ابوالقاسمی گفت: درحال حاضر نوزده هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در کشور وجود دارد.

ایران کشوری پیشرو در ریشه‌کنی بیماری خونی/۱۹۰۰۰ بیمار مبتلا به  تالاسمی در کشور  وجود داردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ابولقاسمی رئیس  انجمن خون و سرطان کودکان ایران عصر امروز در مراسم رونمایی از داروی آهن  زدای بیماران تالاسمی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درحال حاضر  خدمات خوبی به بیماران تالاسمی تعلق یافته است  و این افراد از طول عمر طبیعی بهره می‌برند.

وی ادامه داد: ایران جز کشورهای پیشرو در زمینه پیشگیری از بیماری تالاسمی است و سالها پیش سالانه هزار نفر  مبتلا به تالاسمی متولد می‌شدند در گذشته این آمار به ۲۰۰ متولد  کاهش یافته است.

رئیس  انجمن خون و سرطان کودکان ایران با بیان اینکه  بیماران تالاسمی نیازمند خون سالم هستند اظهار کرد: درحال حاضر  خون و فراورده های خونی در ایران به اندازه کافی موجود است؛  امروزه ۱۹۰۰۰ بیمار  تالاسمی در کشور وجود دارند  و این افراد نیازمند داروهای دفع آهن هستند که داروهای جدید تحمل بیماران تالاسمی را افزایش داده است؛داروی بیماران تالاسمی از نان شب هم واجب تر است و  اگر داروی نانو جید از خارج وارد می‌کردیم باید بخش اعظم منابع بیماران تالاسمی و حتی هموفیلی صرف خرید این دارو می کردیم.

ابولقاسمی با بیان ینکه اکنون در تولید داروهای بیولوژیک جز کشور های پیشرو هستیم گفت: هنگامی که داروهای تزریقی به خوراکی تبدیل شدند وسواسی در بین همکاران ایجاد شد اما در تمام دنیا دسفرال به صورت خوراکی مصرف می‌شود اما در اکثر مناطق کشور داروی تزریقی را ترجیح می‌دهند.

وی با بیان اینکه  امروزه اشتیاق بیماران به مصرف داروی خوراکی بیشتر شده است اظهار کرد: داروی نانوجید می تواند نیاز تمام بیماران تالاسمی را برطرف کند و امیدوارم ۸۰ درصد بیماران از داروی خوراکی استفاده کنند؛ اکنون  متوسط سن بیماران تالاسمی در کشور از ۲۵ به ۳۵ سال رسیده است و باید کشور روی بیماران خاص سرمایه گذاری بیشتری کند .

داروی نانوجید تحت پوشش بیمه قرار دارد

همچنین در ادامه مراسم بهزاد تقی پور مدیر عامل یک شرکت دارویی اظهار کرد: شرکت ما داروی نانو جید دفراسیروکس را  تولید کرده است و کاربرد آن برای دفع آهن اضافی بیماران مبتلا به تالاسمی است.

وی افزود: تولید این دارو با لحاظ کردن کلیه الزامات کیفی و کنترل های سختگیرانه انجام می شود و ما اولین تولید کننده این دارو با فرمت جدید در کشور هستیم؛ داروی نانوجید در بازار توزیع شده است و مورد تایید سازمان غذا و دارو است و تحت پوشش بیمه قرار دارد و هزینه آن یک چهارم نوع مشابه خارجی است.

مدیر عامل این شرکت دارویی افزود: نتایج آزمون های مقایسه ای نشان می دهد که تمام تست های کیفی بیانگر کیفیت قابل مقایسه محصول نانو جید با محصول برند است.

تقی پور گفت: شرکت ما با انجام تمهیدات لازم جهت تامین تجهیرات مدرن و مواد اولیه لازم توانایی تامین نیاز کل بیمار تالاسمی کشور را دارد؛ اکنون اقدامات سختگیرانه روی کنترل کیفیت مواد اولیه انجام شده و با هدف حمایت از تولید داخل ماده اولیه داروی نانوجید  از میان محصولات داخلی درست شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار