مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نگهداری آنتی­ بیوتیک ها در منزل پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی را که نوعی خطر فراگیر است، تشدید می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدحسین خیاط کاشانی مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه داروهای آنتی بیوتیک از داروهای پرمصرف هستند، اظهار کرد: این داروها به هیچ عنوان نباید توسط افراد غیرپزشک به دیگران توصیه و یا از داروخانه ها بدون نسخه پزشک خریداری شود.    

وی افزود: نگهداری دارو در خانه بزرگترین خطر برای وقوع مسمومیت های اتفاقی در کودکان است که در بسیاری موارد می تواند آسیب زننده و خطرناک باشد و برای جلوگیری از این گونه مسمویت ها همواره باید دارو به اندازه نیاز تهیه و در جعبه های مخصوص دارای ایمنی مطمئن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: با توجه به دسترسی آسان به داروها و انبار شدن بیش از حد آن ها در منازل، میزان مصرف غیرمنطقی و غیراصولی داروها افزایش یافته که خود سبب تشدید عوارض دارویی است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث انباشت داروها در منازل همچنین به تاریخ انقضا داروها توجه نمی شود که این امر سبب از بین رفتن داروها در منازل و هدر رفتن دارو و زیان های مالی فراوان است.  

خیاط کاشانی به مهمترین نکات برای جلوگیری از انبار شدن بی رویه ی داروها اشاره کرد و گفت: دارو را تنها طبق توصیه پزشک و داروساز مصرف کنیم و هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنیم.

وی ادامه داد: داروهای توصیه شده توسط دیگران را مصرف نکنیم و همواره دوره درمان دارویی خود را طبق دستور پزشک تکمیل کنیم، رعایت این نکته در مورد برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها ضروری است و حتماً باید دوره درمان تکمیل شود همچنین تکرار مجدد دارو بدون دستور پزشک آسیب زننده است.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان عنوان کرد: بهترین مکان برای نگهداری از دارو، داروخانه ها هستند که تمام شرایط پایداری دارو را رعایت می کنند و در صورت تغییر رنگ ظاهری مانند نرم یا سخت شدن قرص ها یا شربت ها باید از مصرف آن خودداری کرد و همواره تاریخ انقضا داروها را کنترل کرده البته نباید داروهای تاریخ گذشته را داخل کانال فاضلاب ریخت.

خیاط با بیان اینکه رعایت شرایط نگهداری دارو باید طبق بروشور کارخانه باشد، توصیه کرد: داروها در مکان های گرم و مرطوب (مانند آشپزخانه در نزدیکی گاز، بخاری یا در حمام و دستشویی) نباید نگهداری شود.

 

انتهای پیام/م

 

نگهداری دارو در خانه بزرگترین خطر برای وقوع مسمومیت های اتفاقی در کودکان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.