ملک زاده گفت: امید به زندگی با رشدی بیش از انتظار جهانی در خانم‌های ایرانی به حدود ۸۰ و در مردان به ۷۵ سال رسیده است.

جایگاه پانزدهم ایران در تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۸/ امید به زندگی در زنان ۸۰ و در مردان به ۷۵ سال رسیده است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در هشتمین جشنواره باقرالعلوم علیه السلام که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله باحضور دریادار علی فدوی معاون هماهنگ کننده سپاه و ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه در سال ۵۶ تعداد کل مقاله های منتشر شده از ایران ۷۰۰ مورد بود، گفت: امروز تعداد مقاله ها به ۵۵ هزار مورد رسیده و با وجود همه مشکلاتی که داشتیم، توانستیم از تمام کشورهای منطقه بالاتر باشیم.

وی ادامه داد : در ISI جز کشورهای اول منطقه شده‌ایم و در نیمه اول سال ۲۰۱۸ اختلافمان را با ترکیه بیشتر کرده و از نظر مقالات پر استناد نیز پیشی گرفته‌ایم و این بدان معناست که مقالات با کیفیت ما رشد داشته است.

اعتبارات علمی و پژوهشی ما بسیار کم است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداست با اشاره به جایگاه ایران در سال ۲۰۱۸ از نظر تولید علم گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ در میان همه کشورهای دنیا، ۱۵ امین کشور در تولید علم بوده‌ایم و این در حالی است که اعتبارات علمی و پژوهشی ما بسیار کم است.

وی ادامه داد: محققان با H-Index بالای ۱۵ ما در مقایسه با کشورهایی چون ترکیه بسیار بیشتر هستند و این ثروتی عظیم است که باید آن را حفط کنیم، ما در وزارت بهداشت تقریبا ۱۲ درصد کل اعضای هیئت علمی کشور را در اختیار داریم اما تولید علمی ما تقریبا ۳۰ درصد تولید کل کشور است و نتیجه آن را نیز بلافاصله می‌بینیم.

ملک زاده افزود: در مقالات نمایه شده در محلات برتر پزشکی جهان و آمار مقالات پر استناد کشور در 3 سال گذشته جهش داشته‌ایم، در فناوری نیز توانسته ایم رشد کنیم‌. همچنین در تولیدات دانشگاه بقیه الله هم در علوم بالینی و علوم پایه نیز رشد خوبی را شاهد بوده ایم‌.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: تعداد کل مقالات پر استناد دانشگاه بقیه الله ۵۲۲۶ مقاله بوده اند و هنوز جای پیشرفت زیادی در این دانشگاه است که امیدواریم با تمهیدات سپاه بتواند پیشرفت بیشتری داشته باشد.

دانشکده داروسازی دانشگاه بقیه الله، رتبه ۹ کل کشور

ملک زاده بیان کرد: دانشکده داروسازی دانشگاه بقیه الله رتبه ۹ کل کشور دارد و این دانشگاه توانسته تاکنون ۴ طرح در موسسه نیماد ثبت کند دهد و احترام خاصی برای محققان قائل هستیم و بودجه را به طور مستقیم به آنها تخصیص می‌دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: امسال برای نخستین بار سامانه ثبت سرطانی ها را در کشور راه اندازی کردیم و آمار دقیق سرطانی ها و نوع سرطان مبتلا در هر منطقه را در دست داریم و می توان پایگاه داده را در اختیار محققان قرار دهیم.

وی به افزایش ۲۵ ساله امید به زندگی در ۴۰ سال پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: امید به زندگی در ایران و در خانم ها به نزدیک ۸۰ سالگی و در مردان به ۷۵ سال رسیده است و بیش از حد انتظار جهانی رشد داشته ایم.

سکته های قلبی و مغزی ناشی از چاقی و بی‌تحرکی؛‌ بیشترین علت مرگ ایرانی‌ها

ملک زاده افزود: کاهش مرگ و میر کودکان یک سال تا ۵ سال را داشته ایم. در حال حاضر بیشتر مرگ و میر ایرانی ها به دلیل سکته های قلبی و مغزی ناشی از چاقی و بی تحرکی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۸۰ هزار مورد مرگ در کشور داشتیم، گفت: حدود ۳۱۳ هزار مرگ ناشی از بیماری غیر واگیر است و مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی به ۲۵ هزار تا رسیده است.

ملک زاده با بیان اینکه میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران بالاست، گفت: متاسفانه در تعطیلات نوروز هزار نفر جانشان را از دست می دهند که ۸۰ درصد آنها زیر ۵۰ سال سن دارند و دانشگاه بقیه الله در این زمینه می تواند کمک کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد: از آمار مرگ و میر کشور، ۱۷۷ هزار نفر زیر ۷۰ سال هستند و ۸۵ هزار مرگ زیر ۵۰ سال سن دارند و مرگ زودرس محسوب می شوند و ۳۰ هزار مورد آن ناشی از حوادث است و ۴۰ هزار مرگ ناشی از سکته قلبی و مغزی است.

۹۰ درصد ایرانی ها بیش از حد نمک مصرف می کنند

وی افزود: یکی از علل اصلی مرگ زودرس فشار خون است و افرادی که فشار خون دارند به آن اهمیت نمی دهند. ۲۰ درصد فشارخونی ها بیماری خود را کنترل می‌کنند و ۳۰ درصد ایرانیان بالای ۱۸ سال فشار خون دارند و ۵۰ درصد افراد بالای ۵۵ سال و ۶۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال فشار خون دارند. ۹۰ درصد ایرانی ها نمک بیش از حد مصرف می کنند و نمک مصرفی ایرانی ها ۲ برابر استاندارد جهانی است.

ملک زاده با بیان اینکه اگر مشابه دنیا پیش نرویم طب امروز ما چند سال آینده یک طب سنتی محسوب می شود، گفت: باید به سلامت دیجیتال برویم زیرا نفوذ تلفن همراه در ایران حداقل ۸۰ درصد است و ما باید از این زیرساخت برای ارتقا سلامت استفاده کنیم و سیستم‌هایی بسازیم که فشار خون را اندازه‌گیری کنیم و در زمان خطر هشدار دهد.

وی تاکید کرد: باید سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه سلامت دیجیتال انجام دهیم اخیراً مطالعاتی در دنیا انجام شده است که نشان می دهد اگر سیتی اسکن مغزی انجام دهید دستگاه می‌تواند نتیجه‌ای دقیق از رادیولوژیست ها اعلام کند و ما آمادگی داریم که از محققان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در حوزه سلامت دیجیتال حمایت کنیم.

ژن درمانی چهره پزشکی را در سال‌های آینده متحول می‌کند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ژن درمانی به عنوان یک علم مدرن در حوزه پزشکی گفت: اخیراً در دنیا مطالعات به سمت ژن درمانی رفته است و تحولی در علم پزشکی رخ داده است. این علم چهره پزشکی را در سال‌های آینده متحول خواهد کرد و ما باید با دانشگاه های غیر پزشکی در این زمینه فعالیت کنیم ما با علم بیولوژیک میتوانیم بدون آنکه حیوانی را جذب کنیم گوشت تولید کنیم.

وی افزود: ژن درمانی از نظر امنیتی و نظامی در آینده بسیار حائز اهمیت خواهد بود و در این حوزه سپاه باید سرمایه گذاری کند، به عنوان مثال دارویی در دنیا تولید شده است که کوری مادرزادی را درمان می‌کند با این دارو می‌توان بینایی را به فرد برگرداند، اما این دارو اکنون ۸۵۰ هزار دلار قیمت دارد و مردم ما در ایران به این دارو نیاز دارند. باید بدانیم که ژن درمانی در درمان سرطان ها بیماری‌های ژنتیکی و قلبی عروقی بسیار موثر است و بسیاری بیماری‌ها چون هموفیلی و تالاسمی را می توان با این روش درمان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار