وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است ماه آینده میلادی سفری به سوریه انجام شود و امیدواریم تمام فعالان اقتصادی کشورمان برای حضور در این سفر و انجام مذاکرات با طرف‌های سوری اعلام آمادگی کنند.

توافق اقتصادی ایران و سوریه راهبردی و بلند مدت استبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه دیدار فعالان اقتصادی با وزیر تجارت و اقتصاد سوریه در اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز با اجرایی کردن متن توافقنامه راهبردی اقتصادی بین ایران و سوریه، زمینه برای گسترش پایدار روابط اقتصادی و تجاری فراهم شده و حضور رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه بیانگر روند رو به توسعه تعاملات است.

وی با بیان اینکه این نشست زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی در سوریه بیش از گذشته فراهم می‌کند، افزود: پس از برگشت صلح و آرامش به سوریه، حضور فعالان اقتصادی به منظور توسعه و پایدارسازی صلح ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: قرار است ماه آینده میلادی سفری به سوریه انجام شود و از تمام فعالان اقتصادی کشورمان درخواست می‌شود تا برای حضور در این سفر و انجام مذاکرات با طرف‌های سوری اعلام آمادگی کنند.

اسلامی با بیان اینکه برگزاری این نشست می‌تواند تمام سرفصل‌ها و الزامات روابط دو کشور را تسهیل کند، اظهار کرد: مبادلات پولی و بانکی و حمل و نقل جزو مبانی مهم دو کشور است که طی امروز و فردا این مذاکره و فعالیت ادامه خواهد داشت.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، اقدامات بخش دولتی و خصوصی به صورت واحد، همراه هستند تا بتوانند اهداف اقتصادی و اجرایی را محقق کنند.

چهار گزینه ترانزیتی برای سوریه در نظر گرفته شد

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه با فراهم شدن شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی در کشور، بخش خصوصی بصورت جدی و فعال در صحنه حضور پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون مشترکی بین ایران و سوریه در اواخر دی و یا حداکثر اوایل بهمن ماه با حضور مقامات عالی رتبه برگزار می‌شود، افزود: امیدواریم که بخش خصوصی از امکانات تولیدی و صنعتی این شرایط استفاده کند، تلاش می‌کنیم که بخش خصوصی فرصت‌ها را از دست ندهد و بتواند سرمایه گذاری متفاوتی داشته باشد.

وزیر راه وشهرسازی در خصوص مشکلات ترانزیتی میان ایران و سوریه گفت:  نقل و انتقال پول و حمل‌ونقل دو مشکل اصلی پیش روی تجارت ایران و سوریه است که ما برای رفع آن  چهار گزینه ترانزیتی را لحاظ کرده ایم.امیدواریم که با تفاهم‌نامه‌ای که میان ایران، سوریه و عراق منعقد می‌شود همکاری‌های ترانزیتی کشور‌ها توسعه یابد که ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

اسلامی بیان کرد: موافقت نامه‌هایی که امروز با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه امضاء شد، یک سند راهبردی بلندمدت برای همکاری اقتصادی است که در گذشته این سند در بخش سیاسی و فرهنگی صورت گرفته بود. معتقدم این قبیل از همکاری ها  اشتغال زایی را شتاب می بخشد.

اسلامی در پاسخ سوالی، مبنی بر اینکه در بازسازی سوریه، رقابت خیلی فشرده است، آیا حضور ایران در این کشور هدفمند خواهد بود، تصریح کرد: ۲۰ محور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در کشور سوریه شناسایی شده است که به صورت سرمایه‌گذاری دو کشور یا از طریق واگذاری کار توسط دولت سوریه به پیمانکاران انجام می‌شود که در این میان، کمیسیون مشترک دو کشور نیز در ماه جاری یا اوایل ماه آینده با حضور مقامات عالی دو کشور در دمشق برگزار شده و کار را پیگیری خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما به عنوان دولت باید همکاری بین بخش خصوصی دو کشور را تسهیل و فراهم کنیم و مشکلات سر راه فعالان اقتصادی را احصا و شناسایی کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه دولت در زمینه بازسازی سوریه تسهیل‌گر بخشی خصوصی است گفت: دولت فقط رایزنی و پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد و تسهیلات را فراهم می‌کند، ضمن اینکه اتاق بازرگانی ایران هم اقداماتی را شروع کرده و دفتر نمایندگی اتاق ایران در سوریه در حال آغاز به کار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار