معاون وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان منابع مالی در استان‌ها برای اجرای طرح بازآفرینی شهری خبر داد.

اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری استان‌هابه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز بزرگ زلزله بم گفت: باید به موضوع ایمنی در حوزه شهر و اصلاح ساخت و سازها به ویژه در محلات هدف و فرسوده بیشتر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ایران در مناطق زلزله‌خیز واقع شده است، افزود: طی امسال بیش از ۱۲۰ زلزله بالای ۴ ریشتری در کشور رخ داده که تمامی آنها و حتی حوادثی که احتمال وقوع آنها برای آینده پیش‌بینی می‌شد رخ داده و این امر نشان می‌دهد که باید مدیران شهری به گسل‌ها و پایداری شهر‌ها بیشتر توجه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور به ۲۰ درصد مساحت شهری سکونت می‌کنند و این به آن معنا است که تراکم جمعیتی در محلات فرسوده نسبت به سایر مناطق شهری بیشتر است و باید بیشتر از سایر مناطق مورد توجه قرار گیرند.

عشایری با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر در محلات هدف بازآفرینی شهر سکونت می‌کنند افزود: این ۲۰ میلیون نفر در ۵ میلیون واحد مسکونی ساکن هستند و طبق اطلاعات حدود ۳ ونیم میلیون واحد مسکونی دچار بد مسکنی بوده و نیازمند نوسازی و بازسازی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: رئیس جمهور در سی‌ونهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری اعلام کرد که ما بخش قابل توجهی از مشکلات را در اجرای برنامه بازآفرینی شهری برطرف می‌کنیم و تدوین این برنامه یک مسئله ضروری برای کشور به شمار می‌رود.

وی افزایش کیفیت زندگی و زیست پذیری شهر‌ها را از مهمترین اهداف بازآفرینی شهری دانست و گفت: باید تمامی ابعاد کالبدی و غیر کالبدی موجود در حوزه بازآفرینی شهری توجه شود و مسئله تاب‌آوری یک نمونه مهم و موثر در این بخش به شمار می‌رود.

عشایری با اشاره به اینکه سالانه یک صد هزار واحد مسکونی در کشور باید طبق برنامه بازآفرینی شهری ساخته شود افزود: برای اجرای این طرح دو راهکار از جمله تحقق برنامه اقدام مشترک برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در محلات هدف و ورود توسعه‌گران به طور جدی در این محلات از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: ما به هیچ وجه قصد نداریم که برای محلات تصمیم‌گیری کنیم و این مناطق باید نیاز و مشکلات خود را توسط شهرداری به یک برنامه اجرایی تبدیل کنند و مدیریت این طرح‌ها بر عهده فرماندار شهرستان‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: توسعه‌گران عمده‌ترین نقش را در محلات بازی می‌کنند به همین دلیل همواره اعلام کرده‌ایم که در حین عملیات اجرایی این بخش امتیازات بسیار خوبی به توسعه گران خواهیم داد.

وی یادآور شد: طبق آیین‌نامه اجرایی مصوبه طرح بازآفرینی شهر هزینه ساخت و ساز برای توسعه‌گر در محلات بافت‌های فرسوده به ازای هر متر ۳۰۰ هزار تومان پایین‌تر از سایر مناطق خواهد بود و این تفاوت مربوط به هزینه‌های غیر ساختمانی است و با هزینه مصالح ساختمانی مرتبط نیست.

عشایری با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های غیر ساختمانی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و اختصاص اراضی دولتی برای افزایش سرعت هرچه بیشتر برنامه بازآفرینی شهری از مهمترین اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه‌گر است، گفت: اختصاص اراضی دولتی و شهرداری‌ها در محلات هدف به برنامه بازآفرینی شهری نقش موثری در اجرای هرچه سریعتر این طرح دارد و هم اکنون در برخی از شهر‌ها این اقدام به مرحله اجرایی رسیده است.

وی افزود: تمامی مسیر‌های نابسمان از جمله گسل‌ها، نواحی باتلاقی، شبکه‌های فشار قوی و مناطق وقوع رانش در شهر‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند و اجرای طرح بازآفرینی شهری در آن‌ها ممنوع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: هم اکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار پروژه‌های بازآفرینی شهری قرار گرفته که تمامی آنها در اختیار استان‌ها توزیع شده و از میزان ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای مسکن و ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی اختصاص یافته که مسئولان استانی هزینه آن‌ها را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

کاهش هزینه‌های ساخت توسعه‌گران برای ورود به محلات هدف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار