در همایش سیگار و سیاست گذاری سلامت محور مطرح شد؛

بیماری بی‌ارتباط با مصرف سیگار و دخانیات وجود ندارد/ هورمون‌هایی که ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند

یک فوق تخصص ریه گفت: سرطان یا بیماری وجود ندارد که با مصرف سیگار و دخانیات ارتباط نداشته باشد.

بیماری بی‌ارتباط با مصرف سیگار و دخانیات وجود نداردبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید علی جوادموسوی فوق تخصص ریه در نشستی خبری همایش سیگار و سیاست گذاری سلامت محور که امروز در ساختمان معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌های سلامت در سطح کشور بنا داریم طبق روال همیشه به برگزاری بیست و پنجمین همایش سیگار و سیاست‌گذاری سلامت بپردازیم که به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

وی درباره عوارص مصرف سیگار گفت: همان‌طور که برای همه آشکار است سرطان یا بیماری وجود ندارد که با مصرف سیگار و دخانیات ارتباط نداشته باشد؛ به خصوص سرطان ریه که رابطه‌ای مستقیم با مصرف سیگار دارد و می‌توانیم آن را مهم‌ترین عامل ابتلا افراد به سرطان ریه بدانیم.

جواد موسوی بیان کرد: توجه داشته باشید که عوارض نام برده به‌طور خاص به سیگار نسبت داده نمی‌شود و هر نوع دودی شامل قلیان، پیپ، مواد مخدر و غیره عوامل اصلی در بروز سرطان ریه هستند.

عوارض مصرف دخانیات در خانم‌های باردار

این متخصص ریه تشریح کرد: عوارض مصرف دخانیات و ریسک ابتلا به سرطان ریه در خانم‌ها بالا‌تر است؛ هورمون‌های زنانه باعث می‌شود خانم‌ها در ابتلا به سرطان‌های ناشی از سیگار مستعد‌تر باشند.

وی درباره عوارض مصرف دخانیات در خانم‌های باردار گفت: معمولا شاهد هستیم که خانم‌هایی که سیگار مصرف می‌کنند فرزندانی با وزن پایین‌ خواهند داشت و احتمال زایمان زودرس در آن‌ها بالا می‌رود؛ به طور معمول شاهد هستیم فرزندانی که پدر و مادر سیگاری دارند حجم ریه‌های پایین‌تری نسبت به سایرین دارند و ریسک ابتلا به عفونت در سال‌های اول زندگی آن‌ها بالا‌تر است.

جواد موسوی افزود: ابتلا به بیماری‌های حساسیتی آسم در فرزندانی که والدین سیگاری دارند، شایع‌تر است و در صورت درمان نشدن به ایجاد برونشیت منجر می‌شود.

وی بیان کرد: در مجموع نه تنها مصرف در دوران بارداری بلکه استعمال دخانیات در محیط خانه که اصطلاحا دود دست دوم نامیده می‌شود ریسک ابتلا به سرطان و مشکلات ریوی را بالا می‌برد.

مقابله با شیوع مصرف دخانیات در بین جوانان

موسوی درباره مقابله با شیوع مصرف دخانیات در بین جوانان جامعه گفت: از اقدامات انجام شده می‌توان به اضافه شدن جنسی ۲ واحدی مبنی بر آسیب‌های اجتماعی به دروس دانشگاهی اشاره کرد، اما کافی نیست، کسانی که به سمت سیگار و یا مواد مخدر کشیده می‌شوند تحت تاثیر عواملی مختلف قرار می‌گیرد که مهمترین آن‌ها خانواده است، در این بین ارتباط با دوستان و قرار گرفتن در شرایط تاثیر دارد، اما اصل خانواده است.

این متخصص ریه بیان کرد پدیده‌ای تربیتی وجود دارد به نام رشد و تکامل در دوران کودکی؛ به این معنا که اگر در سال‌های اول زندگی خمیره کودکان را درست تربیت کنیم از آسیب‌های وارده در سن بلوغ پیشگیری می‌شود؛ موضوعی که امروزه در بسیاری از مراکز انجام می‌شود.

جواد موسوی گفت: در زمینه آسیب‌های اجتماعی سهم وزارت بهداشت تنها ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد مابقی را سایر عوامل در بر می‌گیرد که یکی از مهمترین عوامل در این بخش اصحاب رسانه هستند، چرا که ما در دانشگاه تنها با چند هزار دانشجو طرف هستیم اما شما با ۸۰ میلیون نفر. روش‌هایی مختلف برای مقابله با شیوع مصرف دخانیات در جامعه وجود دارد، اما موثر‌ترین آن‌ها آموزش است در بسیاری از جوامع سیگار و مواد مخدر به صورت آزاد وجود دارد، اما آگاهی مردم و آموزش‌های اساسی باعث می‌شوند تا خود را از آن‌ها دور نگه دارند.

لزوم ارتقا سلامت عمومی

در ادامه نشست برکتی متخصص آموزش‌های بهداشتی و ارتقاء سلامت گفت: در سال ۸۶ مجموعه‌ای ایجاد شد که یکی از اهداف اصلی آن ارتقا سلامت عمومی بود؛ در واقع به دنبال آن بودیم در هر بخشی از کشور و در تمام سیاست‌ها، پیوست سلامت را اضافه کنیم یعنی در همه موارد سلامت مردم و جامعه را هم در نظر بگیرند در همین راستا قصد داریم همایشی با عنوان سیگار و سیاستگذاری سلامت جامعه برگزار کنیم.

وی ادامه داد مخاطبین ما در این همایش دبیران سلامت نماینده‌های سازمان‌های مرتبط با و سازمان مبارزه با دخانیات است که در دانشگاه تهران و در ارتباط با مردم برگزار خواهد شد.

برکتی گفت: تا به امروز و با تشکیل کانون‌های سلامت محلات که سه مورد آن‌ها در اسلامشهر و ۱۸ مورد در شهرری است قصد داشتیم با کنار هم قرار دادن سه ضلع متخصصین مردم مسئولین سلامت متخصصین دانشگاهی و مردم به مقابله با این آسیب اجتماعی بپردازیم، این تجربیات حاصل از کشور‌های موفق در این زمینه همکاری این سه ضلع نتیجه بخشی آموزش‌ها را تضمین می‌کند. اگر مردم جامعه به دنبال این اهداف باشند و بهبود بهداشت خواست اجتماع مردم باشد قطعا نتیجه بخش خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار