نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه پایانه‌های فروشگاه و سامانه مودیان با بند 5 این لایحه موافقت کردند.

عینی*سیدی///سازمان امور مالیاتی مکلف به ممانعت از شکل گیری مودیان صوری در نظام مالیاتی شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه 25 آذر ماه) در جریان رسیدگی به لایحه پایانه‌فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده 5 لایحه مذکور با 173 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.

در ماده (5) آمده است:

 الف- صورت‌حساب‌های الکترونیکی توسط فروشنده از طریق سامانه مودیان صادر می‌شود. در مورد مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند عملیات ثبت فروش و صدور صورت حساب‌های الکترونیکی توسط پایانه فروشگاهی انجام می‌شود.

در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی بوده و خود عضو سامانه مودیان باشد صورت حساب الکترونیکی صادر شده توسط فروشنده به صورت خودکار به کارپوشه وی در سامانه مودیان منتقل می‌شود و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او منظور می‌گردد.

تبصره- مودیان مالیاتی مکلفند ظرف مدت 30 روز از تاریخ درج صورت حساب الکترونیکی در کارپوشه مودیان نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش این صورت حساب اقدام کنند.

عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورت حساب مربوطه می‌شود.

پ-در پایان هر دوره بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودی که عبارت است از مابه التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید وی در طول دوره طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می‌شود.

در صورتی که مالیات فروش مودی بیشتر از مالیات خرید وی باشد مودی موظف است مابه التفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند به حساب سازمان واریز کند؛ متقابلا در صورتی که مالیات فروش مودی کمتر از مالیات خرید وی باشد سازمان موظف است مابه التفاوت را به مودی مسترد نماید.

ح-پس از اتمام مواعید مقرر در این ماده مأموران مالیاتی جز در مواردی که در این قانون اجازه داده شده نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول دخالت کند.

ث-به منظور تکمیل اطلاعات سازمان در خصوص مودیانی که عضو سامانه مودیان نبوده یا بدون صدور صورت حساب الکترونیکی اقدام به فروش می‌کنند سامانه مودیان باید به گونه‌ای طراحی شود که مودی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آنها صورت حساب الکترونیکی صادر نکرده است به سامانه اطلاع دهد.

تبصره-گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است امکان انتقال الکترونیکی و بر خط اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده رداخت شده توسط وارد کنندگان‌ را به سامانه مودیان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم نماید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار