به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید حمیدی، سرپرست اداره تجهیزات پزشکی با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: اداره تجهیزات پزشکی از آبان ماه سال جاری به عنوان یک اداره مستقل با ۱۴ نفر کارشناس فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: تعیین الزامات فنی ثبت تجهیزات پزشکی برای ۵۶ دستگاه، نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی با رویکرد متناسب با وضعیت جاری کشور و کاهش زمان خواب بررسی پروندهها از مهمترین اقدامات اداره تجهزات پزشکی بوده است.
حمیدی گفت: اصلیترین وظیفه این اداره، بررسی کیفی تجهیزات پزشکی وارداتی به لحاظ ایمنی و عملکرد آنهاست که در صورت احراز تطابق تجهیزات پزشکی با الزامات اساسی و اصولی ایمنی و عملکرد، دستگاه مربوطه در نظام رگولاتوری ایران ثبت (ریجستر) شده و در سامانه آیمد برای آن کد IRC که مخفف کلمه لاتین Iranian Rejister Code میباشد، صادر میشود و در این راستا، اداره تجهیزات پزشکی در ۲ گروه کارشناسی بیوالکتریک و بیومکاترونیک و تصویر برداری، لیزر و اپتیک ماموریت خود را انجام میدهد.
وی اظهارکرد: امور مرتبط با سایر وسایل پزشکی که ماهیت دستگاهی ندارند (شامل وسایل مصرفی و ابزارها)، از طریق اداره ملزومات پزشکی انجام میپذیرد.
حمیدی درباره اقدامات انجام شده عنوان کرد: تعیین الزامات فنی ثبت تجهیزات پزشکی یکی از اقدامات مهم در خصوص شفافیت برای صدور مجوز ورود تجهیزات پزشکی به کشور بوده است.
وی گفت: با تعیین این الزامات کلیه تامین کنندگانی که در تطابق با آن باشند امکان در خواست ثبت تجهیزات پزشکی به کشور را دارند.
حمیدی ادامه داد: در این دوره، با توجه به شرایط جاری کشور و تحریمهای ظالمانه، اقدامات اداره تجهیزات پزشکی با رویکرد نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی و به منظور پیشگیری از کمبودهای احتمالی برنامه ریزی شد. بر این اساس ضمن همکاری کامل با گروه نظارت بر توزیع و تامین تجهیزات پزشکی، جلسات مستمری با تامین کنندگان تجهیزات پزشکی از جمله تامین کنندگان دستگاههای پیس میکر، ICD، پمپ دسفرال جهت بیماران کلیوی، فیلمهای رادیولوژی توسط اداره تجهیزات پزشکی برگزار شد. همچنین به منظور نظارت بر تامین قطعات یدکی دستگاههای با ارزش سرمایهای بالا از جمله دستگاههای تصویربرداری طی جلسهای با تامین کنندگان دستگاههای سی تی اسکن و MIR بر لزوم تامین و انبارش مناسب و کافی قطعات به منظور کاهش زمان خواب دستگاهها در مراکز درمانی تاکید شده است.
سرپرست اداره تجهیزات پزشکی در خصوص روال بررسی پروندههای ثبت افزود: باتوجه به ماموریتهای ابلاغی طی حکم سرپرستی به ایشان مبنی بر شفافیت در مقام اجرا و پرهیز از برداشتها و کارشناسی سلیقهای در بررسی پرونده ها، در ابتدای کار، روالها و دستور العملهای کارشناسی اداره مورد بازنگری قرار گرفت و مراتب به تمامی کارشناسان ابلاغ شد.
وی ادامه داد: با تعیین کارشناس مسئول پایش، تحلیل و بهبود عملکرد، تمامی فعالیتهای این اداره بصورت مستمر در حال پایش بوده و ان شاالله در آینده نزدیک، تاثیر اقدامات انجام شده بصورت ملموس تری قابل ارائه خواهد بود.
حمیدی اظهار کرد: یکی از مواردی که همه ادارات کارشناسی اداره کل از خردادماه سال جاری با آن درگیر بوده اند، سیاست گذاری تعدادی و ارزی واردات تجهیزات پزشکی به کشور بوده است که اداره تجهیزات پزشکی نیز تمام تلاش خود را در طی این مدت بکارگرفته تا حداکثر سرعت و همکاری را با شرکتها در جهت حل مشکلات آنها اعمال کند که البته هنوز به نقطه مناسب مد نظر نرسیده ایم.
وی گفت: انتظار داریم تا با بررسی و تحلیل همه جانبه اقدامات انجام شده طی سال جاری، در این خصوص بتوان به مدل یا راه حل بهتری در زمینه سیاست گذاری واردات در سال آتی دست یافت.
حمیدی عنوان کرد: علاوه بر موارد فوق، اقدامات دیگری نیز توسط اداره تجهیزات پزشکی انجام شده است که از جمله آنها میتوان به اتمام بررسی مطالعات مربوط به حوزه بازار سمعک در کشور و عقدتفاهم نامه با انجمن شنوایی سنجی کشور، بارگذاری صفحه اداره تجهیزات پزشکی در وب سایت اداره کل تجهیزات پزشکی و کاهش زمان خواب بررسی پروندهها با همراهی و وقت گذاری بیشتر کارشناسان اداره تجهیزات اشاره کرد.
سرپرست اداره تجهیزات پزشکی در پایان از تمامی شرکتها و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی در خواست کرد ضمن ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود اداره کل تجهیزات پزشکی را در رسیدن به اهداف یاری رسانده و همچون گذشته در تامین سریع و به موقع تجهیزات پزشکی و رساندن آن به هموطنان اقدام نمایند.
انتهای پیام/