سفیر چین در اتاوا، کانادا را به داشتن «معیار‌های دوگانه» و توجه نکردن به حق حاکمیت قضایی کشورش در ماجرای دستگیری مدیر مالی ارشد هوآوی متهم کرد.

سفیر چین در اتاوا کانادا را به داشتن «معیار‌های دوگانه» در خصوص بازداشت مدیر اجرایی هوآوی متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، سفیر چین در اتاوا، کانادا را به داشتن «معیارهای دوگانه» و توجه نکردن به حق حاکمیت قضایی کشورش در ماجرای دستگیری منگ وانگ ژو، مدیر مالی ارشد هوآوی، در کانادا به درخواست آمریکا متهم کرد.

پکن در پی دستگیری منگ وانگ ژو، کانادا را محکوم و تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد. چند روز پس از دستگیری منگ، دولت پکن به بهانه آنکه در حال تحقیق برای تهدید امنیت ملی چین است دو شهروند کانادایی (مایکل اسپاور، یک تاجر و مایکل کوریک، یک دیپلمات سابق و مشاور گروه بحران بین المللی) را بازداشت کرد.

لو شی، سفیر چین در کانادا، چهارشنبه (دیروز) با انتشار مقاله‌ای در روزنامه هیل تایمز که در اتاوا منتشر می‌شود، نوشت درخواست کانادا برای آزادی دو شهروند این کشور منعکس‌کننده «معیارهای دوگانه» ناشی از «خودپسندی غربی و برتری سفیدها» است.

لو نوشت: «به نظر می‌رسد برای این افراد، قانون کانادا یا دیگر کشورهای غربی قانون‌هایی است که باید رعایت شود؛ اما در مورد قانون چین اینطور نیست و آن  نباید مورد احترام باشد».

وی در ادامه افزود نوع برخورد با وانگ منگ ژو در کانادا نشان می‌دهد که رفتارهای انسانی تنها برای شهروندان کانادایی ضروری است و برای مردم چین نباید اینطور باشد.

چین ارتباط مستقیمی میان بازداشت دو تبعه کانادایی و بازداشت منگ بیان نکرده است؛ اما سفیر این کشور در اتاوا این مورد را مصداق ضرب المثل «این به آن در» خواند.

آمریکا خواستار استرداد منگ به این کشور شده است. اتهام مدیر مالی ارشد هوآوی آن است که بانک‌های چند ملیتی را درباره معاملات با ایران گمراه کرده و آنها را در معرض خطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار داده است.

هوآوی بزرگترین تامین کننده تجهیزات شبکه‌‌های مخابراتی و همچنین دومین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان است. دست‌کم از 2016 است که آمریکا پیگیری می‌کند تا بفهمد که آیا هوآوی با نقض قوانین صادرات و تحریم‌ها محصولات اصل آمریکایی را به ایران و دیگر کشورها می‌فرستد یا نه.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار