برای نخستین بار پژوهشگران و محققان ارومیه‌ای موفق به پرورش و تولید موز شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،برداشت ۲ تن موز از نخستین واحد گلخانه تولید موز در مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی ارومیه آن هم در فصل زمستان گام بلندی به سمت تحقق ایده کشاورزی مدرن بر اساس دانش فنی بود که از چند سال قبل در اولویت برنامه‌های اقتصادی استان بود.

خانچی پژوهشگر و محقق کشاورزی و صاحب ایده تولید موز در شرایط سردسیری با بیان اینکه در بدو آغاز طرح کسی به موفقیت خوشبین نبود می‌گوید: پس از ۲ سال تلاش نخستین دوره برداشت با حجم ۲ تن و بر اساس اصول کشاورزی سالم از واحد گلخانه‌ای ۵۰۰ متری انجام شد.

وی مصرف کم آب را مهمترین ویژگی درختچه موز ۲ متر و ۸۰ سانتی متری ارومیه میدانند و گفت: با توجه به کشت غالب منطقه که سیب و انگور است تنها یک سوم آب مصرف و دو سوم آن ذخیره می‌شود.

این پژوهشگر که بصورت همزمان در فضای خالی بین درختچه‌های موز اقدام به کشت آناناس هم برای نخستین بار کرده است می‌گوید: سالانه ۸۰۰ کیلو اناناس با استفاده از آبیاری موز تولید می‌شود یعنی دو محصول مهم با یک آبیاری.

خانچی با اشاره به اینکه سالانه ۷۵۰ هزار تن موز به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار وارد کشور میشود تولید موز در داخل کشور میتواند مانع خروج بخش قابل توجهی ارز شود.

همتی مجری طرح جایگزین معیشت ساکنان دریاچه ارومیه هم با تاکید بر اهمیت کشت گلخانه‌ای موز با توجه به سود اوری و مصرف کم اب در اقتصاد کشاورزان استان تصریح میکند؛ با اجرای دوره‌های اموزشی در تلاش هستیم که کشاورزان و زنان روستایی رو تشویق به اجرای این طرح بکنیم تا هم تولید محصولات آب بر را کاهش بدهیم و هم اینکه پایه‌های اقتصادی مردم و همچنین کشور را تقویت کنیم و در نهایت با ذخیره آب دریاچه ارومیه را از خشک شدن نجات بدهیم.

وی هزینه احداث یک‌واحد گلخانه‌ای ۵۰۰ متری را ۲۰۰ میلیون اعلام می‌کند و معتقد است با این سرمایه گذاری اندک ضمن تولید ۲ تا ۳ تن موز در هر دوره برای ۷ نفر شغل ایجاد میشود.

در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان تنها تولید کننده موز کشور به میزان ۱۵۰ هزار تن در سال است که در صورت ادامه روند این طرح اذربایجان غربی تنها استان سردسیر موز در کشور در مقیاس انبوه خواهد بود.

 

انتهای پیام/م

 

پرورش موز در ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.