پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین در گزارشی به بررسی سکوت خبری مرگ شاهزاده طلال بن عبدالعزیز پرداخت.

مرگ شاهزاده طلال در سکوت خبری/ چرا ملک سلمان خبر مرگ برادرش را با تاخیر زیاد رسانه‌ای کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی "الخلیج آنلاین" نوشت: شاهزاده طلال بن عبدالعزیز  فرزند هجدهم ملک عبدالعزیز، اولین پادشاه و بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی و برادر بزرگتر ملک سلمان، پادشاه کنونی این کشور در سکوت خبری درگذشت.

به نوشته این پایگاه، خبرها حاکی از این بود که طلال بن عبدالعزیز چند ماه پیش در اعتراض به بازداشت پسرش ولید بن طلال و برادرانش در چارچوب بازداشت هایی که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی چندی پس از تصدی این پست در سال 2017 انجام داد، اعتصاب غذا کرده بود.

بر پایه این گزارش، درگذشت شاهزاده طلال از طریق توییت هایی اعلام شد که برخی اشخاص از خاندان حاکم دیروز در صفحه های معتبر خود در توییتر منتشر کرده بودند این در حالی است که دفتر پادشاه سعودی این خبر را بسیار با تاخیر اعلام کرد و این موضوعی غیرمعمول در خاندان سلطنتی سعودی است.


بیشتر بخوانید: برادر پادشاه عربستان درگذشت


به نوشته این پایگاه، عربستان پس از ساعت ها تاخیر خبر درگذشت شاهزاده طلال را در بیانیه ای که از دفتر پادشاهی صادر شد به صورت رسمی اعلام کرد.

پیشتر پایگاه "میدل ایست آی" فاش کرد: شاهزاده طلال بن عبد العزیز از دهم نوامبر سال 2017 در اعتراض به بازداشت های چهارم نوامبر که شامل سه نفر از فرزندانش از جمله شاهزاده ولید بن طلال هم شد، اعتصاب غذا کرد. در آن زمان برخی منابع فاش کردند شاهزاده طلال در یک ماه، ده کیلو وزن کم کرد و پزشکان در بیمارستان ملک فیصل ریاض با سوند به وی غذا خوراندند.

خبرگزاری آناتولی هم در خبری نوشت: خاندان حاکم در عربستان، شاهزاده طلال بن عبدالعزیز "نماد اصلاح طلبی" و برادر ملک سلمان، بن عبدالعزیز پادشاه سعودی را از دست داد.

این خبرگزاری نوشت: وی پس از مدت‌ها تحمل بیماری درگذشت؛ نه رسانه‌ها و نه خانواده وی که یکی از فرزندان برجسته این خانواده، ولید بن طلال میلیاردر سعودی است، درباره جزئیات این بیماری چیزی اعلام نکردند.

به نوشته آناتولی، تاریخ زندگی شاهزاده طلال، به رویکرد اصلاح طلبانه‌اش معروف است. با وجود مناصب دولتی، وی هرگز از این رویکرد فاصله نگرفت. طلال در بسیاری از موارد با مسئولان حاکم در عربستان در چارچوب اصلاحاتی که معلوم نشد که با آن در صدد قدرت گرفتن است یا خیر، اختلاف داشت. اما بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات منتشر شده درباره شخصیتش که خاندان حاکم هم آن را تکذیب نکرد، وی همیشه خواستار اصلاحات شفاف بود.

در سال 1958 در نتیجه اختلافات در خاندان حاکم سعودی بر سر چگونگی حکمرانی، شاهزاده طلال ریاست جنبشی را که در تاریخ به جنبش "شاهزادگان آزاده" معروف شد، بر عهده گرفت. این جنبش با هدف ایجاد اصلاحاتی که آل سعود را از حکمرانی و تاج و تخت دور می کرد و خواستار تاسیس و تشکیل قانون اساسی و نظامی پارلمانی بود تاسیس شد. این نظام، خواستار مشخص شدن حیطه اختیارات پادشاه و اعطای حقوق شهروندان بوده است.

طلال در نوامبر سال 2011 از منصبش در "هیئت بیعت" که وظیفه نظارت بر انتقال قدرت در عربستان را بر عهده داشت استعفا کرد بدون اینکه علت این استعفا اعلام شود؛ اقدامی که در عربستان بسیار نادر و کم سابقه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار