استاد پژوهشگر رئیس بخش زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی از خطر انقراض در کمین ذخیره گاه‌های زرشک استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علی دادار استاد پژوهشگر رئیس بخش زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیکاری جوانان روستایی سبب شده تا این افراد به سوی برداشت محصولی همچون زرشک پیش روند تا با قیمت ناچیزی به فروش برسانند ، گفت: اما برداشت بی رویه زرشک موجب شده تا از زادآوری طبیعی آن‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: خوک و گراز‌ها از جمله حیواناتی هستند که از زرشک کوهی در این استان تغذیه می‌کنند که دانه‌های زرشک در معده و روده آنان فرآوری شده و این دانه‌ها بعد از دفع در طبیعت سبز شده و موجب می‌شود تا سطح ذخیره گاه‌های زرشک افزایش یابد.

دادار گفت: اما برداشت بی رویه این محصول از سوی انسان موجب شده تا سطح این زرشک‌ها به شدت در طبیعت کاهش یابد.

وی با اشاره به این که هشت گونه زرشک در استان وجود دارد که بعد از بررسی‌های به عمل آمده هیچ یک از این گونه‌ها در دیگر نقاط کشور یافت نشده است، افزود: بیشتر ذخیره گاه‌های زرشک در استان در نقاطی همچون شاه جهان، گاودره راز و جرگلان و مطقه حاتم خان شیروان دیده می‌شود.

وی در ادامه به گیاه شاه زیره نیز اشاره کرد و گفت: قیمت بالای این گیاه سبب شده سودجویان اقدام به برداشت بی رویه آن کنند حتی برخی از افراد این گیاه را به همراه پیاز آن از زمین خارج می‌کنند.

دادار با بیان اینکه این گیاه بیشتر در مناطقی همچون زیرگاه شیروان مشاهده می‌شود، هشدار دارد: نسل این گیاه مهم نیز در خطر انقراض قرار دارد.

انتهای پیام / ب 

خطر انقراض در کمین ذخیره گاه‌های زرشک خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.