به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت سیستم کلاچ بهعنوان یکی از کلیدیترین مجموعهها مطرح است و عملکرد صحیح آن تأثیر مستقیم در کارکرد خودرو و ازجمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوسها و…) دارد و در صورت بروز اشکال در این سیستم، حتی به شکل جزیی، راندمان خودرو با مشکل مواجه میشود.
بیشتربخوانید :دلیل داغ کردن بیش از حد یا جوشآوردن موتور چیست؟
اصل پایه کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملا غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم؛ با این کار میتوانید به نرمی دندهها را تعویض کرده و مانع از خوردن دندهها به یکدیگر شوید.
اگر چه این یک اصل پایه است اما زمانهایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید، بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمانهای شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم میخورد اما اگر میخواهید قدرت زیادی را بهیکباره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ میتواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد و از آنجا که این قطعات نیز همانند لاستیکها و ترمزها مصرفی هستند، تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمیگیرند.
وضعیت دیگری که باعث واردشدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ میشود، زمانی است که راننده پای خود را روی آن میگذارد. این موضوع معمولا زمانی رخ میدهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده به طور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین، این پدال کاملا درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند اما باید از انجام آن دوری کنید.
یک دلیل برای قراردادن پا روی کلاچ موقعیت بد راننده است. اگر شما زیادی به پدالها نزدیک باشید، فضای کافی برای قراردادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نخواهید داشت. توصیه میکنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید، پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابهجا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال داشته باشید.
بسیاری از خودروها مکانهایی برای استراحت پا دارند که این کار را آسانتر میکنند؛ اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را میرانید، شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایدهآل نیست اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری میکند.
- هر چقدر رگلاژ کلاچ پایینتر درگیر و زودتر آزاد شود، صفحه کلاچ دیرتر تمام میشود.
- در سر بالاییها تا حد امکان با بار زیاد حرکت نکنید.
- هر چقدر از وزن خودرو کم کنید، به موتور و صفحه کلاچ کمتر فشار وارد میشود.
- سیم کلاچ را به صورت دورهای عوض کنید و پدال کلاچ باید همیشه نرم باشد.
- نشتیهای دور گیربکس را بگیرید تا باعث چربشدن صفحه کلاچ نشود.
- یکی از نشانههای آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند میشود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/