در نمایشگاه CES۲۰۱۹ برترین ابداعات در فناوری ارائه شده است که بیشترین آن به ربات‌های پزشکی و درمانی هوشمند تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان از ساخت ربات‌هایی هوشمند برای کمک به رفع مشکل بی‌خوابی در افراد خبر داده‌اند، یک نمونه از این ربات‌ها، lovot نام دارد که به وسیله متخصصان ژاپنی ساخته شده است؛ وزن این ربات حدود ۷ کیلوگرم و قیمت آن حدود ۴۳۲۰ پوند است.
 

افراد می‌توانند این ربات را مانند عروسک کودکان شب‌ها در زمان خواب در کنارخود قرار دهند؛ از جمله قابلیت‌های این ربات ایجاد گرما درمحیط اطراف، پخش موسیقی ملایم و آرامبخش است.
در بدنه این ربات چرخ‌هایی نصب شده است که به آن توانایی و قابلیت حرکت بر روی سطوح را می‌دهد و افراد به ویژه کودکان می‌توانند رباتی مانند دوست در خانه داشته باشند.
 
کارشناسان ساخت این ربات را به ویژه برای افراد سالمند بالا ۶۵ سال بسیار سودمند می‌دانند که می‌تواند نقش دوست و مراقب برای آن‌ها داشته باشد؛ بیشتر سالمندان بازه‌های زمانی طولانی را درخانه روی صندلی و به تماشای تلویزیون می‌پردازند که سبب افت توان اجتماعی، افزایش وزن و ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌ها می‌شود.

خطرات تنهایی برای سامندان

به گفته محققان تنهایی زمینه ساز بروز مشکل‌هایی، چون سکته مغزی، حمله قلبی، سرطان، افسردگی، دیابت و حتی ارتکاب به خودکشی بین افراد به ویژه سالمندان است؛ تنهایی و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران به تدریج سبب ابتلای افراد به بیماری‌هایی، چون آلزایمر و پارکینسون می‌شود.
 

کارشناسان هدف از ساخت این ربات را که پوسته بیرونی آن بسیار نرم و لطیف است، پرکردن خلاء تنهایی ناشی از نبود فرزندان و اطرافیان بین افراد سالمند معرفی کرده‌اند.
 
 همچنین با توجه به قابلیت‌هایی که در این ربات نصب شده است می‌تواند برای سرگرم کردن کودکان و افراد تنها مورد استفاده قرار گیرد.
 
این ربات دارای ۵۰ حسگرمختلف است که با استفاده از این قابلیت امکان اتصال به تلفن همراه را پیدا می‌کند.
 
یکی دیگر از دستگاه‌های بسیار پرطرفدار که درسال ۲۰۱۸ به بازار‌های جهانی عرضه شد نوعی وسیله رباتیک است که بر روی پا‌ها متصل می‌شود و به این ترتیب می‌تواند مانع از تحلیل رفتن توان حرکتی افراد به ویژه سالمندان کم توان یا افراد نجات یافته از سکته مغزی شود.
 

در اثر بروز سکته مغزی برخی افراد نجات یافته دچارمشکل‌هایی، چون ضعف توان حرکتی یا فلجی برخی اندام‌ها می‌شوند و نیاز به گذراندن دوره‌های بازتوانی دارند، اما با استفاده از این وسیله فوق پیشرفته توان حرکتی خود را با درصد بالایی به دست می‌آورند.
 
این وسیله با نام تجاری GEMS از دسته رایانه‌های پوشیدنی است که می‌تواند سبب افزایش سرعت راه رفتن، بهبود تعادل و کاهش هزینه‌های انرژی شود.
 
ربات دیگر به نام Somnox هم برای رفع بدخوابی و بی خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ربات مانند نوعی بالش هوشمند است که سبب آرام شدن تنفس افراد و به خواب رفتن می‌شود؛ این دستگاه با قابلیت‌هایی که در آن وجود دارد می‌تواند مانع از بدخوابی و یا تنگی نفس افراد در زمان خواب شود.
 

این ربات به تقلید الگوی تنفس افراد می‌پردازد و سبب رفع بدخوابی آن‌ها می‌شود. استفاده از این دستگاه برای نوزادان نیز اثربخش بوده و سبب تنظیم تنفس و بهبود الگوی ساعت خواب و بیداری آن‌ها شده است.
 
این دستگاه شب‌ها کاملاً تاریک است و به تدریج در زمانی که فرد باید از خواب بیدار شود با دارا بودن لامپ‌های LED در ساختار خود روشن می‌شود و فرد به طور طبیعی و بدون نیاز به استفاده از زنگ ساعت ازخواب بیدار خواهد شد.
 
بدخوابی و بی خوابی سبب ابتلای افراد به انواع بیماری‌های جسمی و روانی می‌شود و توصیه کارشناسان برای حفظ سلامت داشتن خواب عمیق و طولانی به مدت ۸ ساعت در شبانه روز است.
 
ربات پرستار نیز یکی دیگر از ابداع‌های پزشکی فوق العاده درسال ۲۰۱۸ میلادی بود. این ربات دارای صدای زنانه و چرخ‌هایی برای حرکت است. ربات پرستار می‌تواند به کنترل علامت‌هایی، چون فشارخون، ضربان قلب و نیز بررسی رصد سلامت افراد بپردازد.
 

کارشناسان استفاده از این ربات را به ویژه برای سالمندانی که نیاز به مراقبت دائم دارند اثرگذار می‌دانند. ربات پرستار می‌تواند برای اندازه‌گیری فشارخون و ضربان قلب این دسته از بیماران مورد استفاده قرار گیرد و به دلیل امکان مکالمه کلامی می‌تواند نقش آرامبخش برای سالمندان داشته باشد.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.