طرح های خودکفایی از دیر باز چتر حمایتی خود را بر مددجویان کمیته امداد گسترده و این چتر حمایتی توانسته تاثیر خود را در اقتصاد و درآمد افراد نشان دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، براساس تلاش و کوشش انسان ها امروز شاهد پیشرفت های فزآینده علم، تکنولوژی و صنعت هستیم، انسان همواره با کار و تلاش زنده است و روزی او از راه فعالیت کار و تلاش حاصل می شود.دین مبین اسلام نیز همواره انسان ها را به تلاش و کسب روزی حلال و استفاده از دسترنج خود تشویق کرده است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) با الهام از تعالیم شرع مقدس همواره سعی بر این دارد که اصولی ترین و شایسته ترین خدمات را به مددجویان مورد حمایت انجام دهد،بر همین اساس طرح ها وفعالیت های خودکفایی را در راس برنامه های خود قرار داده است.

افراد بیکار و فاقد سرمایه لازم برای ایجاد شغل در صورت تأیید شرایط لازم می‌توانند از تسهیلات اشتغا‌لزایی کمیته امداد بهره‌مند شوند.

مددجوی مستعد خودکفایی به مددجویی اطلاق میشود که از توان جسمی، علاقه و زمینه لازم برای خوداتکایی و اجرای طرح‌های خودکفایی و اشتغا‎لزایی برخوردار باشد همچنین این فرد ممکن است دارای مهارت لازم نبوده ولی زمینه فراگیری را داشته باشد.

مددجو فردی است که مسئولیت اجرای طرح خودکفایی را  به عهده دارد،این فرد ممکن است سرپرست یا یکی از اعضای خانوار باشد.

طرح های خودکفایی از دیر باز چترحمایتی خود را در اختیار مدد جویان این نهاد قرار داده است اما این چتر حمایتی تا چه اندازه توانسته تاثیر خود را در اقتصاد و درآمد افراد نشان داده باشد خود جای سوال دارد.

آقای پیری یکی از مدد جویان نهاد کمیته امداد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،گفت: با گذراندن دوره آموزشی در آموزشگاه فنی و حرفه ای استان و دریافت مدرک فنی حرفه ای توانستم وام و تسهیلات از  نهاد کمیته امداد دریافت کنم و کارگاه  جوشکاری را دایر نمایم.

آقای  پیری می گوید: این کارگاه نه چندان بزرگ  توانسته منبع درآمد مناسبی برای وی و افرادی که در آن جا مشغول به کار هستند، باشند.

طرح های اشتغالزایی کمیته امداد از دیر باز چتر حمایتی خود را بر افراد مستعد قرار داده است

 

 

 

 

 

 

 

سلیمانی معاون اشتغال و خود کفایی  کمیته امداد استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: این نهاد با هدف برطرف کردن نیازهای اساسی مددجویان تحت حمایت و با توجه به اهمیت خودکفایی خانواده ها مبنی بر خروج سالانه ۱۰درصد از مدددجویان تحت پوشش نهاد حمایتی و به منظور افزایش شان و منزلت مدد جویان ،کاهش نرخ بیکاری در میان جامعه مدد جویی، افزایش درآمد محرومان برای کاهش فاصله طبقاتی ،کمک به قشر نیازمندان همچنین برنامه های وسیعی  به منظور توانمند سازی خانواده های تحت حمایت با محوریت اشتغال در جهت رسیدن به این اهداف پیش بینی و اجرایی کنند.

سلیمانی همچنین بر این موضوع تاکید ویژه داشت که متقاضی دریافت خدمات و تسهیلات اشتغال علاوه بر برخورداری از سلامت جسمی و روانی برای انجام شغل پیشنهادی، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن منع قانونی نظام‌وظیفه باید دارای توان و انگیزه لازم هم باشد.

وی افزود:به طور کلی در این نهاد ۱۳۱۵۳ خانوار و امسال بیش از ۹۵ خانوار خودکفا شوند.

سلیمانی ادامه داد: ایجاد فرصت شغلی برای مددجویان مستعد از محل تسهیلات صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با ۳ درصد کارمزد، همچنین اعتبارات قرض الحسنه سیستم بانک‌ها با ۴ درصد کارمزد و اعتبارات اشتغال روستاییان و عشایر تامین خواهد شد.

ایجاد فرصت شغلی برای مدد جویان مستعد نیازمند مدرک فنی و حرفه ای است

رضا نصری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،گفت: به منظور ایجاد شغل برای جوانان آموزشگاه هایی اعم از آموزشگاه قالی بافی، خیاطی،کارگاه گلیم بافی، جوشکاری، مکانیکی، برق خودرو و ...از دیر باز برای جوانان متقاضی برقرار شده است که متقاضیان در رشته های آموزشی متفاوت می توانند با ثبت نام در سامانه پورتال آموزشی سازمان فنی و حرفه ای و گذراندن دوره آموزشی مدرک دریافت کنتد.

وی افزود: دریافت مدرک و گذراندن دوره آموزشی در رشته های مختلف متفاوت است ،کلاس های جوشکاری، هفتصد ساعت نزدیک  ۵ماه طول خواهد کشید و یا کارگاه مکانیک نزدیک ۸ماه تا گذراندن دوره آموزشی و دریافت مدرک  زمان می برد. 

ارائه تسهیلات به افراد غیرمددجو توسط کمیته امداد امام خمینی (ره)

این طرح در خصوص مددجویان غیر مددجویی هم صادق است و متقاضیان غیرمددجو هم می تواند با دریافت مدرک و .. تسهیلات دریافت کند و شغل برای آنان ایجاد گردد.

خانم ندری که تحت حمایت این نهاد نبوده، با گذراندن دوره آموزشی و دریافت مدرک از سازمان فنی و حرفه ای همچنین (جواز کسب) توانست از نهاد کمیته امداد تسهیلات دریافت کند و کارگاه تولیدی خیاطی را دایر نماید.

طرح های اشتغالزایی کمیته امداد از دیر باز چتر حمایتی خود را بر افراد مستعد قرار داده است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلاس‌های آموزش کسب مهارت و حرفه آموزی  نیز ادامه خواهد یافت و تمام اهداف کمیته امداد در جهت توانمندسازی مالی و خودکفایی افراد زیر پوشش کمیته امداد همچنین ارائه تسهیلات به افراد مستعد غیر مدد جو  است.

هدایت مددجویان به سمت خودکفایی هدف نهایی اجرای هر طرح اشتغال است که به منظور نیل به این هدف لازم است ، زمینه‌های تحقق آن فراهم گردد، ایجاد انگیزه و افزایش روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در مددجویان، افزایش سطح دانش و آگاهی‌های فنی و اقتصادی مددجو به همراه پیش‌بینی فرایندهای ایجاد و توسعه طرح اشتغال و خودکفایی از جمله اقدامات مؤثر در خودکفایی و خروج خانواده‌ها از تحت حمایت هست که بر این اساس و در این راستا می توان گفت; این طرح می تواند  به خوبی تاثیر خود را  در زندگی افرد نشان دهد .

امید واریم با ارتقای هر چه بیشتر طرح های اشتغالزایی و خودکفایی  و با مدیریت هدفمند، منسجم و مستمر بر این طرح  شغل و مهارت افزون گردد و بتوانند تاثیر خود را در اقتصاد و درآمد افراد نشان دهد.

 

گزارش از کوثر باقی

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.