روستا با تأکید بر اینکه در ایران فقر نداریم، بلکه فقر را می‌سازیم، گفت: هیچ مدیر دولتی به اندازه خود مردم درک درستی از توسعه ندارند.

در ایران فقر نداریم، بلکه فقر را می‌سازیم/ ۸۵ درصد شهرداری‌ها توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منا عرفانیان عضو هیئت مدیره شرکت عمران بازآفرینی شهری در نخستین دوره آموزشی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری در دورانی که وظیفه اجرایی بر عهده داشته و به عنوان شرکت عمران بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شناخته می‌شود در چهار دوره پیگیری نوسازی بافت‌های فرسوده را انجام داده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران بازآفرینی شهری ادامه داد: در دوره اول و ابتدای دهه ۸۰ دولت با دخالت مستقیم خانه‌های فرسوده را خریداری کرده بود، ولی بافت‌های تخریب شده را به همان صورت رها کرد و ما هم اکنون در شهرها با معضل بافت‌های تخریب شده مواجه هستیم.

وی افزود: دوره دوم مربوط به بعد از زلزله بم بود و شورای عالی شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده و تجمیع ریزدانه‌ها و مقاوم‌سازی بافت‌ها را تصویب کرد و در این دوره دولت به صورت مستقیم مداخله کرد و ما مشارکت مردمی را در این دوره شاهد نبودیم.

عرفانیان اظهار کرد: تصویب سند ملی توانمند سازی در دولت و قانون احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در مجلس انجام شد ولی نتیجه چندان موثری نداشت در دوره چهارم که از سال ۹۲ آغاز می‌شود سند ملی راهبردی احیای بافت‌های نابسمان شهری در هیئت دولت تصویب شده و ما رویکرد بسیار دقیقی در اجرای این طرح را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در این دوره مشارکت مردم تغییر کرد، اما علی‌رغم همه اقدامات وضعیت شهرها بهتر از قبل نشده و زندگی در مناطق نابسمان شهری از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران بازآفرینی شهری توضیح داد: یکی از نگرش‌های جامعه تخصصی شهرسازی، برنامه‌ریزی شهری و تحقیق جهت مفهوم اصلی بازآفرینی شهری است.

مدیریت‌های شهری به شدت ضعف مالی دارند

در ادامه این مراسم مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه مسائل شهری در حین آنکه پیچیده هستند نیاز به ساده سازی دارند و هر بار باید واژه جدیدی در این بخش تعریف شود.

وی گفت: با دو مشکل در مقیاس کلان و مقیاس برنامه‌ریزی شهری مواجه هستیم و تا زمانی که این مشکلات حل نشود مسائل شهری همچنان باقی می‌ماند.

روستا اظهار کرد: برخی پدیده‌های شهری نوظهورند به طور مثال مشکل ریزگردها که باعث شده بخش زیادی از بیماریها در سالهای اخیر افزایش یابد که حل این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است.

وی با بیان اینکه مشکل حاشیه نشینی ناشی از مهاجرت روستایی را در ۷ سال گذشته حل کرده بودیم، افزود: در یکی دوسال اخیر به دلیل خشکسالی شاهد مهاجرت مجدد روستاییان به حاشیه شهرها هستیم.

روستا با بیان اینکه ما در ایران فقر نداریم، بلکه فقر را می‌سازیم، گفت: نگاه ما به توسعه بازآفرینی شهری غلط است و هیچ مدیر دولتی به اندازه خود مردم درک درستی از توسعه ندارند و باید مشارکت مردم در بودجه نویسی توسعه بازتعریف شود.

وی تصریح کرد: الزاما همه‌چیز با پول حل نمی‌شود، اگر نگاه به برنامه‌ریزی شهری تغییر کند می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

روستا اظهار کرد: بازآفرینی شهری پول نیست گاهی فردی یک ساختمان تاریخی را بازسازی می‌کند که یک دستگاه از انجام آن مستأصل است.

وی تأکید کرد: ۸۵ درصد شهرداری‌ها توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند و ستاد‌های شهری به شدت با ضعف بنیه مالی روبه‌رو هستند.

روستا گفت: مجلس از ما می‌خواهد سالی ۲۷۰محله را بازسازی کنیم که این نگاه تصورات غلط از بازآفرینی شهری است و باید با کمک مردم این نگاه را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار