وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) به منظور شرکت در نشست ریسینا (Raisina) در صدر هیئتی تجاری، عازم هند خواهد شد.

حرکت قطار دیپلماسی در مسیر تهران- دهلی‌نوبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) به منظور شرکت در نشست ریسینا به همراه هیئت تجاری، به دهلی نو سفر خواهد کرد. با توجه به تحریم‌های یک طرفه آمریکا علیه ایران و محدودیت‌هایی که در تعامل با غرب برای کشورمان ایجاد شده است، ارتباط با کشورهای شرقی بیش از پیش اهمیت یافته است. به گفته رسانه‌های هندی ظریف در این سفر با سوشما سواراج همتای خود، وزیر نفت و احتمالا نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدارهایی جداگانه خواهد داشت. پیش‌تر ظریف در بهار گذشته به هند سفر کرده و در رایزنی هایی که با مقامات این کشور در رابطه با گسترش روابط تجاری بین دو کشور داشتند به توافقاتی دست یافته بودند، علاوه بر این به دنبال خروج یک جانبه آمریکا از برجام دولت هند با تاکید بر حمایت از این توافق بر دستیابی به راهکارهای بیشتری برای باقی ماندن تهران در  توافق هسته ای تاکید کرد. در ادامه نگاهی به ابعاد این سفر و تعاملات تهران- دهلی خواهیم داشت.

نشست «ریسینا» بهانه ای برای رایزنی هایی دیپلماتیک

نشست ریسینا کنفرانسی چند جانبه در هند است که توسط اندیشکده بنیاد تحقیقات نظارتی این کشور  (ORF) برگزار شده و  به بررسی مسائل چالش برانگیز جامعه جهانی می‌پردازد. هرساله این نشست بهانه ای برای گرد هم آمدن رهبران جهان و بررسی مسائلی در زمینه‌های مختلفی از جمله سیاست، تجارت، رسانه و جامعه مدنی در دهلی می شود. این کنفرانس سالانه که در دو روز برگزار می شود، توسط وزارت خارجه هند سازمان دهی شده و در واقع فرصت مناسبی برای رایزنی مقامات و دیپلمات ها در بخش های متعدد و با موضوعات گسترده ای در عرصه دیپلماسی است .

ظریف اولین مسافر دیپلماسی قطار تهران- دهلی نو  در سال 2019

به گفته رسانه‌های هندی وزیر امور خارجه کشورمان امروز(دوشنبه) به هند سفر خواهد کرد و فردا ۱۸ دی (۸ ژانویه) در یک نشست تجاری به مدیریت کنفدراسیون صنایع هند حضور خواهد یافت. مهم‌ترین محور این نشست برای انجام تعاملات مالی به وسیله ارز ملی هند (روپیه)  و فراهم کردن زمینه‌های مناسب جهت سرمایه‌ گذاری شرکت‌های ایرانی در این کشور عنوان شده است. همچنین در این سفر درباره افزایش همکاری‌های بین دو کشور در بندر چابهار هم مذاکراتی انجام خواهد شد.

در بهار گذشته ایران با پیشی گرفتن از عربستان به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت هند تبدیل شد؛ حدود ۹۰% واردات هند از ایران، نفت خام است. هند در جهت تسهیل معاملات خود با ایران، هزینه واردات نفت از ایران را که با روپیه پرداخت می شود، از پرداخت مالیات سنگین معاف کرد. این اتفاق به پالایشگاه‌های هندی این امکان را داد که مقداری از بدهی‌های معوقه خود را به شرکت ملی نفت ایران را تسویه کنند. این تصمیم دولت هند در حالی انجام شد که رییس شرکت پتروشیمی چنای هند اعلام کرد که ایران قصد دارد ۱۵ میلیون دلار برای توسعه یک پالایشگاه متعلق به این شرکت سرمایه گذاری کند.

تعامل با دهلی نو گامی  در جهت مقابله با تحریم ها واشنگتن

اردیبهشت ماه گذشته، به دنبال خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران اعمال شد، در این میان هشت کشور چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از این تحریم ها معاف شده و برای مدتی محدود اجازه پیداکردند تا به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

پیش از این هم مقامات کشورمان اعلام کردند که تهران به منظور مقابله با تاثیرات تحریم های آمریکا، درصدد رایزنی با دهلی نو است  تا بتواند اثرات منفی این تحریم ها را  به حداقل برساند.

روابط ایران و هند در عین مثبت بودن در مواردی با حواشی در رسانه ها همراه بوده است، برای مثال به دنبال انعقاد  توافقی در سال ۱۳۹۷ بین ایران و هند، بخشی از بندر چابهار را به هند واگذار کردند تا این کشور امور مربوط به توسعه آن را  انجام دهد، هرچند این اقدام با حاشیه‌های بسیاری همراه بود،  اما به عقیده برخی از کارشناسان اجاره بندر چابهار به هندی‌ها نه تنها نافی منافع ملی ما نبود، بلکه گام مهمی برای رونق هرچه بیشتر بندر چابهار و تغییر مسیر انتقال کالا جنوب آسیا از طریق ایران به آسیا و اروپا هم محسوب می شد. این امر درحالی بود که اگر ایران چندین میلیارد دلار در چابهار سرمایه گذاری می کرد هم نمی‌توانست مسیر انتقال کالای کشورهای جنوب آسیا به ویژه هند را با توجه به تهدیدات و تحریم های آمریکا به سوی بنادر کشورمان سوق دهد، اما ایران با این اقدام علاوه بر سرمایه گذاری و تجهیز بندر چابهار می تواند کریدور شمال و جنوب و به دنبال آن اقتصاد کشورمان  را هم فعال تر سازد.

حرکت قطار دیپلماسی در مسیر تهران- دهلی‌نو

جایگزینی روپیه به جای دلار در معاملات تهران- دهلی‌نو

جایگزینی روپیه به جای دلار در داد و ستدهای ایران و هند یکی از مهمترین موارد مطرح شده در رابطه با سفر وزیر امورخارجه کشورمان به دهلی نو بوده  و نوذر شفیعی کارشناس مسائل هند در همین رابطه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تاثیر روپیه در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد که ما سه گزینه در این زمینه پیش رو داشتیم، نخست استفاده از دلار در مبادلات تهران_دهلی نو بود که عملا در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان محدودیت‌هایی جدی برایمان به همراه داشت و امکان پذیر نبود، گزینه دوم این است که دست روی دست گذاشته و کاری انجام ندهیم  زیرا استفاده از دلار برای ما مشکل بوده و وقتی نتوانیم از این ارز در معاملاتمان استفاده کنیم، هیچ کاری پیش نخواهد رفت و سومین گزینه هم استفاده از ارزهای ملی خود کشورها در تعاملات اقتصادی است. بنابراین این تجارت با روپیه به عنوان یک گزینه اجتناب‌ناپذیر پیش روی ما است و به نظر من بسیاری از مسائلی که در روابط ما با این کشورها وجود دارد می‌تواند از طریق ارزهای ملی حل شود و بخشی از نیازهای ما را مرتفع سازد، در نتیجه می توانیم با این راهکار از شرایط تحریم‌ عبور کنیم.

این کارشناس مسائل شبه قاره در رابطه با سطح تعاملات ایران و هند توضیح داد: سطح روابط دهلی نو- تهران یکی از بهترین سطوح در روابط تجاری‌ ما با کشورهای دیگر محسوب می شود و به نظر می‌ رسد، پول ملی هند می‌تواند سطح تعاملات را یا افزایش داده و یا حداقل از کاهش آن جلوگیری کند؛ البته به طور کلی ایران با کاهش مبادلات تجاری  مواجه شده اما امکان جبران این کاهش برایمان وجود دارد.

گزارش از رهادخت رستگار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار