کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان گفت: استفاده از داورهای تقلبی و قاچاق برای داشتن اندام زیبا و چاق و لاغر شدن افزایش یافته است.

شیوع استفاده از داروهای چاقی و لاغریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، نگار مهری، کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برخی مواقع این قبیل داروها در عطاری ها به صورت غیرمجاز عرضه شده و در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: نمونه این داروهای شامل fat fast (چاقی سریع)، کپسول چاقی «فرشته»، fat fase (چاقی صورت)، کپسول چاق کننده و اشتها آور EXIR و Adaose است.

مهری بیان کرد: همچنین داروی غیرمجاز «اکسیر» بیشتر از سوی بانوان برای چاقی صورت استفاده می شود.

وی یادآور شد: مصرف این قبیل داروهای قاچاق و تقلبی عوارض جبران ناپذیر بر روی سلامت فرد از جمله کبد و سیستم قلبی و عروقی می گذارد.

کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی همدان عنوان کرد: برخی افراد به علت مسمومیت ناشی از مصرف این قبیل داروها در مراکز درمانی بستری شدند و به علت ناشناخته بودن ترکیب این قبیل داروها درمان بیماران زمانبر شده است.

وی افزود: بیشتر این داروها دارای ترکیباتی غیرمجاز از جمله آمفتامین ها و کورتون هستند که مصرف آن موجب پوکی استخوان می شود.

نگار مهری در ادامه گفت: داروهای دارای مجوز زیادی در داروخانه ها برای چاقی و لاغری موجود است و متقاضیان زیر نظر پزشک داروساز و با تجویز پزشک معالج می توانند نسبت به مصرف آنها اقدام کنند.

وی از شهروندان خواست از مصرف هرگونه دارو یا مکمل بدون تجویز پزشک و از خود درمانی و عمل به توصیه های غیرعلمی برای درمان بیماری ها خودداری کنند.

کارشناس دارویی نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی همدان یکی از علل تمایل و استقبال از مصرف داروهای غیرمجاز را اثر زود هنگام آنها دانست.

وی ابراز کرد: هر چند افراد به هدف خود در زمینه چاقی و لاغری دست می یابند اما باید بداند که این واکنش سریع بدن در برابر داروی مصرفی با عوارض جبران ناپذیری همراه است.

مهری گفت: تاثیر داروهای مجاز در طولانی مدت مشخص می شود اما به علت استفاده از ترکیب های مجاز اثر منفی بر روی بدن نمی گذارد.

انتهای پیام/ ش

استفاده از داروهای چاقی و لاغری شیوع یافته است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.