علیزاده گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات جدی رشته کاردرمانی در ایران است به طوری که الان تنها حدود ۴ هزار کاردرمان‌گر در کشور فعالیت می‌کنند.

تعداد کاردرمان‌گران ایرانی نصف میزان موردنیاز کشور است / اهمیت جایگاه کاردرمانی در نظام سلامتبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی علیزاده رئیس انجمن علمی کاردرمانی و رئیس کنگره در بیست و سومین کنگره کار درمانی ایران که امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، درباره قدمت رشته کاردرمانی در ایران، اظهار کرد: امروز ۴۵ سال از تأسیس رشته کاردرمانی و حدود ۲۶ سال از تأسیس انجمن کاردرمانی در ایران می‌گذرد، در این سال‌ها کاردرمان‌گران زحمتی بسیار کشیدند اما هنوز در رسیدن به جایگاه واقعی کاردرمانی فاصله‌ای زیاد داریم.

وی بیان کرد: معضلاتی بسیار در نظام سلامت ایران داریم و امیدواریم که رشته کاردرمانی بتواند بیش از گذشته در کشور ارتقا پیدا کند.

رئیس انجمن علمی کاردرمانی افزود: در ۳ تا ۴ سال و به ویژه یک سال گذشته حوزه توانبخشی در ایران پیشرفتی خوب داشته است، کاردرمانی قسمتی از امور توانبخشی را تشکیل می‌دهد، ۲ سازمان (حوزه توانبخشی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت) در حوزه توانبخشی در ایران فعالیت می‌کنند، جامعه کاردرمانی ایران مطالباتی دارند که امیدواریم بیش از پیش بتوانیم به این درخواست‌ها پاسخ بدهیم.

کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات کاردرمان‌گران

علیزاده تأکید کرد: امیدواریم مراکز توانبخشی در ایران توسعه پیدا کرده و مراکزی جامع در حوزه توانبخشی داشته باشیم، متأسفانه امروزه مراکز کاردرمانی در بیمارستان‌ها کوچک شده‌اند، این در حالی است که با خدمات کاردرمانی می‌توانیم در هزینه‌های نظام سلامت کشور صرفه‌جویی کنیم.

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات کاردرمان‌گران در ایران دانست و تصریح کرد: طبق استانداردها ما بایدحدود ۷ تا ۸ هزار کاردرمان‌گردر کشور داشته باشیم در حالی که امروزه تنها حدود 4 هزار کاردرمان‌گر در ایران فعالیت می‌کنند، ما امیدواریم با پیگیری‌های حوزه توانبخشی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت رشته توانبخشی و به ویژه کاردرمانی در ایران ارتقاء پیدا کند.

قدمت ۱۰۱ ساله رشته کاردرمانی در جهان

در ادامه مراسم محمد خیاطزاده ماهانی دبیر علمی کنگره درباره قدمت رشته کاردرمانی در جهان، اظهار کرد: حدود ۱۰۱ سال از تأسیس رشته کاردرمانی در جهان می‌گذرد و به علت تأثیر این رشته در نظام سلامت روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: کاردرمانی نگاهی کلی به مسائل مختلف دارد بنابراین همه ابعاد مختلف انسان مانند حوزه‌های جسمانی و روانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، شعار بیست و سومین کنگره کاردرمانی ایران، هویت حرفه‌ای و جایگاه کاردرمانی ایران در عرصه جهانی است.

دبیر علمی کنگره افزود: ما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم نخستین کنگره بین‌المللی کاردرمانی را در ایران برگزار کنیم، کاردرمانی در حوزه‌های مختلف مانند آسیب‌های اجتماعی و مدارس کاربرد دارد.

خیاطزاده ماهانی تأکید کرد: ۲۰۰ مقاله به این کنگره ارسال شده است که از میان آنها 33 مقاله برای سخنرانی انتخاب می‌شوند، ما جلسه‌ای ویژه برای بررسی مطالعات کیفی مقاله‌ها داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار