آیین تجلیل از احمد شیشه گر، استاد برجسته کاشی هفت رنگ شیراز برگزار شد.

تجلیل از استاد برجسته هنر کاشی هفت رنگ شیرازبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی فارس در این مراسم با اشاره به تهیه پرونده هنر کاشی هفت رنگ شیراز به منظور طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور، به تاریخچه استفاده از این هنر در آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: شواهد بدست آمده حاکی از به کار گیری این هنر در آجر‌های لعاب دار بنای جهانی تخت جمشید است.

وی ادامه داد: تکامل هنر کاشی هفت رنگ مربوط به دوران اسلامی است و در ۸۰ درصد از کاشی کاری مساجد مورد استفاده قرار گرفته که زیبا‌ترین نماد آن در مسجد معروف نصیر الملک شیراز است.

امیری، ثبت این هنر را زمینه معرفی بیش از پیش آن و حمایت از هنرمندان و صنعتگران شاغل در این عرصه اعلام کرد.

در پایان این مراسم از یک عمر تلاش و خدمات ارزنده استاد احمد شیشه گر تقدیر شد.

اسـتاد احمد شیشه گر از سال ۱۳۴۲ به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار شد و در کنار حرفه تولیدی خود خالصانه این هنر را به مشتاقان و علاقه‌مندان آموخت که حاصل این سخاوت استاد، شاگردانی همچون مهرزاد حسن پور و یداله کریم زاده هستند که خود به مرحله استادی رسیده اند.

وی با همکاری معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، هنر طراحی و ساخت کاشی هفت رنگ را در قالب فیلم مستند آموزشی کاشی هفت رنگ به نمایش گذاشته است.

آثار این هنرمند علاوه بر نمایشگاه‌های تخصصی صنایع دستی و هنر‌های سنتی، زینت بخش اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه، مدرسه خان، مساجد وکیل و نصیرالملک شیراز، حرم مطهر حضرت علی (ع) در نجف اشرف، مرقد مطهر امام حسین (ع) در کربلا، حرم امام حسن عسکری (ع) در سامرا و حرم متبرک حضرت زینب (س) در دمشق است.

کاشی هفت رنگ، نوعی کاشیکاری متعلق به معماری دوران اسلامی است که از کنار هم چیدن کاشی‌های لعاب‌دار سفید به ابعاد ۱۵*۱۵ و ۲۰*۲۰ سانتی متر و رنگ آمیزی با رنگ‌های مختلف به دست می‌آید.
انتهای پیام/م

تجلیل از احمد شیشه گر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار