ارسال ۹۵۳ اثر به دهمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور بوکان

دبیر دهمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور بوکان از ارسال ۹۵۳ اثر به دبیرخانه این جشنواره خبرداد.

محمد محمودی دبیر دهمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور بوکان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با اعلام اتمام مدت زمان ارسال آثار به این جشنواره، اظهار داشت: ۹٥۳ اثر از ۱۷۸ کاریکاتوریستِ ۲۵ استان کشور و همچنین کشور عراق به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که ۲۰ تا ۳۰ نفر از شرکت کنندگان از چهره‌های مطرح کشوری در زمینه کاریکاتور هستند.

وی با بیان اینکه ۲٨ اثر از کاریکاتوریست‌های عراقی نیز برای شرکت در این جشنواره ارسال شده است، یادآور شد: بیشتر آثار ارسال شده از هنرمندان شهر‌های سلیمانیه، اربیل، دهوک، کرکوک و حلبچه هستند.

محمودی افزود: زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره که قرار بود هفته پایانی آذر ماه برگزار شود و تعویق افتاد، هنوز مشخص نشده است.

وی با یادآوری اینکه آثار برگزیده این جشنواره با برگزاری نمایشگاهی، در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، اذعان کرد: در پایان جشنواره به نفرات برگزیده اول تا سوم هر بخش جوایز نقدی به ارزش ۱۰ میلیون، ۷ میلیون و ۵ میلیون ریال، اهدا می‌شود.

جشنواره کاریکاتور بوکان که برگزاری آن از سال ۱۳۹۱ متوقف شده بود، در سالجاری توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت مالی شورای اسلامی و شهرداری بوکان احیا شد.

این جشنواره در دو بخش آزاد و موضوعی، برگزار می‌شود که بخش موضوعی آن به موضوعات تکریم ارباب رجوع، حقوق شهروندی، حاشیه نشینی و تفکیک پسماند از مبدا، اختصاص یافته است؛ مهر ماه امسال نیز پوستر این جشنواره در سالن سیمرغ بوکان با حضور مسئولان شهرستانی رونمایی شد.

کاریکاتور یا کارتون نوعی نقاشی است که سوژه دلخواه را به صورت مضحک و خنده آوری ترسیم می‌کند.

واژه کاریکاتور از فعل کاریکاره ایتالیایی، به معنی بار کردن گرفته شده‌است. کاریکاره جریمه کردن و توبیخ کردن نیز معنی می‌دهد و به نظر می‌رسد که نخستین بار توسط شخصی به نام موسینی در سال ۱۶۴۶ میلادی به کار رفته باشد و او نیز به نوبه خود این واژه را کاراچی، یعنی نقاشی‌های خیابانی بلونیایی هم عصر خویش گرفته باشد. چرا که این نقاشی‌ها همواره دارای عناصری اغراق آمیز بودند که سوژه‌ها را مضحکه می‌کردند.
 
 
انتهای پیام/
 
 

۹۵۳ اثر به دهمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور بوکان ارسال شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.