مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برداشت‌ بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در دشت‌های ایران به خصوص فلات مرکزی باعث فرونشست‌ زمین شده است.

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با فرونشست‌های اخیر و عوامل بروز آن در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: وقوع خشکسالی‌های اخیر در دشت‌های ایران به ویژه فلات مرکزی مانند کرمان، همدان، تهران و حاشیه‌های شرقی و جنوبی البرز و توسعه و حفر چاه‌های غیر اصولی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از مهم‌ترین دلایل فرونشست‌ زمین در این مناطق است.


بیشتر بخوانید : تراکم جمعیت یکی از دلایل فرونشست های زمین در تهران است


وی با بیان اینکه طی چند دهه اخیر برداشت‌ بی‌رویه آب باعث کاهش ظرفیت باربری زمین و خاک شده است، افزود: آب‌هایی که در لابه‌لای خاک‌ها هستند با این برداشت‌ها خالی و خاک بر اثر این خالی کردن شروع به نشست می‌کند و دلیل اصلی آن نیز تخلیه آب‌های زیر زمینی است و این یکی از بحران‌های خاموش است.

مریدی با اشاره به اینکه اقدامات اجرایی جدی در جهت کاهش فرونشست‌ها صورت گرفته است، گفت: مردم خود به این موضوع توجهی نمی‌کنند، اگر بدانند که برداشت از آب‌های زیرزمینی چه آسیبی به خاک و زمین می‌زند و اگر این برداشت‌ها ادامه یابد در چند سال آینده شاهد خالی شدن فلات مرکزی از جمعیت به دلیل کمبود آب خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:کاهش ۰.۶ درصدی آب‌های زیرزمینی در استان قزوین


وی با بیان اینکه فرونشست زمین باعث ایجاد مخاطراتی در منطقه می‌شود، تصریح کرد: فرونشست زمین باعث می‌شود که دیگر آب در آن خاک و دشت قابل ذخیره نباشد و همین موضوع باعث از بین رفتن ظرفیت آب زیرزمینی و نابودی یک منبع آبی در آن منطقه می‌شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: زمانی که منبع آب در منطقه‌ای نابود می‌شود، سیستم اشتغال روستایی که کشاورزی است از بین می‌رود و مهاجرت‌های گسترده به سمت شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی برای کاهش فرونشست‌های زمین صورت گرفته است، گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته برای کاهش فرونشست‌ها در مناطق مختلف تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و مدیریت برداشت‌های بی‌رویه از آبخوان‌ها بوده است، اما دچار بی مهری اعتبارات و نبود همکاری مردم هستیم و اجرای این طرح در چند سال اخیر موفق نبوده است.

مریدی گفت: فرونشست زمین و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی را باید جدی بگیریم و در حد شعار و حرف پیش نرویم. باید به توسعه و تولید پایدار توجه بیشتری کنیم و این توجه با همکاری مردم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۷
تنها راه نجات کشور از مشکل کم آبي و هدر رفتن 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزي اين هست که «کاشت گلخانه اي» در کشور رواج داده شود.
الان در کشورهاي اروپايي که چندان مشکل آبي هم ندارند بدليل افزايش گرماي هوا، بطور گسترده به سمت کشاورزي گلخانه اي رفته اند که دو مزيت دارد:
1- مديريت آب بهتر و راحتتر هست بدليل آبياري مدرن.
2- بدليل کاهش تابش مستقيم آفتاب و کاهش گرماي مستقيم، تبخير آب کمتر بوده و باز هم مصرف آب کمتر ميشود.
الان شما در اروپا ميبينيد که مثلا گلخانه هايي زده اند که طول آنها 3-4 کيلومتر است!!
واقعا چرا ايران که اينهمه مشکل آب دارد و اتفاقا در يک منطقه حاره و کاملا داغ قرار گرفته چرا چندان کشاورزي گلخانه اي رايج نيست؟
بايد به مردم فهماند که آب يک ثروت است و بايد براي حراست از آن سرمايه گذاري کرد و مردم را آموزش داد وگرنه هر طرح آبي که اجرا شود با توجه به افزايش دماي زمين بازهم مشکل برطرف نخواهد شد.
آخرین اخبار