عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: علی رغم اینکه در اوایل انقلاب با چالش جدی سیمان و مصالح ساختمانی روبرو بودیم، اما هم اکنون حدود ۷۰ میلیون تن مصالح سیمانی در کشور تولید می شود.

استفاده بتن در ساختمان پلاسکو زمینه‌ساز کاهش خسارات می‌شد/ چالش جدی مصالح ساختمانی در ایران وجود نداردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جشنواره ملی بتن و زلزله با بیان اینکه در دهه‌های گذشته همزمان با ساخت مسکن مهر، مصرف بتن در کشور افزایش یافته است، گفت: تحقیقات و آزمایشات مختلف نشان می‌دهد که در ساختمان‌های کشور میزان کیفیت بتن افزایش یافته اما همچنان با سطح ایده‌آل مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: در ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و اولین ظرفیت بزرگ در ایران وجود انجمن بتن و عضویت ۵ هزار نفر در این انجمن است که نشان‌دهنده وجود نخبه‌های بسیار بزرگ در کشور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: همه پروژه‌های عمرانی از جمله سدسازی و تونل‌سازی جزو سرمایه‌های ملی کشور به شمار می‌روند و ما برای افزایش کیفیت آنها باید از بتن‌ها و مصالح ساختمانی بسیار مرغوب استفاده کنیم.

کاتب تصریح کرد: حدود ۴ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند و ما نیرو‌های فنی و علمی را تربیت می‌کنیم اما باید به جای ایجاد رقابت‌های کمی، آن‌ها را به رقابت‌های کیفی ترغیب کنیم. ما باید بین دانشگاه‌ها و رقابت‌های کمی فاصله ایجاد کنیم تا دانشجویان و محققان برای رسیدن به کالا‌ها و تولیدات خود انگیزه‌های لازم را داشته باشند.

وی افزود: عمر سیمان در ایران به ۱۸۰ سال می‌رسد. سیمان و آب در ایران بیشترین نقش را در تولید کالا‌ها ایفا می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: علی رغم اینکه در اوایل انقلاب با چالش جدی سیمان و مصالح ساختمانی روبرو بودیم، اما هم اکنون حدود ۷۰ میلیون تن مصالح سیمانی در کشور تولید می شود و علاوه بر تأمین منابع داخلی توانسته‌ایم، سیمان و مصالح ساختمانی را به خارج از کشور صادر کنیم.

کاتب افزود: سیمان نقش بسیار موثری در مبارزه با تخریب و نگهداری ساختمان‌ها در حوادث غیر مترقبه دارد، به طور مثال در ساختمان پلاسکو اگر به جای استفاده از آهن آلات از بتن استفاده می‌کردند، میزان خسارت‌ها بسیار کاهش می‌یافت و ما شاهد به جای ماندن چنین خسارتی نبودیم.

وی افزود: مسئولان دو مأموریت برای حفظ سرمایه ملی برعهده دارند اولین ماموریت مربوط به کار‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی است و مأموریت دوم افزایش نظارت مسئولان بر استاندارد‌های ساختمان‌های بتنی است و ما باید نقش نظارتی را به دانشجویان این حوزه واگذار کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: من به عنوان یک قانونگذار نقش نظارتی بر اجرای قوانین را بر عهده دارم و باید تلاش کنم که سهم کیفیت مصالح ساختمانی در این بخش افزایش یابد.

کاتب با اشاره به اینکه تونل جاده هراز چندین سال است که افتتاح شده است، افزود: با این حال هر از چندگاهی به دلیل آنکه از کیفیت و بتن خوبی استفاده نشده، شاهد بسته شدن این تونل و جاده هستیم.

کاتب ادامه داد: باید سعی کنیم در پروژه‌های عمرانی به ویژه سد سازی و تونل سازی از بتن‌های بسیار مرغوب استفاده کنیم تا شاهد پس دادن آب در این پروژه‌ها نباشیم.

انتهای پیام/

لزوم استفاده از بتن های مرغوب در پروژه های عمرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار