غلامی گفت: ریختن دیوار مسئولین و صاحبان فکر اتفاقی خوب است که باید نهادینه شده و بستری برای روان کردن این ارتباط لازم است.

دیوار میان مسئولان و صاحبان اندیشه فروریخته است/ مدیران خود را مستغنی از نخبگان نبینندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم بازدید از   پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  که امروز در محل این پژوهشکده  برگزار شد با بیان اینکه جشنواره فارابی از جشنواره‌های مهم است گفت: در این جشنواره به علوم انسانی توجه خاصی می‌شود و البته کشور ایران هم در حوزه علوم انسانی پیشکسوتان ارزشمندی دارد و فرصتی برای معرفی این پیشکسوتان به جوانان فراهم می‌شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: وظیفه ما معرفی چهره‌های درخشان به جوانان است و این کار در جشنواره خوارزمی به خوبی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه فارابی بیان کرد: هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ برون داد ظرفیت‌های علمی در این پژوهشگاه توجیهاتی شده است.

غلامی با اشاره به پژوهشگاه‌ها اظهار کرد: به اعتقاد من این مراکز باید تخصصی عمل کنند و پژوهشگاه‌های خارج از وزارت علوم بازوی اجرایی دستگاه‌های اجرایی هستند و این کار در کنار همکاری‌های دیگر باید تقویت شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره مجموعه‌های درون وزارت علوم گفت: تقویت و توسعه حوزه‌های علمی از جمله وظایف وزارت علوم است.

از پژوهشگاه‌ها می‌خواهیم وارد عمل شوند

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت خود پژوهشگاه‌ها در زمینه کاری استفاده کرد گفت: ما از پژوهشگاه‌ها می‌خواهیم وارد عمل شوند و به سیاستگذاران کمک کنند.

غلامی با اشاره به مقطع کنونی وزارت علوم گفت: در مقطع کنونی باید از نظرات مختلفی استفاده کنیم برای مثال در حوزه دانشگاه‌های نسل ۴ باید به مباحث فرهنگی توجه داشته باشیم و این کار به کمک پژوهشکده‌ها انجام می‌شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای دانشگاه‌ها نقش‌هایی متفاوت در نظر گرفته شده است و به دنبال حرکت در مسیر علمی هستیم.

وی با بیان اینکه توجه به مباحث کلان ملی مهم است گفت: این مباحث در موضوع مراکز پژوهشی قرار دارد و به دنبال این هستیم تا به کمک این مباحث به سمت جلو حرکت کنیم.

غلامی با اشاره به ظرفیت علمی کشور اظهار کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا در مسیر مدیریت و تصمیم سازی از ظرفیت خوب علمی کشور بهره ببریم و البته آن‌ها را در مسیر حقیقی خود قرار دهیم و مدیران نباید خود را مستغنی از نخبگان ببیند.

باید از فضای خود خارج شده و به سمت اعلام حضور برویم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید از فضای خود خارج شویم و به سمت اعلام حضور برویم گفت: باید بتوانیم نظرات تخصصی خود را در جامعه و مراکز مهم اعلام کنیم دانشگاهیان رغبتی به خودنمایی ندارند، اما آن‌ها باید بدانند که باید وارد عمل شوند و مشکلات را حل کنند.

وی درباره حوزه علوم انسانی اظهار کرد: در این حوزه گفتمان‌های مختلفی داشته ایم و آنچه چاره ساز است همفکری و همگرایی متخصصان حوزه علوم انسانی است.

غلامی با بیان علوم انسانی مسئولیت‌های خاصی دارد اظهار کرد: به این حوزه باید نگاه خاصی داشته باشیم تا آموزش عالی تاثیر گذاری خوبی در سطح جامعه داشته باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره فعالیت وزارتخانه گفت: ما تلاش کردیم تا میان نخبگان و مسئولین هماهنگی ایجاد کنیم و تشکیل خوشه‌های مختلف علمی در دولت از جمله فعالیت‌های مهم ما بوده است و استقبال از این فعالیت بسیار خوب بوده و زمینه نقش‌آفرینی بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: فروریختن دیوار میان مسئولین و صاحبان فکر اتفاق خوبی بوده است و البته باید این ارتباطات را نهادینه کرد و بستری برای روان کردن این ارتباط لازم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.