سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اندیکا با هدف بررسی و حل مشکلات کتابخانه‌های عمومی این شهرستان برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اندیکا با هدف بررسی و حل مشکلات کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با حضور منصور کوهی رستمی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و حجت الاسلام و المسلمین سید اکبر موسوی، امام جمعه شهرستان اندیکا و اعضاء انجمن شهرستان در محل دفتر امام جمعه برگزار شد.

سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اندیکا برگزار شد

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید اکبر موسوی، امام جمعه شهرستان اندیکا ضمن تشکر از مدیریت شهرستان و استان در اجرای برنامه ملی و فرهنگی در سطح شهرستان اندیکا گفت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان در طول ۴۰ سال گذشته، پیشرفت‌های خوبی در شهرستان اندیکا توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و امروزه شهرستان اندیکا به عنوان یک شهرستان مستقل در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و غیره جایگاه به مراتب بهتر پیدا کرده است.

وی بیان داشت: توجه نظام جمهوری اسلامی به منطقه محروم اندیکا باعث شده که امروزه در ۴ نقطه این شهرستان محروم کتابخانه‌های عمومی وجود داشته باشد وراین کتابخانه‌ها بعنوان تنها مرکز فرهنگی موثر در این مناطق به شمار می‌رود.

سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اندیکا برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین موسوی بیان کرد: در اندیکا ۶۰۰ روستا وجود دارد و پراکندگی روستا و مناطق زیست مردم، خدمت رسانی را بسیار سخت کرده است و انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای در این خصوص انجام شود، ضمن اینکه در برخی از روستا‌ها از جمله روستا پرجمعیت کوشک می‌توان کتابخانه‌ای برای مردم این مناطق که غالبا عشایر هستند احداث کرد.

امام جمعه اندیکا اذعان داشت: تریبون و محل نماز جمعه ظرفیت خوبی برای تبلیغات کتاب و کتابخوانی است و پیشنهاد می‌شود نمایشگاه دایمی کتاب و مسابقات کتابخوانی در این مصلی‌ها در روز جمعه گنجانده شود.

منصور کوهی رستمی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این نشست با اشاره به آشنایی خود از جغرافیا، فرهنگ و استعدا‌های شهرستان اندیکا گفت: عدالت اجتماعی در دسترسی به امکانات و زیر ساخت‌های فرهنگی مد نظر مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و آیت الله موسوی جزایری، نماینده، ولی فقیه در خوزستان برای ارائه خدمات به مناطق مختلف به ویژه محروم وجود دارد و ما در حوزه کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد زیرساخت‌ها و اجرای برنامه‌های محتوایی در حال تلاش هستیم و برنامه ریزی‌هایی در حال انجام است.

سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اندیکا برگزار شد

وی بیان داشت: در شهرستان اندیکا ۴ درصد مردم عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۴ جلد کتاب و ۲ متر فضای کتابخانه‌ای وجود دارد و برای رسیدن به افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ در این شهرستان با همکاری سایر مسئولان در تلاش هستیم.

کوهی رستمی با اشاره به شهرستان‌های معرفی شده توسط شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: شهرستان اندیکا به عنوان شهرستان محروم معرفی شده و از این رو کتابخانه‌های عمومی برنامه ریزی خوبی در سطح استان و کشور در حال تدارک است که به زودی با حضور شورای معاونان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ثمرات خوبی خواهد رسید.

این مقام مسئول در ادامه افزود: تعامل و مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی و آموزشی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد بستر‌های لازم برای ساخت کتابخانه عمومی حائز اهمیت است و با هم افزائی سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها می‌توان دسترسی مردم به کتاب و کتابخوانی را بیشتر کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان اذعان داشت: اجرای برنامه‌های محتوایی در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی یکی دیگر از برنامه‌های است که با برطرف کردن مشکلات آن در کتابخانه‌های موجود و تجهیز امکانات الکترونیکی که به دنبال آن خواهیم بود. کتابداران کتابخانه‌های عمومی نه تنها در کتابخانه‌های محل زندگی خود مشغول به ارائه خدمات هستند بلکه با ورود به مناطق عشایری و روستائی به اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با همکاری سایر نهاد‌ها می‌پردازند.

منصور کوهی رستمی تصریح کرد: با نگاه به الزامات و اقتضائات شهرستان اندیکا برنامه ریزی خوبی برای اجرای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و ساخت کتابخانه در مناطق پرجمعیت دور از دسترسی نخواد بود و باید تلاش کنیم مشکلات حوزه فرهنگی و آموزشی را با هماهنگی همه مسئولین استان و شهرستان برطرف کنیم.

در این جلسه، هوشنگ شفیعی، مدیر مدارس عشایری شهرستان اندیکا بیان کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مناطق عشایری وجود دارد که دسترسی کافی به کتاب ندارند این در صورتی که استعداد‌های خوبی وجود دارد و در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های دولتی فارغ التحصیلان زیادی از این مناطق قبول شدند. در بخش عشایری چلو و بخش مرکزی ظرفیت ساخت کتابخانه وجود دارد.

انتهای پیام/گ

بررسی مشکلات کتابخانه های عمومی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.