پیش کشیدن پروژه ساخت تله‌کابین برای دانشگاه علوم و تحقیقات، نمی تواند صورت مسئله اصلی را که قرار گرفتن این دانشگاه در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر است، پاک کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات نوک پیکان بیشتر انتقادات به سوی معاینه فنی اتوبوس واژگون شده رفت، در حالی که روی دیگر سکه استقرار دانشگاه علوم تحقیقات در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر است که براساس قوانین هرگونه ساخت و ساز در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ممنوع است و تنها در شرایط خاص و جهت کاربری‌های ویژه این مجوز از سوی شورای عالی شهرسازی صادر می‌شود.

در سال ۸۱ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران تراز ممنوعه برای ساخت و ساز در شمال تهران را ۱۸۰۰ متر اعلام و تاکید می‌کند که کلیه اراضی واقع در شمال خط محدوده شهری تهران به کاربری فضای سبز و طبیعت‌گردی اختصاص یابند.

براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهر تهران، خارج از خط محدوده شمالی شهر تهران، جزو محدوده حفاظت سبز است و خط محدوده شهر در شمال تهران در ارتفاع ۱۸۰۰ متر تعیین شده است. این مصوبه تاکید دارد که بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ متر خارج از خط حریم شهر تهران است و شهرداری مجاز به صدور پروانه در بالاتر از این ارتفاع نیست.

اگرچه ساخت واحد علوم و تحقیقات در اواخر دهه ۶۰ شروع شد، اما شورای عالی شهرسازی در دهه ۸۰ طی مکاتباتی با دانشگاه آزاد درخواست کرده تا مشخص کند بر اساس کدام مجوز شورای عالی شهرسازی عملیات ساخت دانشگاه علوم و تحقیقات در این ارتفاع از شهر تهران انجام شده است.

دسترسی به دانشگاه علوم و تحقیقات از مسیری که شیب بسیار تندی هم دارد، همواره مخاطره آمیز بوده است، و از آنجایی که هیچ وقت کسی به این نکته توجه نکرده بود، سرانجام با کشته شدن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، زنگ خطر برای رسیدگی به وضعیت این دانشگاه و مناسب سازی مسیر دسترسی به آن به صدا در آمد.

غفلت از تراز ممنوعه دانشگاه علوم تحقیقات در هیاهوی واژگونی اتوبوس دانشجویان

محسن هاشمی رفسنجانی معاون سابق عمران و توسعه دانشگاه علوم و تحقیقات و رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص چگونگی کسب مجوز برای ساخت این دانشگاه در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر گفت: چون ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر از ابتدا ممنوع نبوده و از سال ۸۱ به بعد این ممنوعیت وضع شد، لذا برای کسانی که پیش از این مصوبه اقدام به ساخت کرده اند، مشکلی وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه غیر از دانشگاه آزاد اماکن دیگری هم هستند که در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ساخته شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها موظف هستند با هرگونه ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر برخورد کنند، زیرا که طبق قانون ساخت و ساز در این ارتفاع ممنوع است.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ساخت دانشگاه آزاد در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر با استاندار‌ها و قوانین ما قابل تطبیق نیست و لذا کسانی که بر خلاف این ممنوعیت مجوز صادر کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

غفلت از تراز ممنوعه دانشگاه علوم تحقیقات در هیاهوی واژگونی اتوبوس دانشجویان

اگرچه حادثه اخیر بیش از هر چیز توجه همگان را به سوی سخت‌گیری در معاینه فنی و تقویت ایمنی راه‌ها جلب کرد. اما نکته مهم‌تر که باید تلنگری بر مسئولین شهری باشد، ضرورت سخت‌گیری در حفظ و صیانت از منابع طبیعی است.

گروهی از منتقدین به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تلاش می‌کنند با پیش کشیدن تصمیم مدیریت سابق دانشگاه آزاد برای ساخت تله‌کابین در این مجموعه جهت انتقال دانشجویان از پایین کوه به بالای آن، صورت مسئله را پاک کرده و این طور وانمود کنند که اگر دانشجویان به سلامت بروند و بیایند دیگر مسئله‌ای نیست. حال آنکه اگر به سلامت بروند و بیایند، همچنان مسئله تهدید و تخریب منابع طبیعی در میان است.

اگرچه قصور در تامین وسایل نقلیه سالم برای این دانشگاه خطایی نابخشودنی است که به قیمت از دست رفتن جان دانشجویان تمام شده است و باید در جای خود به دقت رسیدگی شود، اما در کنار آن باید مسئله قرار گرفتن این دانشگاه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر هم مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
٢٠ تا جوون مملكت داغون شدن يه نفر هم بازداشت نشد
خونشون هدر رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۰ دی ۱۳۹۷
اتوبوس های آلاینده و گازوییل سوز شهرداری اراک باید از رده خارج شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۰ دی ۱۳۹۷
خوابگاه دانشگاه ازاد بروجرد در ارتفاعات ونویه دانشجو ها باخودروهای فرسوده شرکت واحد که با دانشگاه قرارداد داذه واز هر نفر پنجاه هزارتون در هر ترم گرفته شده در جادهای دوطرفه و باریک به شهر وکلاس تردد میکنن لطفا جلوی فاجعه بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۷
کارمندی که با سهمیه بازی و خوردن حق بچه های مردم به استخدام دانشگاه آزاد در بیاید و سپس با سهمیه بازی و رابطه بازی به مدیریت دانشگاه آزاد برسد ، نه جان مردم برایش اهمیت دارد نه تعهد کاری
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۰:۱۱ ۱۰ دی ۱۳۹۷
ساخت این دانشگاه در ارتفاع غیر مجاز ؛ نتیجه همکاری ؛ هاشمی ، جاسبی و کرباسچی ، هکتار ها زمین در این محل بود که نکات ایمن و رفع موارد خطر نیز ، در آن لحاظ نشد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۰ دی ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۷
دلیلی جز ارزان بودن این زمین بالای کوه نبوده اگر تحقیق کنید بیشتر دانشگاههای ازاد روی کوه ساخته شدند دلیلش ارزان بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
طنابم ارزونه پس ملت برن خودشونو دار بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۰ دی ۱۳۹۷
مشکل اینه که همه قانون رو دور می زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۰ دی ۱۳۹۷
ان شالله روزی فرا برسد که تمام سهمیه های غیرقانونی در پذیرش دانشگاه و استخدام های دولتی ، حذف شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۰ دی ۱۳۹۷
همینه در هر سازمانی که بری میبینی
آخرین اخبار