رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی از راه اندازی بانک ژن کپور و کُلمه برای اولین بار در استان گلستان خبر داد.

بانک ژن کپور و کُلمه در استان گلستان راه اندازی شدعباسعلی آقایی رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از راه اندازی بانک ژن گونه‌های کپور و کُلمه در استان گلستان خبر داد و گفت: در شرایطی که با مشکلات خشکسالی، خشک شدن دریاچه‌ها روبرو هستیم، بانک ژن می‌تواند از بروز مشکل کمبود گونه‌های ماهی برای نسل‌های آینده جلوگیری کند.

وی افزود: سازمان علوم تحقیقات شیلات ایران، نسبت به اخذ سیاست بانک ژن زنده گونه‌های در معرض خطر اقدام کرده که بدین منظور در مهرماه سال جاری  این بانک ژن زنده  در استان گلستان پایه ریزی شده است.

آقایی ادامه داد: ۱۰۰ قطعه مولد کُلمه و ۷۰ قطعه ماهی کپور، صید و به دریا رهاسازی خواهد شد. در این سیاست جدید علوم تحقیقات شیلات به مدت پنج سال هر ساله مولدین در معرض خطر را صید و پس از تکثیر به دریا رهاسازی خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: 15 مایل به دامنه فعالیت صیادی ایران در خزر افزوده شد/وزیر اخراجی نروژ به عنوان گردشگر به ایران آمده بود


به گفته این مقام مسئول، با ایجاد بانک ژن اگر مشکل خاصی برای طبیعت پیش بیاید، دیگر نگرانی مبنی بر ذخایر ژنتیکی گونه‌های ماهی در کشور نداریم.

وی با اشاره به این که خاستگاه اصلی بچه ماهی کپور و کُلمه در استان گلستان است، بیان کرد: در گذشته این دو گونه ماهی در این منطقه به دو رودخانه گرگان رود و خواجه نفس آمده  و تخم ریزی می‌کردند، در حالیکه سالهاست که تکثیر طبیعی این دو گونه به دلیل خشکسالی انجام نمی‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی از رها سازی هزار بچه ماهی کُلمه خبر داد و گفت: در استان گلستان ماهی کُلمه به صورت طبیعی تکثیر و نمونه برداری شده است و ادارات کل شیلات، با اعمال نظارت بیشتر، بررسی کمی و کیفی تکثیر، رهاسازی بچه ماهی در رودخانه‌ها وهمچنین توان اکولوژیک را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برنامه سیاست گذاری بر مبنای تکثیر طبیعی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: براین اساس باید سازو کاری فراهم کنیم که ۱۰ درصد فعالیت‌ها به صورت طبیعی انجام شود تا بچه ماهی پس از رشد به دریا مهاجرت کند.

آقایی در پایان تصریح کرد: ذخیره ماهی کپور و کُلمه در استان گلستان به عنوان خاستگاه اصلی، تحت تاثیر تغییر اقلیم و خشک شدن رودخانه‌ها  قرار گرفت که از این رو سیاست گذاری بانک ژن از سوی موسسه تحقیقات پایه ریزی شد.

انتهای پیام/

اتخاذ سیاست ایجاد بانک ژن زنده برای گونه های در معرض خطر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار