مدیر فرودگاه اراک خواستار حمایت همه‌جانبه از پرواز تهران-اراک به عنوان اهرم توسعه‌ای استان مرکزی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، فرودگاه اراک با وجود انجام کار مطالعاتی و نوسازی از سال ۱۳۶۶، نهایتا پس از ۱۲ سال، در سال ۱۳۷۸ توسط رییس جمهوری وقت افتتاح شد، اما عملا تا سال ۱۳۹۵ پرواز‌های خاصی در این فرودگاه انجام نشد.

از سال ۱۳۹۵ فرودگاه اراک با راه‌اندازی پرواز‌های اراک – مشهد و اراک-عسلویه و بالعکس رسما به عنوان یکی از فرودگاه‌های فعال کشور قلمداد شد و طی ۲ سال اخیر همواره تاکید بر برقراری پرواز تهران-اراک و بالعکس به عنوان مادر پرواز‌ها شد.

پس از کش و قوس‌های فراوان و تلاش‌های مجموعه مدیریتی استان و فرودگاه اراک فعال سازی این خط هوایی قوت گرفت. در ابتدای امر مقرر بود که این پرواز در تابستان سال جاری فعال شود، سپس به هفت آبان‌ماه و مجدد پنجم آذرماه موکول شد و در نهایت در ۱۲ آذرماه این پرواز با هواپیمای ATR جدید از محصولات برجام رسما کار خود در فرودگاه اراک آغاز کرد و در واقع مذاکرات ۸ ماهه به ثمر نشست.

این پرواز که برای روز‌های دوشنبه هر هفته و با ظرفیت ۶۷ نفر و با هزینه‌ای معادل ۵۲۰ هزار تومان ترتیب داده است تاکنون حرف و حدیث‌های بسیاری به همراه داشته است.

با توجه به اینکه اراک و استان مرکزی، شهر و استانی صنعتی و اقتصادی به شمار می‌رود و فاصله نزدیکی با پایتخت دارد تلاش شد که این پرواز پروازی کاری قلمداد شود به طوری که مدیران و فعالان اقتصادی برنامه‌های کاری خود را در روز‌های دوشنبه تنظیم و در قالب یک سفر کاری یک روزه از این ظرفیت پروازی استفاده کنند.

این نگاه کاری و اقتصادی به پرواز تهران-اراک و بالعکس باعث شد که استاندار مرکزی در جلسات متعدد، مکررا این خط هوایی را عاملی برای توسعه استان برشمارد و دستگاه‌های اجرایی را مکلف کند که برنامه‌های کاری، حضور هیات‌های تجاری و اقتصادی و میهمانان استان را برای روز‌های دوشنبه جهت استفاده از این پرواز تنظیم کنند.

برمبنای تکلیفی که از سوی استاندار مرکزی به دستگاه‌های اجرایی جهت استفاده از این پرواز شده است تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است، که این واکنش آقازاده و حسین‌نسب رییس فرودگاه اراک را به دنبال داشت و بحث به جلسه شورای اداری استان در پنجشنبه گذشته کشیده شد.

آقازاده در جلسه شورای اداری بر لزوم حفظ این پرواز به عنوان اهرم توسعه‌ای استان تاکید کرد و گفت: تعطیلی این پرواز با مسدود شدن یکی از راه‌های توسعه‌ای استان مساویست و نباید اجازه داد که این ظرفیت از بین برود به همین دلیل دستگاه‌های اجرایی مکلفند که برنامه‌های کاری خود را برای روز‌های دوشنبه و تکمیل ظرفیت این پرواز برنامه‌ریزی کنند در غیراین صورت از اهرم اجبار و تسهیم صندلی‌های پرواز برای هر دستگاه‌ها اجرایی استفاده می‌شود و باید منتظر ماند و دید که برای فردا (دوشنبه) دستگاه‌های اجرایی تا چه میزان به تکلیف مقرر شده از سوی استاندار مرکزی عمل می‌کنند.

بر همین اساس مدیر فرودگاه اراک به ایسنا گفت: تکمیل ظرفیت پرواز فردا، عصر امروز نهایی و اطلاعات فروش بلیط از سوی چارترکننده به فرودگاه اعلام می‌شود و از طرفی بخشی از بلیط‌های پرواز مستقیما از سوی ایران‌ایر به فروش می‌رسد و در واقع کل آمار پس از انجام پرواز جمع‌بندی م. ی‌شود.

رحیم حسین‌نسب با تاکید بر اینکه روند استقبال از پرواز نسبت به هفته‌های آغازین رو به رشد بوده است، افزود: براساس آمار‌ها استقبال از پرواز در هفته دوم نسبت به هفته اول حدود ۱۵ درصد، هفته سوم نسبت به هفته دوم حدود ۲۳ درصد رشد داشته است و حتی استقبال از پرواز تهران –اراک در هفته پنجم نسبت به هفته چهارم ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که این حاکی از آن است که رفته به رفته این پرواز رونق خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تیم مدیریتی استان و فرودگاه هموارسازی مسیر توسعه اراک و استان را مدنظر دارند، گفت: پرواز تهران-اراک ماهیت توسعه‌ای برای استان مرکزی دارد، توسعه از بیرون حاصل می‌شود و به هر میزان که به پایتخت و حتی خارج از کشور متصل باشیم قطعا روند توسعه تسهیل می‌شود.

حسین‌نسب با اشاره به روند حمایتی برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند اداره کل ورزش و جوانان که میهمانان خود همچون روسای فدراسیون‌ها از طریق پرواز به استان دعوت کردند، گفت: مسلما این نگاه برای استان جاذبه به همراه خواهد داشت و حتی باعث می‌شود به عنوان امکانی در اختیار تیم‌های مختلف ورزشی قرار گیرند که با سهولت بیشتر وارد استان مرکزی و اراک شوند، این نگاه باید در بین دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز نهادینه شود چراکه اعتبار خاصی به استان می‌بخشد.

وی با بیان اینکه ظاهرا برخی از دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی پرواز تهران-اراک به دستگاه‌های ستادی و مرکزی خود در تهران اطلاع نداده‌اند، بیان کرد: مسلما اطلاع‌رسانی مناسب باعث رونق پرواز و حتی کم بودن یک پرواز از تهران به اراک می‌شود، در حال حاضر پرواز رشت-تهران، ساری-تهران و گرگان-تهران با وجود آنکه از نظر مسافت تردد زمینی مشابه اراک هستند به پرواز‌های استراتژیک تبدیل شده‌اند و در واقع پرواز ساری-تهران هر روز و به صورت فول و با تکمیل ظرفیت انجام می‌شود در حالی‌که اراک برای انجام یک پرواز در هفته با مشکلاتی مواجه است.

اخبار تقطیع شده، دافعه‌ای برای سرمایه‌گذاران

مدیر فرودگاه اراک با اشاره به اینکه روزانه ۵ هزار سفرکاری به پایتخت انجام می‌گیرد که بخشی از آن می‌توان سهم پرواز تهران-اراک و بالعکس باشد، خواستار نگاه حمایتی به این پرواز که توسعه استان را به دنبال دارد، شد و تصریح کرد: متاسفانه به جای حمایت از این پرواز همواره شاهد برداشت‌های غیرتخصصی از سوی برخی رسانه‌ها هستیم، وظیفه رسانه انتقال اخبار فارغ از تحلیل‌ها و برداشت‌های شخصی است، اما شاهد رفتار‌ها و اخباری تقطیع و تحلیل شخصی شده علیه توسعه استان هستیم که تا به امروز هدف و نیت این رفتار‌ها را متوجه نشده‌ام.

وی تاکید کرد: ظاهرا عده‌ای نمی‌خواهند که اراک به عنوان یک کلانشهر واقعی معنا شود و به توسعه برسد، صحبت‌ها را تقطیع شده و با تحلیل‌های شخصی منعکس می‌کنند و این امر باعث می‌شود حتی اگر سرمایه‌گذاری تمایل به حضور در استان و اراک داشته باشد، منصرف شود.

حسین‌نسب بیان کرد: همواره گفته‌ام که روند استقبال از پرواز رو به رشد است، اما اخباری دیگر منعکس می‌شود که ظاهرا به دنبال تحریک و ناامید کردن مردم هستند.

وی در خصوص قیمت این پرواز که شاید یکی از دلایل کم رونق بودن این پرواز شده است، افزود: به عنوان مدیر فرودگاه اراک نسبت به قیمت پرواز نقد دارم، اما موضوعی غیرقابل حل نیست و می‌توان با تلاش قیمت را متعادل‌سازی کرد، شک نکنید با حمایت و تدوام پرواز قیمت‌ها رقابتی خواهد شد، هرچند که هفته گذشته بلیط‌های فروخته شده توسط ایران‌ایر برای پرواز تهران-اراک ۲۸ هزار و ۳۶۰ تومان گرانتر از قیمت چارترکننده در اراک بود و حتی ۲ برابر تعداد بلیط‌های فروخته شده در اراک توسط ایران‌ایر فروخته شد، اما قطعا روند متعادل‌سازی قیمت را دنبال خواهیم کرد.

 راه‌اندازی پرواز تهران-اراک حاصل تلاش‌ها و مذاکرات بسیاری است و درواقع ظرفیتی است که به سادگی برای استان مرکزی مهیا نشده، باید نگاه حمایتی به آن داشت، هرچند که نسبت به قیمت آن نقد‌هایی وارد است، اما قطعا با تلاش‌های مدیریت فرودگاه اراک و استان می‌توان نسبت به رفع نواقص و موارد مورد نقد اقداماتی موثر را به انجام رساند.

اراک نام کلانشهر را یدک می‌کشد، باید شاخصه‌های یک کلانشهر را داشته باشد و در مسیر توسعه حرکت کند. مولفه‌های همچون توسعه حمل و نقل، خطوط هوایی و پرواز‌های متعدد می‌تواند این شهر و استان را به مقصدی برای سرمایه‌گذارانی از سراسر کشور بدل کند و نباید از کنار این ظرفیت حاصل شده ساده گذشت و یا سدی در مقابل آن بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ب

برقراری  پرواز تهران-اراک در فرودگاه اراک

برچسب ها: فرودگاه ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.