلو اوریون اعلام کرده‌اند تا کنون کپسول فضایی نیو شپرد ۱۰ پرتاب موقیت آمیز داشته است و امیدوار هستند در آینده نزدیک طرح ارسال توریست انسانی به فضا را انجام دهند.
 

اکنون رقابتی بسیار شدید بین شرکت‌های پیشرو در صنایع فضایی از جمله اسپیس ایکس، بوئینگ، ویرجین گالاکتیک و بلو اوریون بر سر ارسال توریست به فضا وجود دارد و هرکدام از این شرکت‌ها در نظر دارند اولین ارائه دهنده خدمات توریست فضایی به علاقه‌مندان به فضا باشند.
 
ماهواره‌های مخابراتی برای رسیدن به مدار مورد نظر خود در اطراف کره زمین نیاز به رسیدن به ارتفاعی بسیار بیشتر به نسبت کپسول‌های فضایی توریستی دارند که تنها تا لبه فضا ارتفاع می‌گیرند.

منبع:Newatlas

انتهای پیام/
 

دهمین پرتاب موفقیت آمیز کپسول فضایی نیوشپرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار