جنگل کاری مشارکتی علی آباد مظفری شهداد در سطحی معادل ۱۳۴ هکتار که با کمک مردم بومی منطقه آغاز شد در نشست مشترک کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، مروجان و کارشناسان بعنوان سایت الگویی آموزشی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، معرفی جنگل کاری مشارکتی علی آباد مظفری شهداد بعنوان یک سایت الگویی آموزشیمژده کلانتر زاده مدیر اجرایی طرح ترسیب کربن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت:، نهال کشت شده در منطقه که با نام علمی tamarix leptopetala شناخته شده و با آب و هوای منطقه کاملا سازگار است، به نام گز شهدادی معروف می‌باشد و در اواخر شهریور ماه محصول فرعی و ارزشمندی به نام گزانگبین که شیره‌ای سفید رنگ (مان) بوده و ارزش دارویی دارد با برخورد دانه‌های شن و یا نیش حشرات با ساقه‌ها تولید می‌کند و توسط زنان روستا برداشت می‌شود.

وی متوسط برداشت این شیره توسط زنان روستا یک کیلوگرم در روز دانست و افزود: نوعی کسب وکار بومی است و با نخستین بارندگی تولید این شیره متوقف می‌شود.

وی ایجاد این عرصه جنگلی از هجوم طوفان‌های مخرب شن به روستا جلوگیری نموده و تاثیر مثبت آن در زندگی خانوار‌های ساکن روستا‌های همجوار کاملا محسوس است.

کلانتر زاده تصریح کرد:از آنجا که زنان و مردان عضو پروژه ترسیب کربن از ابتدا در تمام مراحل انتخاب گونه، تولید نهال، کاشت، آبیاری و مراقبت مشارکت فعال داشته اند در توسعه و بهره برداری از عرصه نیز تلاش می‌کنند و آمادگی کامل برای انتقال تجارب خود به استان‌های مجاور را دارند و در همین راستا تیم ترسیب کربن خراسان جنوبی از فعالیت‌های صورت گرفته در این سایت بازدید کرده و هماهنگی‌های لازم برای انتقال این گونه به استان مذکور بصورت کشت آزمایشی از طریق شرکت تعاونی آراتا انجام گرفته و آموزش‌های لازم نیز به متقاضیان داده شده است.
انتهای پیام/ی

اجرای پروژه ترسیب کربن در شهداد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.