فرماندار خمینی شهر با بیان اینکه 25 گورستان فعال در بافت قدیمی وجود دارد، گفت: برای دقت در ارائه آمار فوت به گورستان مرکزی و توجه ویژه به صدور گواهی فوت رسمی نیاز داریم.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمود مسلم‌زاده فرماندار خمینی شهر در جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان خمینی‌شهر با اشاره به سوم دی به عنوان روز ثبت احوال گفت: با توجه به اینکه در سیاست‌های خود برای اداره شهرستان، محله محوری را در نظر دارم و می‌خواهیم با برنامه و چشم‌انداز اقداماتی در سطح شهرستان انجام دهیم، نیاز است که آمار بروز و دقیقی از وضعیت تولد و مرگ، تعداد ازدواج و طلاق، جوانی و پیری جمعیت، میزان فراوانی جنسیت و... در دست داشته باشیم تا بتوانیم به هدف‌گذاری خود نزدیک شده و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به درستی انجام شود.

فرماندار خمینی‌شهر با بیان اینکه سیاست‌ها و اهداف کلان کشور نیز بر اساس این آمار و وضعیت جمعیتی کشور انجام می‌شود، افزود: طرح سرشماری نفوس و مسکن خروجی‌هایی دارد اما عقب است و نمی‌تواند آن سالنامه که با تأخیر ارائه می‌شود پایه خوبی برای هدف‌گذاری محله محوری باشد که برای هدف‌گذاری نیازمند آمار و ارقام و تحلیل‌های بروز از جامعه هستیم.

وی اضافه کرد: جلسات ثبت وقایع حیاتی برای تصمیم‌گیری در شهرستان مؤثر بوده و به تدوین اطلس جامع که در اولویت‌های فرمانداری خمینی‌شهر سیاست‌گذاری شده، کمک بسیاری می‌کند.

مسلم‌زاده با بیان اینکه حدود گورستان فعال محلی در بافت شهرستان خمینی‌شهر وجود دارد، تصریح کرد: انتظار داریم که شهرداری در سیاست کلان خود به آرامستان فردوس که به عنوان گورستان مرکزی شهر پیش‌بینی شده، توجه ویژه‌ای کند و زیرساخت‌های لازم را در آن منطقه به وجود آورد.

وی ابراز کرد: دفن مردگان در خمینی‌شهر در گورستان‌های محله‌ای است اما باید در درازمدت با کمک مردم و ایجاد فرهنگ دفن مردگان در آرامستانی خارج از شهر به صورت متمرکز و ساماندهی شده انجام شود، تفکرات مردمی را با ارائه خدمات و تبیین زیرساخت‌های مناسب می‌توان تغییر داد و باید در توسعه شهری تعریف‌های جدیدی داشته باشیم.

محمد توکلی در ادامه با ارائه گزارش از مرگ و میر در خمینی‌شهر گفت: طبق آمار به ازای هر یک هزار نفر در شهرستان 5 واقعه مرگ ثبت می‌شود که بر اساس جمعیت 330 هزار نفری شهرستان خمینی‌شهر، باید حدود یک هزار و 600 نفر ثبت فوت انجام و گواهی صادر شود که متاسفانه صدور گواهی فوت با این میزان برابری ندارد و در ثبت آمار فوت اختلاف بسیاری مشاهده می‌شود.

محمدرضا فلاح مسؤول آمار و اطلاعات سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمینی‌شهر با اعلام اینکه از میان آماری که جمع‌آوری می‌شود نیز 50 درصد گواهی فوت صادر نشده و به صورت دست نویس و استشهادی توسط مردم انجام می‌شود، تصریح کرد: در ثبت گواهی فوت، بخش اول این گواهی توسط ثبت احوال اطلاعات هویتی رصد و بخش دوم مربوط به علل فوت است که توسط شبکه بهداشت و درمان انجام می‌شود که باتوجه به آمار علل فوت می‌توان در جهت جلوگیری از مرگ و میرها مطالعاتی داشت و برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد.

وی در ادامه گفت: مشکل عمده‌ای که در ثبت موارد فوتی در شهرستان وجود دارد، گورستان‌هایی است که در بافت محلات قدیمی خمینی‌شهر وجود دارد که به صورت هیئت امنایی اداره شده و شهرداری نظارت دقیقی بر روی آن‌ها ندارد.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان خمینی‌شهر افزود: اگر شهرداری در آرامستان باغ فردوس که به عنوان گورستان متمرکز خمینی‌شهر ایجاد شده، امکانات و خدمات لازم را ارائه کند و طبق یک سیاست قطعه بندی‌هایی شود و غسالخانه، مرکز ثبت و صدور گواهی، آمبولانس و... در آن به وجود آید می‌توان نظارت دقیق‌تری بر روی دفن مردگان در شهرستان داشت.

وی با اشاره به اینکه سند فوت به لحظه صادر می‌شود که با تأخیر افتادن این موضوع مشکلات حقوقی به وجود می‌آورد، اضافه کرد: ثبت و صدور گواهی فوت منوط به گزارش پزشکی قانونی، گزارش نیروی انتظامی، گزارش پزشک معالج است و شبکه بهداشت و درمان نیز برای ثبت آن به دنبال علل فوت است.

 

انتهای پیام/م

برگزاری جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان خمینی‌شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.