سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروزه نباید شیوه‌های نوین ورود و تبلیغ مواد مخدر که جوانان و نوجوانان را هدف گرفته، نادیده گرفته شود.

افشار:/ سردار زاهدیان: قانون مبارزه با مواد مخدر باید بنا به زمان بروزرسانی شودبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  و سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مواد مخدر کشور مهمان برنامه این هفته جمعه با سیاست رادیو تهران بودند.

افشار در این برنامه اظهار کرد: زمانی که ناتو وارد افغانستان شد حداکثر تولید این کشور ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن بوده است. سال گذشته این میزان در افغانستان ۴ هزار و ۶۰۰ تن بوده و امسال به ۱۰ هزار تن رسیده است.

شیوه‌های نوین تبلیغ مواد افیونی را نباید نادیده گرفت

وی افزود: تلاش می‌شود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مواد مخدر تولید شده در افغانستان از مسیر جمهوری اسلامی به مسیر بالکان و اروپا انتقال داده شود که این موضوع سبب رسوب و سرریز این مواد در کشور ما می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امروزه نباید شیوه‌های نوین ورود و تبلیغ مواد مخدر که جوانان و نوجوانان را هدف گرفته، نادیده گرفته شود.

افشار تصریح کرد: آن چیزی که در حال حاضر به عنوان سیاست محوری در خصوص مواد مخدر در دنیا مطرح است، سیاست مهار، کنترل و مدیریت موضوع به صورتی است که این روند شتابان و فزاینده مهار شود.

وی گفت: ۱۵ سال پیش تعداد مصرف کنندگان مواد در دنیا ۲۰۰ میلیون نفر بوده، اما در حال حاضر نزدیک به ۳۵۰ میلیون نفر است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تنوع مواد در ۲ دهه پیش شاید به تعداد انگشتان ۲ دست بوده، اما در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نوع ماده محرک جدید وارد دنیا شده که این موضوع اهمیت آگاه سازی و آموزش جوانان و خانواده‌ها را چندین برابر می‌کند.

افشار با بیان اینکه  اینکه گفته می‌شود تهیه مواد بسیار آسان بوده و زمان تهیه آن ۵ یا ۳ دقیقه است کاملا غیر کارشناسی است، بیان کرد: در حال حاضر افزایش کشفیات در استان‌هایی مانند هرمزگان، خوزستان، بوشهر حکایت از آن دارد که توزیع کنندگان به علت وجود راه‌های مناسب و سودآوری فراوان ریسک ورود و عبور مواد از ایران را پذیرفته اند.

با ۲۰۰ مرکز غیر مجاز نگهداری معتادان برخورد شد

وی تاکید کرد:  ساز و کار طرحی شده برای جمع آوری متعادان متجاهر و خرده فروشان سبب می‌شود دسترسی به مواد کم‌تر شود.

افشار گفت: بحث اطلاع رسانی در خصوص مواد مخدر جدید بسیار مهم است. مواد جدیدی که می‌خواهند جایگزین مواد قدیمی شوند ابتدا از سوی سوداگران به عنوان مواد درمانگر، بدون ضرر، معجزه آسا و ... معرفی می‌شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در حال حاضر تبلیغات در خصوص ماده مخدر «گل» با شعار گل حس زندگی بهتری به شما می‌دهد آغاز شده و ضروری است جوانان را نسبت به مضرات و خطرات این ماده مخدر آگاه سازیم.

وی با اشاره به اینکه سوء رفتار در بعضی مراکز نگهداری معتادان به نام همه نوشته شده است در حالی که مراکز دارای مجوز اینگونه نیستند، گفت: حدود ۲۰۰ مرکز غیر مجاز نگهداری معتادان با شکایات مردم جمع آوری و برخورد جدی با آنان شده است.

افشار ادامه داد: افراد باید بدانند در مراجعه به مراکز درمانی ترک اعتیاد اول از همه باید از صحت پروانه اصولی بهره برداری و پروانه مسئول فنی که دارای تاریخ اعتبار است مطمئن شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: اعتیاد یک بیماری است. درست است که تعداد قابل توجهی از افراد به طور اختیاری برای اولین بار این مواد را مصرف کرده اند، اما در این اختیار مصرف نیز یکسری کمبود‌ها وجود دارد که باید توسط روان شناس درمان شود.

افشار خاطرنشان کرد: سال گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای حدود ۴۰ هزار نفر از معتادان بهبود یافته را در یکی از رشته‌های ۳۶ گانه مورد آموزش قرار داده و به آن‌ها گواهی مهارت داده است.

دانش آموزان ما قدرت «نه» گفتن ندارند

سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مواد مخدر کشور نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: اینکه بگوییم سن قاچاق در کشور کاهش یافته درست نیست، اما می‌توان اینطور گفت که دارای تغییراتی شده و ورود افراد تازه وارد در این حوزه افزایش یافته‌اند.

رئیس پلیس مواد مخدر کشور گفت: یکی از نکات مهم در بحث مبارزه با مواد مخدر موضوع پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در مدارس و محیط‌های آموزشی است. در این راستا توسعه مباحث آموزش همگانی در مدارس در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: به منظور ایجاد ایمنی در سطح محیط‌های آموزشی، پلیس با همکاری وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های مشخصی را دنبال و در مدارس برای خانواده‌ها، مربیان و دانش آموزان این اقدامات آموزشی و اجتماعی را اجرایی می‌کند.

سردار زاهدیان تاکید کرد: اگر قشر جوان قبل از آسیب دیدن نسبت به خطرات و آسیب‌ها توجیه شود در آینده درصد زیادی از گرایش جامعه نسبت به مواد مخدر و روانگردان‌ها کاهش می‌یابد و این امر باعث کاهش گرایش به اعتیاد در کشور می‌شود.

وی گفت: فضا‌های مجازی یکی از نکات مورد توجه پلیس است. متأسفانه بسیاری از سوداگران مواد مخدر جدید، از این فضا به عنوان بستری برای تبلیغ استفاده می‌کنند و دنبال شکار جوانان هستند.

 رئیس پلیس مواد مخدر کشور بیان کرد: امروز دانش آموزان ما قدرت «نه» گفتن ندارند؛ حتی جوانان ما به دلایل مختلف مصرف مواد دخانی در بین دوستانشان را نشانه بزرگ شدن قلمداد می‌کنند.

سردار زاهدیان گفت: در صورتی که زیر ساخت‌ها فراهم و مراکز درمانی و نگهداری معتادان پرخطر و متجاهر متناسب با تعداد این افراد باشد پلیس این اراده را دارد که در کمتر از ۷۲ ساعت همه معتادان متجاهر از سطح شهر‌ها را جمع آوری و تحویل مراکز نگهداری و درمانی دهد.

وی تصریح کرد: ایران با ایجاد موانع گسترده در مرز‌های شرقی، سد محکمی را مقابل شبکه‌های قاچاق ایجاد کرده و یکی از پیشگان جهانی در مبارزه با مواد مخدر و سستی غرب است.

قانون مبارزه با مواد مخدر باید بنا به زمان بروزرسانی شود

 رئیس پلیس مواد مخدر کشور  با بیان اینکه ایران امروزه به عنوان بزرگترین کشف کننده مواد در سطح دنیا شناخته می‌شود، گفت: با طراحی ساز و کار برای جمع آوری متعادان متجاهر و خرده فروشان شاهد کاهش دسترسی به مواد کم خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه امروز کشور ما درگیر جنگ نرم با ایادی استکبار جهانی بوده و مواد مخدر یکی از ابزار‌های مهم این جنگ است، افزود: تهدید مواد صنعتی به سمت ما روان شده و این سمت مرز‌های غربی وارد کشور می‌شود.

سردار زاهدیان با بیان اینکه برنامه‌های پیشگری در کنار برنامه‌های برخورد در اولویت کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، تاکید کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر باید بنا به زمان به روز رسانی شود.

 رئیس پلیس مواد مخدر کشور اظهار کرد: از نظر ما معتاد مجرمی است که داوطلبانه بیمار شده است. در واقع مصرف مود مخدر از نظر قانون جرم بوده و این فرد باید به مراکز درمانی هدایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: مراکزی برای معتاد‌هایی که چندین بار دستگیرشده اند در حال راه اندازی است تا با نگهداری طولانی مدت این افراد از مراحل درمانی آنان اطمینان لازم کسب شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار