کاشمر رتبه اول نشست زمین را در کشور به خود اختصاص داده است.

کاشمر؛ رتبه اول نشست زمین در کشوربه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، هادی معماریان پژوهشگر حوزه آب و خاک در خراسان گفت: نشست زمین در دشت ممنوعه کاشمر بحرانی است و وضع نگران‌کننده‌ای دارد.

وی افزود: اکنون در بحرانی‌ترین دشت کشور شاهد شکاف‌هایی با طول ۵ کیلومتر هستیم، بدون شک اگر این شکاف‌ها به درون شهر برسد خسارت‌های بسیاری را وارد خواهد کرد.

معماریان اظهار داشت: این فرونشست‌ها به علت برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی روی داده است.

این پژوهشگر حوزه آب و خاک با بیان این که مدیریت نادرست منابع آب، حفر چاه‌های غیرمجاز، توسعه نیافتن شبکه‌های آبیاری و خشکسالی‌های پیاپی ازعوامل فرونشست‌های زمین است، تصریح کرد: سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب در کاشمر کسری مخزن و حدود ۳۰ سانتیمتر نشست زمین روی می‌دهد.

وی ادامه داد: در آخرین بررسی‌های صورت گرفته در یک کیلومتری روستای قوژد به عنوان نزدیک‌ترین روستا به شهر کاشمر بر اثر نشست زمین شکاف‌های ۸ تا ۱۰ متری روی داده است و در برخی نقاط از معابر شهری نیز شکاف‌هایی دیده می‌شود.

معماریان با اشاره به اینکه نشست زمین در دشت کاشمر به دو صورت نشست ناحیه‌ای و محلی است، گفت: نشست محلی به تعداد زیاد، ولی بیشتر محدود به محل چاه‌های بهره برداری است.

این پژوهشگر آب و خاک همچنین افزود: در اطراف روستا‌های ظاهرآباد، فیروزآباد، عظیم‌آباد، کلاته‌شادی و جنوب روستای کندر پدیده نشست همراه با شکاف‌های طولی است و چنانچه اقدام به موقع نشود پیشروی این بحران مشکلات جدی‌تری ایجاد می‌کند.

انتهای پیام // ف. م
 

نشست زمین در دشت ممنوعه کاشمر


منبع /خبرگزاری صدا وسیمای خراسان رضوی
برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.