دادگاهی در چین دستور محاکمه مجدد شهروند کانادایی را که به اتهام قاچاق مواد مخدر در این کشور دستگیر شده بود، صادر کرد.

دادگاه چین: شهروند کانادایی متهم به قاچاق مواد مخدر مجدد باید محاکمه شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دادگاهی در چین دستور محاکمه مجدد شهروند کانادایی را که به اتهام قاچاق مواد مخدر در این کشور دستگیر شده بود، صادر کرد. پیش از این دادستان این پرونده گفته بود حکم 15 سال زندان برای او بسیار کم است. این پرونده می‌تواند روابط پکن - اوتاوا را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهد.

دادگاه عالی ایالت لیائونینگ در بیانیه‌ای اعلام کرده است «رابرت لوید شلنبرگ» شهروند کانادایی، پس از دریافت حکم 15 سال زندان درخواست تجدیدنظر داد. در این بیانیه آمده است براساس حکم اولیه او باید پس از سپری شدن مدت محکومیتش از چین اخراج می‌شد.

در این بیانیه آمده است در دادگاه تجدیدنظر، دادستان گفت این حکم بسیار کم و نامناسب است. وی تاکید داشت شلنبرگ به احتمال زیاد عضوی از عملیات قاچاق مواد مخدر بین‌المللی بوده و نقش مهمی در قاچاق مواد مخدر به چین داشته است.

دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد این استدلال‌ها پذیرفته شده و دستور محاکمه مجدد او داده شده است. در ادامه بیانیه دادگاه آمده است دیپلمات‌های کانادایی نیز در مرحله دادگاه تجدیدنظر قرار دارند.

زمان برگزاری دادگاه مجدد شلنبرگ و وکیل مدافع او مشخص نیست. خبرگزاری دولتی چین این هفته اعلام کرد شلنبرگ مقدار زیادی مواد مخدر به این کشور قاچاق کرده است. براساس قانون سخت‌گیرانه‌ی چین در خصوص مواد مخدر، شلنبرگ ممکن است با مجازات اعدام روبه‌رو شود.

به دنبال بازداشت «منگ وانگ ژو» مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی در کانادا، روابط میان پکن و اوتاوا دچار تنش شده است. «منگ وانگ ژو» اول دسامبر سال جاری میلادی به درخواست مقامات آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در فروش محصولات شرکت هوآوی به ایران در کانادا بازداشت شد. چندی بعد، منگ طی حکمی با قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر از جمله پوشیدن پابند الکترونیک، آزاد شد.

به دنبال بازداشت این مقام شرکت هوآوی، چین «مایکل کاوریگ» یک دیپلمات پیشین کانادا را که در پکن فعالیت می‌کرد، بازداشت کرد. چند روز بعد هم رسانه‌های چینی تأیید کردند «مایکل اسپاور» تاجر و کارآفرین کانادایی به اتهام انجام فعالیت‌هایی که امنیت چین را به خطر می‌اندازد، بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته است. مقامات کانادایی از ارتباط صریح میان بازداشت دو تبعه این کشور «مایکل اسپاور» و «مایکل کوریک» با دستگیری «منگ وانگ ژو» در کانادا صحبت نمی‌کنند، اما بسیاری بازداشت کانادایی‌ها در چین را به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه از سوی دولت پکن می‌دانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار