قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت، رشد چشمگیر ایران در شاخص‌های توسعه انسانی را از دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز چهارشنبه ۵ دی ۹۷ در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد، با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دستاورد‌های این انقلاب شکوهمند در حوزه بهداشت و درمان گفت: رشد چشمگیر ایران در شاخص‌های توسعه انسانی از مهم‌ترین این دستاوردهاست.

وی افزود: سن امید به زندگی در ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۵۰ سال بود که اکنون به دلیل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، در بین بانوان به ۷۹.۵ و در بین مردان به ۷۵ درصد رسیده است.

حریرچی با بیان اینکه هیچ کشوری به اندازه ایران در شاخص‌های توسعه انسانی HDI رشد نداشته است اضافه کرد: ایران در این شاخص ها، حائز رتبه دوم پس از کره جنوبی گردید.

وی گفت: کشور ایران تا پیش از انقلاب اسلامی، حتی توان تولید پودر محلول اُ آر اس (ORS) را هم نداشت و سالانه ۳۰ هزار کودک بر اثر اسهال ساده فوت می‌کردند که اکنون آمار مرگ و میر کودکان به دلیل اسهال، به صفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مرگ و میر سالانه نوزادان ناشی از کزاز در کشور هم ۱۱ هزار نفر و به ازای ۵ کودک یک نفر بود، اما اکنون هیچ کودکی در ایران به دلیل کزاز فوت نمی‌کند.

حریرچی افزود: در آن زمان که جمعیت ایران نزدیک به ۳۵ میلیون و حدود ۴۰ درصد تعداد کنونی کشور بود، به ازای هر یک هزار تولد، ۱۷۵ تا ۲۰۰ نفر قبل از ۵ سالگی فوت می‌کردند.

وی اظهار داشت: میزان مرگ و میر نوزادان هم اکنون در کشور به ۱۴ مورد در یک هزار نفر کاهش یافته که آن هم به دلیل کمبود خدمات بهداشت و درمان نیست، بلکه به دلیل شاخص‌های دیگر از جمله تلفات تصادفات و حوادث است.

حریرچی گفت: زمانی دختران روستا‌های کشور با ۶ کلاس درس خواندن به عنوان بهورز انتخاب می‌شدند، اما اکنون بالای ۷۰ درصد از دختران روستایی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی تأکید کرد: هم اکنون دسترسی به بهداشت و درمان در کشور، در بالاترین سطح می‌باشد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همه افراد جامعه باید از خدمات سلامت و بهداشتی به صورت یکسان برخوردار باشند و نقاط دور دست هم به اندازه پایتخت، دارای امکانات بهداشتی و درمانی باشد.

حریرچی تأکید کرد: مردم نباید برای دسترسی و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به استان‌های دیگر بروند، چرا که هزینه حمل و نقل برای افراد، بیشتر از هزینه این خدمات خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمامی خدمات بهداشتی و درمانی افراد جامعه برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است افزود: ارائه مطلوب این خدمات نیازمند حمایت و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌باشد.

به گفته حریرچی؛ دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی در چهارمحال و بختیاری هم مطلوب است و طرح‌های مراقبین سلامت، نظام ارجاع و نظام جامع سلامت به صورت ویژه در این استان اجرا می‌شود.

شاخص توسعهٔ انسانی [HDI] (Human Development Index) معیاری نسبی برای سنجش امید به زندگی، دسترسی به آموزش و سواد، و سطح زندگی مناسب، یا به شکل کلی، میزان استاندارد‌های زندگی در جوامع بشری است که با استفاده از سنجش میزان رفاه بویژه رفاه در میان کودکان و افراد با سنین پایین برآورد می‌شود.
از شاخص توسعهٔ انسانی می‌توان برای سنجش توسعه یافتگی کشور‌ها و تأثیر سیاست‌های اقتصادی بر استاندارد‌های زندگی استفاده کرد.

گفتنی است: در این آیین، مجید شیرانی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری معرفی، و از خدمات ارسلان خالدی‎فر رئیس سابق این دانشگاه قدردانی شد.

انتهای پیام/ش

تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار