متخصص طب اورژانس بیمارستان شهید گنجی برازجان گفت: با سرد شدن هوا و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمازا و گازسوز، خفگی با گاز منوکسیدکربن و ایجاد مسمومیت شایع می‌شود.

خطر مسمومیت با منوکسیدکربن را جدی بگیریدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مریم جنتی افزود: بسیاری از علائم مسمومیت با منوکسیدکربن شبیه به سرماخوردگی است و بیشتر افراد فکر می‌کنند که به علت سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند.

وی ادامه داد: افرادی که با این گاز بی‌بو مسموم می‌شوند، بیشتر تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می‌کنند و سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علائم عمومی این مسمومیت‌هاست که افراد در صورت روبه رو‌شدن با این علائم، باید به سرعت خود را به یک مرکز درمانی برسانند.

این متخصص طب اورژانس تأکید کرد: نخستین کار در برخورد با فردی که مسموم شده، انتقال دادن او به هوای آزاد است و پس از انجام کمک‌های اولیه باید با اورژانس تماس گرفته شود.

 جنتی بیان کرد: گاز منوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بوست و استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب، بیش‌ترین عامل ابتلا به مسمومیت با این گاز را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: استفاده از وسایل گازسوز استاندارد و مطمئن، بررسی سالم بودن لوله‌ها و اتصالات آن، بررسی نداشتن پوسیدگی، سوراخ نبودن شلنگ متصل به بخاری، استفاده از شلنگ کوتاه‌تر از یک متر، بسته نبودن مسیر دودکش و استفاده از کلاهک ازجمله نکاتی است که خطر گازگرفتگی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

متخصص طب اورژانس بیمارستان شهید گنجی برازجان یادآور شد: علاوه بر نقص سامانه‌های گرمازا که علت رایج مسمومیت در منازل به شمار می‌رود، ممکن است استفاده از زغال (منقل زغالی وکرسی) در فضای داخل منزل (برای آماده کردن غذا یا ایجاد گرما)، نیز مسمومیت ایجاد کند. استفاده از زغال در محیط‌های دارای تهویه و جریان مناسب هوا مجاز است و از به کار بردن این وسایل در محیط‌های بسته باید خودداری شود.

انتهای پیام/ک

مسمویت با منوکسیدکربن مسومیت شایع فصل زمستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.