در راستای تأکیدات مداوم مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هرگز از پیشرفت علمی کشور کوتاه نخواهند آمد، به ۶۲ راهبرد و راهکار در راستای استحکام بخشی به قدرت تولید ملی اشاره می‌شود.

۶۲ راهکار برای تبدیل علم به ثروتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیای پیچیده علمی و صنعتی امروز، هر کشوری که بخواهد در معادلات بین‌المللی عزت و استقلال خود را حفظ کند چاره‌ای جز آن ندارد که به مرز‌های نوین دانش دسترسی پیدا کند. امروزه اقتدار هر کشوری بستگی به میزان قدرت علمی آن کشور دارد و همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند: اقتدار علمی، اقتدار سیاسی و اقتصادی را نیز بدنبال دارد.

بر این اساس علم و فناوری و پژوهش و نوآوری ارکان اصلی پیشرفت مبتنی بر دانایی محوری است که می‌بایست در تمام برنامه‌ریزی‌ها محور تصمیم‌گیری باشد.

در ذیل به مناسبت هفته پژوهش و در راستای تأکیدات مداوم مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هرگز از پیشرفت علمی کشور کوتاه نخواهند آمد، به ۶۲ راهبرد و راهکار علمی، پژوهشی و فناوری در راستای استحکام بخشی به قدرت تولید ملی و تبدیل علم به ثروت و توسعه و پیشرفت علمی و صنعتی کشور که اجرای آن‌ها مدیرانی توانمند و جهادی را می‌طلبد اشاره می‌شود:


بیشتر بخوانید: علم بهتر است یا ثروت از نگاه احسان علیخانی + فیلم


۱- اتخاذ سازکار تشویقی و ترجیهی جهت ترغیب نخبگان و دانشمندان به پژوهش‌های فناورانه منجر به خود کفایی و پرهیز از انجام پژوهش‌های غیرضرور و ناکارآمد.

۲- توسعه مراکز تخصصی و تحقیقاتی استانداردسازی توسط بخش خصوصی بمنظور ارائه خدمات تخصصی در راستای بالا بردن سطح رقابت، نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی بر پایه استاندارد‌های به روزرسانی شده از سوی سازمان استاندارد ملی ایران و تشویق صنعتگران به ارتباط با این مراکز

۳- توسعه هدفمند و برنامه محور شرکت‌های تعاونی دانش بنیان بعنوان پل ارتباطی بین دانشگاه، صنعت و نیاز کشور

۴- برنامه‌ریزی تشویقی در جهت حمایت ویژه از توسعه فناوری‌های نانو و بیو و اتخاذ سازوکار لازم بمنظور تسهیل و تسریع در تجاری سازی این محصولات در راستای توسعه صادرات مبتنی بر فناوری‌های نوین و پیشرفته.

۵- احداث شهرک‌های صنعتی دانش بنیان و برنامه ریزی در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشترک زیر‌بنائی، فنی و مهندسی، طراحی، IT و دیگر خدمات مورد نیاز واحد‌های مستقر با هدف کاهش سطح سرمایه گذاری و هم افزایی و ارتقاء بهره وری در کشور.

۶- برنامه‌ریزی لازم در جهت جذب نخبگان و نیرو‌های ماهر و متخصص در بدنه دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های صنعتی در راستای ارتقاء سطح علمی کارشناسی دستگاه‌ها و توانبخشی علمی واحد‌های صنعتی.

۷- هدایت هدفمند و ماءموریت گرای پارک‌های علم و فناوری در جهت توسعه شرکت‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان با هدف خود اتکایی در تولید مواد اولیه صنعتی وارداتی مورد نیاز بخش صنایع کشور.

۸- بهره گیری از دیدگاه‌های تخصصی پژوهشگران، دانشمندان و نخبگان در جهت هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی و تأسیس قطب‌های پژوهشی منجر به تولید کالا‌های با فناوری نوین و پیشرفته (HI-TECH) بر پایه مزیت‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای و استانی در کشور.

۹- ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی و اقدامات نوآورانه در راستای توسعه و پیشرفت کشور از طریق تقاضا محور نمودن پژوهش، فناوری و نوآوری.

۱۰- رقابت پذیری در برگزاری سالانه جشنواره ورود یافته‌های پژوهشی و نوآوری به چرخه صنعت در راستای سرعت در پیشرفت و شتاب در تجاری سازی.

۱۱- شناخت و تکمیل کلیه حلقه‌های مرتبط با صنعت در جهت سرعت در پیشرفت و شتاب در شکوفایی صنعتی کشور

۱۲- تأسیس حلقه‌های پژوهشی و فناوری دانش بنیان برپایه مزیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها بمنظور بهره گیری از توانمندی‌های علمی و عملی نیرو‌های نخبه و کارآمد در پیشرعت علمی و صنعتی کشور.

۱۳- برگزاری سالانه نمایشگاه‌های موضوعی متکی بر پژوهش و فناوری‌های برتر استانی در جهت اشاعه نگاه فناورانه و رقابت پذیر منجر به تولید و تقدیر از نخبگان و فناوران برجسته استانی و کشوری.

۱۴- اتخاذ سازوکار لازم در جهت تدوین واجرای شعار بر زمین مانده "نظام ملی علمی فناوری و نوآوری" در جهت تکمیل چرخه پژوهش، فناوری و تولید در کشور.

۱۵- برگزاری مسابقات موضوعی کیفی کالا‌های مبتنی بر فناوری برتر در جهت بالا بردن کیفیت رقابت پذیر محصولات صنعتی در سطح کشور؛ و معرفی آن‌ها به عنوان نشان‌های (برندهای) برتر کشوری

۱۶- تأسیس مراکز رشد علمی و عملی خصوصاً در مناطق محروم و مستعد توسط «واحد اقشار بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین» و حمایت از آن‌ها در جهت شکوفایی استعداد‌ها و توانمندی‌های محروم منطقه ای.

۱۷- رتبه بندی دانشگاه‌ها بر پایه پژوهش‌های فناورانه منجر به تولید به منظور ورود رقابت پذیر دانشگاه‌ها به چرخه صنعت و نیاز جامعه

۱۸- برگزاری سالانه و موضوعی جشنواره تجاری سازی پژوهش، فناوری و نوآوری‌های برتر کشوری در جهت سرعت بخشی در تبدیل علم به ثروت.

۱۹- ورود صاحب‌نظران و نخبگان به بررسی راهبرد مهم بر زمین مانده" اقتصاد علم" و "مدیریت فناوری کشور" در جهت ارتقاء بهره وری علمی و هدفمندی و هم افزایی در پیشرفت صنعتی کشور که متأسفانه کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

۲۰- تشکیل شورای هماهنگی راهبردی نوین آموزش عالی استانی با رویکرد جدید در جهت ایجاد هماهنگی و ساماندهی در پذیرش دانشجو، بازنگری در رشته‌های تحصیلی، هدفمندی در ایجاد رشته‌های جدید و توسعه تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح علمی دانشگاهها، هماهنگی در پژوهش و هم افزایی در تبدیل علم به ثروت، ارتقاء نقش دانشگاه در ورود به چرخه پیشرفت صنعتی استان، حضور فعال دانشگاه در رفع موانع شکوفایی مزیت‌های استانی و تخصصی نمودن کارگرو‌های استانی با بهره گیری از سرمایه‌های علمی دانشگاه‌ها و...

۲۱- تأسیس موزه‌های نوآوری و شکوفایی بمنظور ارائه مستمر ابداعات و اختراعات، نوآوری‌ها و شکوفایی‌های استانی و کشوری در جهت ترغیب و رشد استعداد‌های برتر در راستای توسعه و پیشرفت کشور.

۲۲- رقابت هدفمند و موضوعی دانشگاه‌ها از طریق برگزاری مسابقات علمی بین دانشگاهی بمنظور رقابت در آموزش و ارتقاء کیفی دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از استعداد‌های برتر دانشجویی در جهت توسعه و تعالی علمی کشور.

۲۳- تأسیس پارک‌های ایده پژوهی بمنظور نقد و بررسی و ارائه سیر علمی ایده‌های پژوهشی تا محصول در جهت شکوفایی استعداد‌های برتر و بالابردن قدرت خلاقیت و نوآوری در فضای فکری و اجتماعی جوانان.

۲۴- ترغیب و الزام دانشگاه‌ها به تأمین بخشی از اعتبارات خود از طریق ورود علمی و عملی دانشگاه‌ها به چرخه صنعت و پیشرفت کشور از طریق ارائه خدمات پژوهشی تقاضا محور و مأموریت گرا به واحد‌های تولیدی در جهت ارتقاء کیفی کالا‌های تولیدی و نوسازی واحد‌های صنعتی در سطح کشور

۲۵- تأسیس "پژوهشگاه‌های نوین فناوری و نوآوری" با هدف ارائه همزمان آموزش و پژوهش فناورانه از طریق پذیرش دانشجویان خلاق، مبتکر و فناور در جهت بکارگیری استعداد‌های برتر علمی و مهارتی در کسب پرشتاب قله‌های علمی و فناوری در توسعه و پیشرفت کشور.

۲۶- نوسازی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای به تجهیزات مدرن و پیشرفته بمنظور ایجاد مهارت در فارغ‌التحصیلان سطوح عالی دانشگاهی در راستای کاربردی و مهارتی نمودن علوم.

۲۷- هماهنگی در آموزش و مهارت با هدف کاربردی نمودن آموزش و اعطاء مدارک علمی مهارتی از طریق ارتباط مستمر و هدفمند بین دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی آموزشی فنی و حرفه‌ای در کشور

۲۸- برنامه‌ریزی لازم جهت تحول در آموزش از طریق نوآوری در تأسیس رشته‌های مبتنی بر کارآفرینی‌های نوین بر پایه کسب دانش و مهارت و نیاز آفرزنی جدید در جامعه بمنظور بالا بردن زیرساخت‌های علمی، فنی و مهارتی در حوزه‌های مختلف مورد نیاز مردم در جهت رفاه، ایجاد اشتغال و ارتقاء دانش عمومی در جامعه.

۲۹- تشویق برنامه محور نخبگان به ارائه ایده‌های نو آورانه و ایجاد هماهنگی لازم با مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی در جهت عملیاتی نمودن ایده‌های نوین کاربردی و موردنیاز کشور

۳۰- تاءسیس سامانه اعلام پروژه‌های پژوهشی و فناوری مورد نیاز بخش‌های خصوصی ودولتی در جهت فراخوان رقابت پذیر نیرو‌های فناور، نوآور و پژوهشگر در سطح کشور.

۳۱- اتخاذ سازوکار لازم جهت تشویق رقابت‌پذیر بخش‌های صنعتی در جذب نیرو‌های نخبه، فناور و نوآور به عنوان اقدامی تحول گرا در جهت اعتلای علمی صنعتی کشور

۳۲- برگزاری مسابقات موضوعی علمی و فناوری با هماهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جهت تشویق دانشجویان و پژوهشگران به ارائه رقابت پذیر فناوری‌های نوین منجر به محصول.

۳۳- هماهنگی و هم افزایی در عملیاتی سازی طرح‌های تحقیقاتی کلان زیربنایی با رویکرد ملی و اثر بخشی کشوری باهماهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و محوریت معاوت علمی و فناوری رئیس‌جمهور.

۳۴- تشکیل کمیته‌های برنامه‌ریزی ارتقاء دانش عمومی در جهت اشاعه دانایی محوری در جامعه با هماهنگی و همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و رسانه ملی

۳۵- ساماندهی و ارتقاء نقش عملیاتی انجمن‌های علمی و صنعتی در چرخه توسعه و پیشرفت صنعتی کشور با همکاری وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری و صنعت معدن و تجارت و با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور.

۳۶- تاسیس هدفمند و موضوعی شرکت‌های مهندسی ارتقاء کیفیت کالا با بهره گیری از روش‌های نوین علمی در جوار قطب‌های صنعتی در سطح کشور.

۳۷- تاسیس رشته‌های نوین استانداردسازی کالا و خدمات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهسی کشور.

۳۸- برنامه ریزی لازم جهت هم افزایی و هماهنگی "پژوهش، مهارت و رقابت"در نظام آموزشی کشور.

۳۹- تحول در نظام آموزشی کشور بر پایه به روز رسانی علمی و عملی متون درسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور متناسب با مقتضیات زمانی در کشور.

۴۰- تحول در ساختار پژوهشی نظام دانشگاهی کشور بر پایه شکوفایی استعداد‌های نخبه از طریق تدوین سازوکار جدید پژوهش محوری در دانشگاهها.

۴۱-پیاده‌سازی الگوی پیشرفت صنایع الکترونیک دفاعی و هسته‌ای در جهت تحقق شعار ما می‌توانیم در تمامی عرصه‌ها از طریق تجمیع همزمان ۶ مؤلفه اصلی: پژوهش، فناوری، نوآوری، سرمایه‌گذاری، تولید، رقابت‌پذیری و بازاریابی به‌عنوان ارکان اصلی برنامه‌ریزی عملیاتی مبتنی بر تبدیل علم به ثروت و ایده به تولید در راستای اشتغال‌زایی گسترده برای نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار.

۴۲- اتخاذ سازوکار لازم در جهت هدفمندسازی پایان نامه‌های تحصیلی در جهت خود اتکایی کشور و رفع مشکلات و معضلات جامعه

۴۳- تشکیل "شورای خود اتکایی صنعتی کشور" مرکب از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط به منظور احصاء و تعین قله‌های خودکفایی و ایجاد هم افزایی در توانمندی‌های علمی و عملی کشور در راستای استحکام بخشی به قدرت تولید ملی و رفع نیاز کشور از واردات کالا‌های اساسی و زیرساختی صنعتی از خارج از کشور.

۴۴- تاءسیس سازمان نوین نظام مهندسی صنعت بمنظور نظارت فناورانه بر تاسیس واحد‌های صنعتی با هدف تولید کالا‌های مبتنی بر فناوری‌های برتر و نظارت بر ارتقاء کیفی محصولات و گسترش واحد‌های تحقیق و توسعه (R & D) در جهت ممانعت از استهلاک علمی فناوری در صنعت کشور

۴۵-افزایش ضریب نفوذ توان علمی کشور در چرخه تولید از طریق تأسیس قطب‌های علمی و صنعتی مأموریت گرا و تحول ساختاری در فعالیت پارک‌های علم و فناوری در جهت ورود دانشگاه‌ها به قلب صنعت کشور.

۴۶-ایجاد معاونت اشتغال و کارآفرینی در ریاست جمهوری و کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به‌عنوان بازو‌های عملیاتی شورای عالی اشتغال کشور در جهت سازماندهی جهاد عظیم مبارزه ملی با بیکاری.

۴۷-ایجاد شهرک‌های دامداری و صنایع تبدیلی کشاورزی متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای در جوار روستا‌ها با حفظ هویت روستا‌ها و محوریت در تولید.

۴۸-تدوین نظام جامع مدیریت بحران آب در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب بر پایه بررسی‌های سرزمینی و آب و هوایی و بهره‌گیری از دانش روز و فناوری‌های نوین و استفاده از تجارب موفق جهانی.

۴۹-ایجاد سازوکار لازم و اعطای تسهیلات جهت تأسیس شرکت‌های مهندسی استانداردسازی، ارتقاء کیفیت کالا و خدمات و افزایش بهره‌وری توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز تحقیق و توسعه پشتیبان واحد‌های تولیدی و صنعتی، به‌منظور رقابت‌پذیر نمودن کیفیت کالای واحد‌های تولیدی و کاهش قیمت تمام‌شده در رقابت با بازار‌های جهانی

۵۰-ایجاد مراکز مهندسی ایده تا تولید در حوزه‌های مختلف توسط نخبگان، فناوران و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جهت تسهیل در تأسیس واحد‌های تولیدی و اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاری در پیشرفت تولید، استانداردسازی، رقابت‌پذیری و حمایت علمی، فنی و پژوهشی و به‌روزرسانی کیفیت کالا بعد از تولید و بازاریابی در راستای استحکام‌بخشی به تولید و رقابت‌پذیری در بازار جهانی.

۵۱-ایجاد سازوکار لازم جهت ارتقاء و تأیید رقابت‌پذیر کالا‌های داخلی با مشابه خارجی در سازمان ملی استاندارد ایران و اعلام منع ورود این کالا‌ها به داخل کشور بر اساس تأمین نیاز داخلی و ارتقاء کیفیت کالا‌های ساخت داخل.

۵۲-تحول در نظام صادرات و واردات کشور با هدف رشد تولید ملی و استحکام‌بخشی به قدرت ملی ساخت داخل از طریق صادرات رقابت‌پذیر کالا، مبارزه برنامه محور با قاچاق کالا و ارز، تحول در بسته‌بندی و برند سازی کالا‌های ویژه ایرانی، منع خام فروشی و گسترش فرآوری در داخل کشور و ممانعت از ورود کالا‌های مشابه ساخت داخل و کالا‌های غیرضرور و ارز بر در جهت ارتقاء کیفیت، پیشرفت و رقابت‌پذیری کالا‌های ساخت داخل.

۵۳-تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشاورزی کشور باهدف شناخت کامل ویژگی‌های سرزمینی و آب و هوایی با بهره گیری از توامندی‌های علمی و پژوهشی کشور به‌منظور برنامه‌ریزی نوین در حوزه‌های کاشت، داشت و برداشت و مدیریت سطح زیر کشت متناسب با نیاز کشور.

۵۴-تحول در نظام ارتقاء اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، با هدف تغییر رویکرد از مقاله پردازی به کاهش گسل علم تا عمل و ورود دانشگاه‌ها به قلب تحقیق و توسعه فناوری‌های برتر و تلاش در دستیابی به قله‌های رفیع پیشرفت علمی و صنعتی کشور، در راستای حرکت پر شتاب تبدیل علم به ثروت و به روزرسانی واحد‌های صنعتی بر پایه فناوری‌های نوین و پیشرفته در تراز الگوی انقلاب اسلامی

۵۵-الزام وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط به عملیاتی نمودن نقشه جامع علمی کشور و پرهیز از ایده پردازی بجای عمل‌گرایی در جهت نوسازی علمی واحد‌های صنعتی و دستگاه‌های خدمت رسان و ضرورت ارتقاء ضریب نفوذ علم به ثروت با توجه به چندین برابر بودن شتاب علمی کشور نسبت به میانگین جهانی.

۵۶-تشکیل سازمان نظام‌مهندسی ارتقاء کیفیت و بهره‌وری باهدف ارتقاءکیفی و رقابت‌پذیر کالا‌های ساخت داخل و کاهش قیمت تمام‌شده کالا در کشور.

۵۷-برنامه‌ریزی تشویقی و تسهیل در تاءسیس واحد‌های مهندسی طراحی معکوس در جهت خود کفایی و بهره‌گیری از توانمندی‌های درونی کشور و استفاده از تجارب موفق جهانی.

۵۸-هم‌افزایی و هماهنگی در واحد‌های تولیدی مشابه در جهت تولید هماهنگ کالا‌های رقابت‌پذیر در بازار جهانی تحت نشان (برند) واحد در جهت رونق اقتصادی واحد‌های تولیدی و اقبال عمومی مردم از آنها.

۵۹-تحول در سازمان ملی استاندارد کشور بر پایۀ نظام نوین تقویت و توسعه استاندارد در جهت ارتقاءکیفی و نظارت فعال و فراگیر
بر استانداردسازی، اتخاذ روش‌های نوین در ارتقاء رقابت‌پذیر کالا و خدمات و رتبه‌بندی نشان استاندارد با هدف ترغیب واحد‌های تولیدی به سمت کیفیت برتر و رقابت پذیر با بازار جهانی.

۶۰-تحول در واگذاری مشروط واحد‌های صنعتی و معدنی با محوریت ورود نخبگان و فناوران در قالب تعاونی‌های فراگیر در جهت به‌روزرسانی و رقابت‌پذیری کیفیت تولید کالا و اشتغال فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی

۶۱-اتخاذ سازوکار لازم جهت تشکیل هیئت‌های علمی اندیشه‌ورز در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، متشکل از نخبگان، پژوهشگران برجسته و صاحب‌نظران در جهت بهره‌گیری از خرد جمعی در پیشرفت کشور.

۶۲- بسیج هدفمند توانمن۶۶دی‌های علمی و فناوری کشور درقالب شرکت‌های دانش بنیان و به میدان آمدن رقابت پذیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جهت تولید مواد اولیه استراتژیک مورد نیاز کشور؛ با راهبرد رتبه بندی نقش دانشگاه‌ها در قطع وابستگی و اعطاء امتیازات تشویقی به شرکت‌ها و دانشگاه‌های موفق و پیشگام در عرصه خودکفایی کشور.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار