اسکای نیوز در گزارشی به بررسی علت استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا به عنوان چندمین وزیری که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، پرداخت.

چرا جیمز متیس دولت ترامپ را ترک کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسکای نیوز با اشاره به استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، گزارش داد استعفای متیس از اختلافات وی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پرده برداشت.

وزیر دفاع آمریکا در اقدامی که نشان‌دهنده وخامت بحران بین پنتاگون و کاخ‌سفید است، استعفا کرد. متیس یک روز پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن همه نیروهای آمریکایی از سوریه، این کار را انجام داد. متیس در پیامی به رئیس جمهور آمریکا، از تشدید اختلاف‌نظر بین وی و ترامپ سخن گفت.

گزارشگر این شبکه گزارش داد: جیمز متیس دولت رئیس جمهور آمریکا را ترک کرد. بر اساس پیام جیمز متیس به ترامپ، اختلاف دیدگاه بین این دو تن، موجب استعفای وی شد. متیس گفت وی از دولت کنار می رود تا رئیس جمهور آمریکا بتواند وزیر دفاعی تعیین کند که افکار وی با افکار ترامپ همگرایی داشته باشد.

متیس گفت دیدگاه وی درباره جهان مبتنی بر ائتلاف های سنتی و مقابله با طرف های خبیث، با دیدگاه های رئیس جمهور آمریکا مغایرت دارد. وی با بیان این اظهارات، به شکل تلویحی از بی‌توجهی ترامپ به نزدیکترین متحدان آمریکا انتقاد کرد.


بیشتر بخوانید: وزیر دفاع آمریکا استعفا داد


از سوی دیگر، ترامپ گفت طی مدت خدمت متیس، پیشرفت گسترده ای به ویژه در خصوص خرید تجهیزات جدید جنگی محقق شد. وی افزود متیس در خصوص این قضیه که برخی متحدان و دیگر کشورها سهمیه های نظامی خود را پرداخت کنند، به وی بسیار کمک کرد. اما اظهارات ترامپ در خصوص متیس، از شدت تنش بین آنها نمی‌کاهد.

متیس همواره در خصوص عقب‌نشینی شتابزده از سوریه هشدار داد و گفت این کار چه بسا اشتباه فجیع راهبردی باشد. با توجه به موضع گیری ترامپ، این کار به منزله سیلی به چهره متیس است، اما شاید بتوان گفت این کار غافلگیرکننده نبوده است، زیرا این دو تن در خصوص بسیاری مسائل، از جمله توافق هسته‌ای ایران (برجام) اختلاف‌نظر داشتند. در حالی که ترامپ از این توافق خارج شد، متیس از برخی بخش های آن حمایت می کرد.

از جمله تصمیم های مغایر با توصیه‌های متیس این است که ترامپ سه شنبه گذشته به پنتاگون دستور داد فرماندهی نظامی نیروی فضایی را تاسیس کند. این در حالی بود که می‌دانست وزیر دفاع آمریکا در گذشته گفته بود این کار هزینه بر و بی‌فایده است.  پیش‌بینی می شود با استعفای متیس، متحدان نظامی آمریکا دچار آشفتگی شوند و سوال هایی درباره میزان پایبندی جانشین وی به معاهده‌های بین‌المللی از جمله معاهده های مربوط به ناتو مطرح کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار