آسوشیتد پرس:

اردوغان جرقه خروج نیروهای آمریکا از سوریه و استعفای متیس را روشن کرد

رسانه‌های آمریکا می‌گویند گفتگوی تلفنی هفته گذشته سران آمریکا و ترکیه باعث تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه و استعفای وزیر دفاع این کشور شده است.

اردوغان جرقه خروج نیروهای آمریکا از سوریه و استعفای متیس را روشن کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتد پرس گزارش داد که  گفتگوی تلفنی هفته گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، باعث تصمیم جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، برای ترک کاخ سفید  شده است.

آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام آگاه آمریکایی و یک منبع ترکیه‌ای این خبر را مخابره کرده است. به گفته این منابع گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ در 14 دسامبر انجام شده است، یعنی یک روز پس از آنکه مایک پمپئو و مولود چاووش اوغلو، وزرای خارجه آمریکا و ترکیه، توافق کردند سران دو کشور درباره تهدیدهای اردوغان مبنی بر عملیات نظامی علیه کُردهای تحت حمایت آمریکا در سوریه رایزنی کنند.

این منابع مدعی‌اند رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این همتای ترکیه‌ای خود را متقاعد کرده بود  نیروهای آمریکایی در سوریه را در معرض خطر قرار ندهد، در چرخشی صد و هشتاد درجه‌ای، سرانجام در کنار اردوغان کنار گرفت. درحالی که پمپئو، متیس و دیگر مقامات امنیت ملی تلاش داشتند او را از این تصمیم منصرف کنند.

یکی از این منابع که در جریان این مباحث قرار داشته به آسوشیتد پرس گفته است: «موضوعات مورد بحث بسیار جدی بودند. همه می‌گفتند باید ترامپ از تصمیمش منصرف شود و تلاش کنیم پیروزی کوچکی به اردوغان پیشنهاد دهیم، مثلا کنترل مناطق مرزی (سوریه) یا چیزی شبیه این».

گفته می‌شود اردوغان (در این تماس تلفنی) در موقعیت‌های مختلف به ترامپ یادآوری کرده که گفته است تنها دلیل حضور نیروهای آمریکا در سوریه درهم‌شکستن داعش است و هم‌اکنون این گروه تروریستی نزدیک به 99 درصد شکست خورده است.

به گفته این منابع آگاه، رئیس‌جمهور آمریکا پس از تماس تلفنی اردوغان، فوراً از جان بولتون، مشاور امنیت ملی، پرسید به صورت مشخص توضیح دهد چرا نیروهای آمریکا در سوریه همچنان حضور دارند و آیا اردوغان درست می‌گوید.

جان بولتون نیز در پاسخ به ترامپ اظهار کرد مایک پمپئو، جیمز متیس، جیم جِفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، و بِرت مک گورت، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف (به اصطلاح) ضد داعش، نیز اظهارت اردوغان را تأیید می‌کنند و تروریست‌های داعش تنها یک درصد قلمرو گذشته خود را تحت اشغال دارند. با این حال جان بولتون همزمان تأکید کرد که تیم امنیت ملی توافق دارند که پیروزی بر داعش باید «همیشگی» باشد.

این مقامات آگاه در ادامه افزودند که تصمیم ترامپ به خروج نیروهای آمریکا از سوریه موجب شگفتی اردوغان و بولتون شده است. گرچه اردوغان نسبت به خروج فوری نیروها هشدار داده است، ترامپ تأکید کرده بود پس از پایان این مکالمه تلفنی به وعده خود عمل خواهد کرد. این موضوع را روزنامه ترکیه‌ای «حُریت» نیز تأیید کرده است.

بنا به گزارش آسوشیتد پرس، جمیز متیس و دیگر مقامات بلندپایه، در تمام طول هفته گذشته تلاش کردند تصمیم ترامپ را تغییر دهند اما موفق نشدند تا اینکه در 20 دسامبر متیس متن استعفای خود را تقدیم ترامپ کرد.

استعفای متیس پس از تصمیم  چهارشنبه گذشته دونالد ترامپ برای خروج 2 هزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه اعلام شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار