رسانه‌های سعودی از درگذشت شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، برادر بزرگتر ملک سلمان پادشاه عربستان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه عکاظ عربستان امروز از درگذشت شاهزاده طلال بن عبدالعزیز در سن 88 سالگی خبر داد.

طلال بن عبدالعزیز فرزند هجدهم ملک عبدالعزیز، اولین پادشاه و بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی، و برادر بزرگتر ملک سلمان پادشاه کنونی این کشور بود.  وی همچنین پدر ولید بن طلال، سرمایه گذار میلیاردر سعودی بود.

این شاهزاده سعودی در 15 آگوست سال 1931 در ریاض متولد شد و در طول دوران زندگی خود، مناصب متعددی را در ساختار حکومت عربستان تجربه کرد.

طلال در سال 1953 میلادی به عنوان وزیر حمل و نقل انتخاب شد و تا سال 1955 یعنی زمانی که به عنوان معاون وزیر دارایی برگزیده شد، این سمت را بر عهده داشت. وی در سال 1961 میلادی به عنوان وزیر دارایی منصوب شد و یکسال پس از آن با ترک وزارت، به عنوان سفیر عربستان در فرانسه انتخاب شد.

وی در سال 1958 به همراه چهار نفر از برادرانش و در پی تنش‌های حاصل شده میان ملک سعود (پادشاه وقت عربستان) و شاهزاده فیصل (ولیعهد وقت عربستان)، «جنبش شاهزادگان آزاد» را تأسیس کرد و خواهان ایجاد شورایی ملی و دور کردن خاندان آل‌سعود از امور حکومتی شد.

طلال پس از راه‌اندازی این جنبش، عربستان را به مقصد مصر ترک کرد و مورد استقبال جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور پیشین مصر قرار گرفت. پس از این اقدام، گذرنامه دیپلماتیک وی از سوی ملک سعود باطل شد و به همین دلیل وی تا زمان به قدرت رسیدن ملک فیصل در مصر باقی ماند. پس از آن به وی اجازه داده شد با شرط عدم مداخله در امور حکومتی به عربستان بازگردد.

شاهزاده طلال در 16 نوامبر 2011 از هیئت بیعت عربستان استعفا داد. این استعفا سه هفته پس از آن بود که برادر ناتنی وی، شاهزاده نایف به عنوان ولیعهد معرفی شد. وی معتقد بود پادشاهی عربی باید به پادشاهی قانون اساسی تغییر پیدا کند؛ چرا که سلطنت مطلقه با این زمانه سازگار نیست و انتظار فروپاشی عربستان مانند شوروی سابق می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار