مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در برنامه ششم توسعه، ۱۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری در قالب برنامه ششم توسعه در کشور اجرا می‌شود که اجرای این میزان تعهد، نیازمند سالانه ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی با اشاره به کمبود اعتبار طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‎داری افزود: اجرای این طرح‌ها در حفظ پوشش گیاهی، احیای گونه‌های جدید، حفظ خاک و منابع آبی بسیار موثر می‌باشد.

جزی اضافه کرد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‎داری در مناطق کوهستانی، سالانه تا ۵۳۰ متر مکعب و در آبخوان‌ها تا یک هزار متر مکعب به کنترل تبخیر و نفوذ آب کمک می‎کند.

وی با اشاره به خسارات ناشی از حمل گل و خاک در سیلاب گفت: در مدیریت سیلاب می‌توان به تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش دبی قنوات و چشمه‌ها، و جلوگیری از فرسایش خاک کمک کرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اجرای عملیات آبخیزداری از بالاترین تا پایین‎ترین نقطه در یک حوضه آبخیز افزود: در این عملیات مانند سد‌ها تنها در نقطه خروجی، یک سازه بزرگ احداث نمی‌شود بلکه توزیع آن متناسب با طبیعت و در تمام حوضه صورت می‌گیرد.

جزی، اعتبارات اختصاص یافته به طرح‎های آبخیزداری و آبخوان‎داری از محل صندوق توسعه ملی در کشور را ۷ هزار میلیارد ریال معادل حدود یک سوم اعتبارات برنامه ششم توسعه اعلام کرد و گفت: با این میزان اعتبار، اقدامات آبخیزداری و آبخوان‎داری در ۶۴۹ حوضه آبخیز در ۳۴۱ شهرستان کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به وجود هشت میلیون هکتار حوضه آبخیز منابع طبیعی در کشور، اضافه کرد: سطح پوشش اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری امسال، ۸۰۰ هزار هکتار است.

جزی یادآور شد: دشت‌های بحرانی، خشکسالی، فرسایش خاک و موضوعات مرتبط با سیل، از شاخص‌های انتخاب حوضه آبخیز برای اجرای عملیات آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌باشد.

انتهای پیام/ش

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۶۴۹ حوضه آبخیز کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار