رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: امسال بالغ بر ۶۳۰ هزار راس دام این استان علیه بیماری شاربن واکسینه شده‌اند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  مجید همتی  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه  با اشاره به انجام واکسیناسیون برای تمامی دام‌های چهار شهرستان سنقروکلیایی، صحنه، دالاهو و سرپلذهاب علیه بیماری شاربن  گفت: امسال بالغ بر ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس گاو و گوساله این چهار شهرستان علیه شاربن به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.

همتی با بیان اینکه واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری شاربن در ۱۰ شهرستان دیگر استان انجام می‌شود، اظهار کرد: در هر شهرستانی که بیشتر از پنج سال بیماری شاربن دیده نشود، پایش‌های مراقبتی انجام و واکسیناسیون هدفمند انجام خواهد شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: در شهرستان‌هایی که واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری شاربن انجام می‌شود، ماهانه پنج درصد روستا‌ها به صورت رندوم انتخاب شده و مورد پایش قرار می‌گیرند و در صورت مشکوک شدن به بیماری نسبت به انجام اقدامات پیشگیری، تشخیص و درمان اقدام خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه امسال هیچ موردی از بیماری شاربن بین دام‌های استان دیده نشده، یادآوری کرد: سال گذشته یک کانون بیماری در شهرستان روانسر و در بین عشایر این شهرستان دیده شد که اقدامات لازم برای مبارزه با این کانون در سطح استان انجام گرفت.

همتی در ادامه با بیان اینکه بیماری شاربن بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل این بیماری باکتری "باسیلوس آنتراسیس" بوده، افزود: عامل بیماری شاربن در خاک وجود دارد و جزو باکتری‌های هاگ دار است که ممکن است تا ۵۰ سال نیز در طبیعت باقی بماند و با ضدعفونی کننده‌های معمولی هم از بین نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه شاربن یا سیاه زخم یک بیماری بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است که معمولا گاو، گوسفند، بز، اسب و آهو را درگیر می‌کند، افزود: علائم بالینی این بیماری معمولا دیده نمی‌شود و به محض درگیری خون منعقد نشده از منافذ طبیعی بدن دام همچون دهان و بینی خارج می‌شود.

همتی با اشاره به بالا بودن تلفات دام در بیماری سیاه زخم یا شاربن، افزود: این بیماری در دام و به ویژه در نشخوارکنندگان به صورت حاد و فوق حاد بروز کرده و تلفات ناگهانی در گله‌ها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: بیماری شاربن یا سیاه زخم در انسان نیز موجب ایجاد زخم‌هایی می‌شود که معمولا درمانی ندارد و یا سخت و دیر درمان می‌شود.

همتی سپس توصیه‌هایی هم به دامداران استان داشت و از آن‌ها خواست ضمن همکاری در امر واکسیناسیون بهداشت را رعایت کرده و نسبت به دفن بهداشتی لاشه‌های دام‌های تلف شده در موارد بروز اقدام کنند و از تماس با فرآورده‌های دامی آلوده جلوگیری کنند.

انتهای  پیام/ز

 

بیماری شاربن بیماری مشترک بین انسان و دام است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.