شریعتی نیاسر گفت: در سال ۹۸ رشته‌های واجد شرایط از فرایند کنکور خارج می‌شوند و رشته‌های پرمتقاضی در سطح ملی مطرح خواهند شد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به سقوط اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات گفت: این حادثه را تسلیت می‌گویم و به واسطه آن اعلام آمادگی کردیم که مشکلات آموزشی احتمالی که  مصدومان دارند را برطرف خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دانشگاه‌های آزاد ابلاغ شده است که نهایت همکاری را در این خصوص داشته باشند.

شریعتی نیاسر با مقایسه آموزش عالی فعلی با ابتدای انقلاب اظهار کرد: در بخش جمعیت دانشجویی از ابتدای انقلاب تا کنون رشد ۲۴ برابری را شاهد بودیم و در هیئت علمی ۲۷ برابر افزایش، در تعداد رشته‌ها بیش از ۲۰ برابر افزایش داشته‌ایم؛ در ابتدای انقلاب فقط در حوزه علوم انسانی تحصیلات تکمیلی داشتیم اما امروز در تمام گروه‌های آموزشی اعم از فنی مهندسی و علوم پایه و غیره مراکز آموزش عالی فعال شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره حوزه‌های بین رشته‌ای گفت: ایران در این حوزه موفقیت‌های خوبی کسب کرده و در رشته نانو موفق بوده‌ایم.

قبل از انقلاب سابقه فراگیر دانشگاه‌های مهارتی نداشتیم

شریعتی نیاسر با اشاره به آموزش‌های مهارتی گفت: قبل از انقلاب به هیچ وجه سابقه فراگیر دانشگاه‌های مهارتی در کشور نداشته‌ایم، اما اکنون دو دانشگاه مهارتی در کشور فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه امروز تعداد دانشجویان اعزامی ما بسیار نادر است، اظهار کرد: عملا بورس دانشجو به صفر رسیده است و این از توانمندی‌های نظام آموزشی عالی کشور است.

پیشرفت‌ها حاصل توانمندی دانشجویان ایرانی است

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: به لحاظ رشد علمی در دنیا مقام اول و از لحاظ دانش فنی در برخی از رشته‌ها رتبه خوب داریم و پیشرفت‌های ما حاصل توانمندی دانشجویان همین کشور است و اگر در بخش‌های موشکی و ماهواره سازی توفیقاتی کسب کرده‌ایم به دلیل رشد آموزش عالی و ارتقای سطح مراکز آموزش عالی کشور بوده‌اند.

تولید  ۴۳ هزار مقاله ISI  در سال گذشته

شریعتی نیاسر با اشاره به رشد مقالات کشور اظهار کرد: در ابتدای انقلاب به هیچ وجه این موضوع مطرح نبود، اما سال گذشته بالغ بر ۴۳ هزار مقاله ISI تولید کردیم.

وی درباره آیین نامه تحصیل همزمان دانشجویان گفت: این آیین نامه مورد بازنگری قرار گرفت و بر اساس آن اگر رشته دوم انتخابی طول بکشد دانشجو می‌تواند در مقطع ارشد آن را ادامه دهد و تا دو ترم در آن رایگان تحصیل کند.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره آیین نامه استعداد درخشان بیان کرد: این آیین نامه ابلاغ شده، ایده است و از طریق بررسی سوابق تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌ها قدرت انتخاب برتر پیدا می‌کنند و امیدوار هستیم این درصد اختیار افزایش پیدا کند.

به دنبال انحلال موسسه‌ای نیستیم

شریعتی درباره طرح ساماندهی آمایش آموزش عالی بیان کرد: این طرح درحال بررسی است و مهمترین موضوع این طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی است و اگر دانشگاه‌های سطح یک در کشور وجود دارند به واسطه همین طرح بوده است؛ این طرح در جهت توانمندسازی و ارتقای مراکز آموزش عالی است و در آن به دنبال انحلال موسسه‌ای نیستیم.

وی با اشاره به انتخابات الکتروتکنیک اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های پیشرو انتخاب اعضای کارگروه‌های تخصصی بصورت الکترونیک است؛ ما تاکنون بیش از ۷۵ کارگروه برای بررسی برنامه ریزی‌ها داشتیم و اکنون غریب به ۷۰۰ نفر در این کارگروه‌ها حضور دارند و دوره جدید انتخابات بصورت مجازی پیش بینی شده است و نتیجه آن مشارکت جدی تمام اعضا است، البته ماموریت آنها را هم فراتر از برنامه ریزی درسی در نظر گرفته‌ایم و بالغ بر ۲ هزار نفر از اساتید کشور در این سامانه ثبت نام کردند و نتایج آن را تا پایان سال اعلام خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره حذف کنکور بیان کرد: بر اساس مصوبه مجلس تا سال گذشته بالغ بر ۸۵ درصد آموزش‌های مهارتی را بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش کرده‌ایم و در سال ۹۸ به گونه‌ای پیش بینی شده که رشته‌های واجد شرایط از فرایند کنکور خارج می‌شوند و رشته‌های پر متقاضی در سطح ملی مطرح خواهند شد و تا پایان دی ماه رشته محل‌های واجد شرایط برای پذیرش بدون کنکور در سامانه مخصوص مشخص شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: امیدوار هستیم درصد قائل توجهی از داوطلبان بدون دغدغه و فشار روانی کنکور بتوانند وارد دانشگاه شوند.

وی درباره تکمیل ظرفیت گفت: از سال آینده این موضوع به طور کل حذف خواهد شد و تنها در دو ترم مهر و بهمن دانشجویان را جذب می‌کنیم.

اعطای ۳۲۸ مجوز به دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای

شریعتی نیاسر با اشاره به دانشگاه‌های مهارتی بیان کرد: در سال ۹۶ حدود ۳۲۸ مجوز به دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای داده شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره بودجه آموزش عالی اظهار کرد: از نمایندگان می‌خواهیم که به حوزه آموزش عالی توجه ویژه‌ای داشته باشند ما اگر به دنبال توسعه آموزش کشور هستیم باید متوجه شویم که تمام مراکز آموزش عالی از کمبود بودجه رنج می‌برند و اعتبار لازم برای آنان در بودجه ۹۸ باید وجود داشته باشد اگر بودجه آموزش عالی محقق نشود دانشگاه‌های ما با مشکل روبه رو خواهد شد.

وی درباره تفاهم نامه‌ای که امروز منعقد می‌شود، گفت: در غالب این تفاهم به صورت پایلوت دوره‌های مهندسی را در آموزش عالی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و راه‌های شناسایی ارزش یابی دوره‌های مهندسی خواهد بود و می‌خواهیم کیفیت سنجی را از دوره‌های مهندسی آغاز کنیم.

باید مشکلات اقتصادی کشور را درک کنیم

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بودجه گفت: ما باید مشکلات اقتصادی کشور را درک کنیم، اما در بخش بودجه ریزی انتظار داریم تا در چارچوب اعتبارات، سهم آموزش عالی پر رنگ‌تر باشد و مدیران دانشگاهی هم باید بتوانند با مراکز صنعتی تعامل داشته باشند و از اعتبارات موجود بخش صنعت استفاده کنند و مجموعه این حرکت‌ها تامین نیاز آموزش عالی است.

وی درباره مصوبه شورای عالی اداری بیان کرد: به تمام مراکز دانشگاهی ابلاغ شده و تمام مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید خود را با این مصوبه هماهنگ کنند، تا پایان آذر ماه مهلت برای ساماندهی داده بودیم و ناگریز هستیم که در اسرع وقت این موضوع را جمع بندی کنیم.

نظام آموزش عالی باید در جهت نیاز کشور قدم بردارد

شریعتی نیاسر ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی نباید فکر کنند که نیاز انسانی خود را باید تربیت کنند اگر بنا باشد هر دستگاهی برای خود دانشگاهی داشته باشد وضعیت فارغ التحصیلان دیگر چه می‌شود؟ باید کاری کنیم تا نظام آموزش عالی در جهت تامین نیاز کشور قدم بردارد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی در موقعیت خوبی قرار گرفته است.

طرح سوال امتحان به عهده استاد است

وی درباره طرح سوالات امتحانی بیان کرد: طرح سوال به عهده استاد است و اگر مشکلی پیش بیاید وزرات علوم وارد عمل خواهد شد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه هدف ما حذف استادان حق التدریس نیست، گفت: هدف ما اصلاح نظام حق التدریس است یعنی در نظام جدید حقوق فرد متناسب با فعالیت وی افزایش پیدا کند و پرداخت حق التدریس مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا پرداخت‌ها منصفانه باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به ادغام موسسات اظهار کرد: این موضوع به معنای توانمندسازی بیشتر و رفع نقطه ضعف‌ها و حمایت از نقاط قوت است؛ به دلیل آنکه دانشگاه‌های غیر انتفاعی به کمک بخش خصوصی حمایت می‌شوند دولت نمی‌تواند وارد شود، اما برای توسعه کیفی و تجمیع مراکز غیر انتفاعی، وزارت علوم وارد عمل خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به بررسی نظام گونه مدارس وارد شده است، گفت: بر این اساس ضریب خطا پایین آورده می‌شود و مدارس مورد بررسی قرار می‌گیرند تا سال گذشته رشته‌های بدون آزمون در کنکور وجود داشتند، اما از سال ۹۸ کنکور منحصرا به رشته محل‌های پر متقاضی محدود خواهد شد و بقیه جامعه با فرایند جدید خارج از پروسه کنکور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

دانشگاه آزاد باید تابع وزارت علوم باشد

شریعتی نیاسر درباره مصوبه امکان تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد اظهار کرد: دانشگاه آزاد باید تابع وزارت علوم باشد و مصوبه را همانطور که هست اجرایی کند و اگر زمانی خلاف این مصوبه عمل کرد با او برخورد خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره ساماندهی مراکز آموزش عالی بیان کرد: در غالب ساماندهی مراکز قرار نیست هیچ مرکزی تعطیل شود بلکه هدف در طرح ایجاد زمینه ارتقای توانمندی‌های موجود است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تو رو خدا این تکمیل ظرفیت ماده28 پیگیری کنید
چند ماهه همش تو انتظاریم