مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: رشد صنعتی محیط زیست این استان را به خطر انداخته و آلودگی‌های زیست‌محیطی جنوب استان بوشهر چالشی جدی است.

رشد صنعتی چالش محیط زیست استان بوشهربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی‌نژاد در همایش سالانه محیط زیست دریایی که در جزیره خارگ در حال برگزاری است، با اشاره به توسعه صنایع نفت و گاز در نقاط مختلف استان بوشهر بیان کرد: نیازمند نگاه ویژه به توسعه پایدار هستیم تا در کنار توسعه صنعتی بتوانیم محیط زیست و زیست‌بوم طبیعی استان را حفظ کنیم.

وی به تنوع زیستی جانوری و گیاهی در استان بوشهر نیز اشاره کرد و افزود: وجود چنین گونه‌های گیاهی و جانوری، این استان را به یکی از استان‌های مهم کشور در حوزه محیط زیست تبدیل کرده است.

محیط‌بانان بازوی اجرایی سازمان محیط زیست

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اولویت اول این سازمان را محیط‌بانان عنوان کرد و گفت: محیط‌بانان بازوی اجرایی سازمان محیط زیست هستند و باید مردم شناخت کافی از وظایف و مسئولیت‌های محیط‌بانان داشته باشند.

سرهنگ جمشید محبت خانی با اشاره به اینکه برخی افراد برای افزایش دنبال کننده در شبکه‌های مجازی برای محیط‌بانان دلسوزی و گریه می‌کنند، افزود: این افراد فقط به دنبال مطرح کردن صفحه خودشان هستند، وگرنه محیط‌بانان نیاز به گریه و زاری ندارند و تا جان در بدن دارند کار خود را انجام می‌دهند.

او با اشاره به اهمیت فعال شدن پاسگاه دریایی محیط زیست، ادامه داد: این پاسگاه می‌توانند جرایم دریایی را پیگیری کند و نبود این پاسگاه به محیط زیست دریایی لطمه‌ها می‌زند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ارائه آموزش به تعدادی از محیط‌بانان با موضوع حفاظت از تالاب‌ها، بیان کرد: باید در حوزه دریایی نیز آموزش‌هایی به محیط‌بانان جدید و یا محیط‌بانان موجود ارائه کنیم.

بازیافت سبز زباله در خارگ

بخشدار ویژه خارگ هم گفت: جزیره خارگ تنها نقطه استان بوشهر که بازیافت سبز زباله دارد و این کار با همکاری مدیران عملیات عمومی شرکت پایانه‌های نفتی ایران انجام می‌گیرد.

محمود رضایی افزود: در حوزه فاضلاب‌های صنعتی در جزیره خارگ مشکلاتی داشتیم که با همکاری ویژه شرکت‌های نفتی مستقر در جزیره خارگ این مشکل حل شده است.

وی بیان کرد: در جزیره خارگ سه گونه جانوری داریم که امیدواریم شرکت‌های نفتی مستقر در جزیره حفاظت از یکی از گونه‌های جانوری را بر عهده گیرد و همچنین یک تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت نفت فلات قاره و بخشداری خارگ در حوزه محیط زیست دریایی خارگ امضا شود.

بخشدار ویژه خارگ ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی طرح مطالعاتی جزیره خارگ و خارگو را انجام داده و یک محدوده ٢٨ هکتار برای نگهداشت گونه‌های جانوری در جزیره خارگ اختصاص یافته است.

رضایی راه اندازی ساختمان مجزای محیط زیست با تجهیزات کامل، انبار علوفه و راه اندازی آزمایشگاه محیط زیست را از دیگر کار‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست خارگ عنوان کرد.

جزیره خارگ در ۵۷ کیلومتری شمال غربی بوشهر قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از این جزیره صادر می‌شود.

انتهای پیام/ک

محیط‌بانان اولویت اول سازمان حفاظت محیط زیست

برچسب ها: محیط زیست ، صنعت ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.